نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 12:21

افتتاح و کلنگ زنی ۲۰۰ پروژه شهری و روستایی به مناسبت هفته دولت

فرماندار تهران از افتتاح و کلنگ زنی بالغ بر ۲۰۰ پروژه شهری و روستایی به مناسبت هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، احمد قیومی فرماندار تهران در نشست خبری در جمع خبرنگاران به افتتاح پروژه‌های عمرانی در هفته دولت اشاره و اظهار داشت: در سطح شهر تهران ۱۰۱ پروژه شهری با اعتبار۴ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان بهره‌برداری شد؛ همچنین ۹۹ پروژه روستایی نیز با اعتبار ۶۳۶ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی شد که ۴۵۰۰ اشتغال زایی مستقیم داشته است.

وی ادامه داد: از ویژگی‌هایی این تخصیص اعتبارات توجه ویژه به نقاط کمتر توسعه یافته است چرا که شهر تهران در برخی از موضوعات دچار کمبودها یا فقر مطلق بوده و برای روستاهای شهر تهران از منظر زیرساخت‌ها توسعه ای برایشان در نظر گرفته نشده است.

فرماندار تهران تصریح کرد: طبق قانون روستاهای مستقر در اطراف شهرها اگر به عددی از جمعیت برسند که براساس قانون ۳۵۰۰ نفر باشند می توانند تبدیل به شهر شوند اما در تهران این کار انجام نمی شود چراکه ایجاد شهر در نزدیکی شهر تهران به دلایل مختلف باید کنترل شود اما این باعث اغفال از روستاها نمی شود‌.

قیومی گفت: روستاها و باغات مستقر در شرق و شمال شرق و در غرب و شمال غرب تهران از جمله مواردی است که نگهداری و توسعه و حفظ آنها باید در اولویت قرار بگیرد؛ در دولت سیزدهم برای این روستاها اعتبارات خاصی در نظر گرفته شده است. 

فرماندار تهران تصریح کرد: این اعتبارات باعث شده پروژه‌های نیمه کار تکمیل و یا پروژه هایی برای سال بعد آغاز شود. 

وی به حوزه آبرسانی اشاره و افزود: در حوزه شهر تهران از ۳۷ پروژه در حوزه آبرسانی بهره برداری شده است؛ ۲۵ مخزن ذخیره اضطراری راه اندازی و حفر ۴ چاه نیز از این پروژه ها بوده است تا در موقع بحران تهران با مشکل مواجه نشود؛ همچنین خط ۱۷۰ کیلومتر آب رسانی نیز احداث شده است که امکان انتقال آب از غرب به شرق تهران را میسر می‌سازد و امیدواریم تا سال آینده به طور کامل رینگ حضرت قمر بنی هاشم بهره برداری می شود تا بحران آب در تهران کنترل شود.

فرماندار تهران تصریح کرد:اصلاح و بازسازی شبکه و انشعابات آب در سطح شهر تهران نیز از دیگر برنامه های ما برای مقابله با بحران است که در دستور کار قرارگرفته است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باعث هدر رفت آب می شود شبکه زیرساختی است و شرکت آب تهران باید بازسازی این شبکه را در دستور کار قرارداده تا از هدررفت آب جلوگیری شود. 

قیومی اعلام کرد: بهره‌برداری از ۱۷ پروژه گردشگری نیز در تهران در این ایام انجام شده است چرا که گردشگری در تهران ظرفیت ویژه ای دارد؛ همچنین از ۶ پروژه مربوط به فضاهای آموزشی بهره برداری شده است؛ تقریبا فضاهای آموزشی تهران از فقیرترین فضاهای آموزشی کشور است و فضاهای آموزشی تهران متعلق به سیستم آموزشی نیست. برخی جاها نبود فضای جایگزین اجازه بازسازی و نوسازی فضاهای آموزشی را نمی داده اما اقداماتی صورت گرفته تا این کمبود جبران شود.

وی ادامه داد: ۸۰ مدرسه در مرکز شهر تهران صاحب سند مالکیت آمورش و پرورش نبوده و این مدارس بلاتکلیف بودند که با پیگیری که توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و با مساعدت فرمانداری و توافق با شهرداری، این مدارس که به کاشی آبی موسوم است تعیین تکلیف شده و به نام آموزش و پرورش شد و امکان نوسازی این مدارس نیز فراهم شد.

قیومی تصریح کرد: در روز گذشته یک هنرستان دخترانه در شهر تهران افتتاح شد که با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان ساخته شده بود که ۲ میلیارد آن از هزینه خیرین و با مشارکت آنها ساخته شده و به نام آن خیر ثبت شد و این کار باعث مشارکت عمومی می شود.

وی با بیان اینکه امسال شاهد کمترین قطعی برق در شهر تهران بودیم ادامه داد: ۱۱ پروژه درخصوص پایداری برق و افزایش ظرفیت برق در شهر تهران افتتاح شد. علیرغم اینکه حوضه های آبریز با کاهش مواجه بودند و گرمای شدید را شاهد بودیم که با مدیریت انجام شده قطعی برق محسوسی نداشتیم. ۸ پروژه در حوزه مخابراتی در راستای توسعه زیرساختهای ارتباطی در شهر تهران افتتاح شد؛ همچنین ۳ پروژه بزرگ مقیاس بالا در حوزه سلامت در شهر تهران افتتاح شد.

فرماندار تهران با اشاره به خطوط ریلی در شهر تهران گفت: یکی از مهمترین سیستم های حمل و نقلی کشور چه مسافر و چه بار سیستم ریلی کشور است که به آب‌های جنوبی نیز متصل است و بازسازی آن از الزاماتی بود که باید انجام می شد.

وی تصریح کرد: افتتاح و کلنگ زنی ۹۹ پروژه روستایی در روستاهای شهر تهران انجام شده است که در حوزه بهسازی معابر روستایی، تامین روشنایی و آب شرب، شبکه فیبر نوری که برای ایجاد زیرساخت ارتباطی انجام شده است.

وی ادامه داد: کلنگ زنی ساختمان های چندمنظوره در اطراف روستاهای تهران که باید در مدت زمان کوتاه انجام شود اعتبارات این پروژه ها تأمین شده و باید براساس زمانبندی مشخص انجام شود. این ساختمان‌های چندمنظوره باعث ایجاد اشتغال زایی نیزخواهد شد ما به دنبال این هستیم تا اقتصاد روستا را نیز مورد توجه قراردهیم.

فرماندار تهران گفت: این ساختمان‌ها باعث جبران کمبود فضاهای آموزشی‌، بهداشتی، مدیریت بحران و ... خواهد شد. امکانات و تجهیزات در روستاهای تهران وجود نداشت و امسال برای روستاهای اطراف تهران تجهیزات و ماشین آلات سبک خریداری شد تا در مواقع حوادث خدمات لازم را ارائه دهند. 

وی ادامه داد: تصویب طرح‌های هادی از دیگر اقدامات در هفته دولت بوده است. منطقه خلازیر شامل دو بخش است بخش پایانی خلازیر یک روستای کاملا منظم بدون تخلف ساخت و ساز است که با سیستم دهیاری مدیریت می شود بخش بالایی آن در منطقه شهری است و با مشکلاتی مواجه است. روستاهایی که برای آنها طرح هادی مشخص می شود ساماندهی خوبی در روستا انجام می‌شود. 

وی درباره روستای مرتضی گرد گفت: مرتضی گرد یک روستای رسمی تهران است و تلاش می شود زیرساختهای لازم برای این منطقه در نظر گرفته شود و با ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه نیز برخورد شدید خواهدشد.

قیومی ادامه داد: در بخش مرتضی گرد یک موضوعی که بیش از یک دهه در آنجا  صورت گرفته که همیشه از آنجا به عنوان منطقه ای یاد شده که زیرساخت لازم را ندارد. امسال برای بالابردن ضریب امنیت کلنگ زنی مجتمع انتظامی را داشتیم. بوستان یک هکتاری نیز برای این منطقه کلنگ زنی شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. دو مدرسه جدید در این منطقه در نظر گرفته شده و دو مدرسه احداث شده و باید به بهره برداری برسد. تلاش شده است که محدوده مرتضی گرد مانند محدوده منطقه تلو تثبیت شود. 

فرماندار تهران تصریح کرد: حریم تهران باید حفظ شود و ما امانتدار میراث آیندگان هستیم.

 فرماندار تهران به حضور اتباع در شهر تهران اشاره و اظهار داشت: حضور مهمان‌هایی که یا به صورت قانونی یا غیرقانونی به دلیل گستردگی مرزها یا ایجاد التهاب در کشورهای‌شان به کشور ما وارد شده اند رصد کامل امنیتی و انتظامی درخصوص این افراد می شود و می توان گفت ما در تهران هیچ مشکل امنیتی از نظر حضور اتباع نداریم.

فرماندار تهران درباره حجاب و عفاف گفت: ما یک ستاد در این خصوص داریم و هر آنچه که از وزارت کشور به ما ابلاغ می شود پیگیر می شویم. موضوع حجاب و عفاف شامل  موضوعات مختلفی است و همه دستگاههای دخیل در این ستاد اقدامات خود را انجام داده و پیگیری می‌شود.

وی درباره برخورد با اماکن درخصوص عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب از نظر ما یک مساله فرهنگی است؛ قانون برای آن وجود دارد و افراد ملزم به رعایت قانون هستند و باید توسط همه هم مردم و هم افرادی که خدمات ارائه می دهند مانند پاساژها و مجتمع های تجاری رعایت شود. و بعضی از آن‌ها که پلمب شده حتما بی قانونی بوده و طبق قوانین برخورد شده است.  

قیومی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور چه تعداد اتوبوس در اختیار شهر تهران قرار می دهد ادامه داد: روزانه در شهر تهران سه میلیون جابجایی صورت می گیرد؛ حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در بودجه تصویب شده که شامل بخش های مختلف از جمله مترو اتوبوس و ... می شود. 

وی ادامه داد: تخصیص اتوبوس ها توسط وزارت کشور انجام می شود. اعتبارات برای این بخش در شهر تهران تخصیص داده شده است و ممکن است مشکلات دیگری در این زمینه اثرگذار بوده باشد. 

فرماندار تهران گفت: شهرداری تهران در دو سال اخیر قدرتمند عمل کرده است در حریم شهر تهران تلاش کرده ساخت و سازی شکل نگیرد. قانونی که برای ساخت و ساز غیرمجاز تصویب شده برای اولین بار در سال ۱۳۰۸ بوده است. براساس این قانون فرد متخلف مجرم محسوب می شده است. در چند دوره این قانون دچار تغییرات شده است و در برخی موارد این موضوع جرم محسوب می شود و در برخی موارد تخلف محسوب می شود. 

وی با بیان اینکه اصلا چرا ساخت و ساز غیرمجاز انجام می‌شود، گفت: اگر ما امروز با ساخت و سازهای عجیب و غریب به این صورت مواجه هستیم نتیجه عدم ضابطه مندی است. معتقدم در تخریب ساختمان های غیرمجاز که حکم تخریب دارند سازمان نظام مهندسی باید حضور و در اجرای آن حکم نظارت داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود شهرداری نیز باید از سازمان نظام مهندسی این موضوع را درخواست کند ما معتقدیم از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشور نیز استفاده شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1476958

مهمترین اخبار ایران و جهان: