نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 11:36

۲۶۸سال بعد از تخریب کامل کازابلانکا؛ این قوی‌ترین زلزله مراکش بود

یک محقق زمین‌شناسی اهل مراکش می‌گوید که از سال ۱۷۵۵ تاکنون در این کشور، زلزله‌ای به قدرت زمین‌لرزه بامداد جمعه اتفاق نیفتاده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، به گفته کمال اغرد، پژوهشگر مراکش حوزه زمین‌شناسی، زلزله بامداد جمعه در این کشور، از سال ۱۷۵۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

وی دراین‌باره گفت: قبلا زمین‌لرزه‌ای با این قدرت ثبت نشده بود. زلزله سال ۲۰۰۴ در حُسیمه که قدرت آن ۶.۴ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) بود. زلزله سال ۱۹۶۰ در آگادیر هم که ویرانگرترین بود و حدود ۱۵هزار کشته برجای گذاشت هم حدودا ۶ ریشتر قدرت داشت.

این زمین‌شناس مراکش تاکید کرد که «زمین‌لرزه اخیر در این کشور در نتیجه جابه‌جایی تازه گسل‌ها در رشته‌ کوه‌های «اطلس بزرگ» رخ داده است اما انتظار نمی‌رفت که به قدرت ۷ ریشتر برسد.»

وی همچنین هشدار داد که وقوع پس‌لرزه همچنان محتمل است اما با قدرت کمتر و نه چندان محسوس. به گفته وی، احتمال وقوع «سونامی» پس از این زمین‌لرزه پایین است زیرا «کانون آن در عمق پوسته زمین در شهر مراکش بود و این شهر نیز در منطقه‌ای بسیار دور از دریا واقع شده است.»

زمین‌لرزه سال ۱۷۵۵ لیسبون، قدرتمندترین زلزله‌ای بود که در شمال مراکش با قدرتی معادل ۹ ریشتر به وقوع پیوست. تکانه‌های زمین به تخریب تقریبا کامل شهرهای لیسبون و کازابلانکا منجر شد و جان بیش از ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را گرفت.

زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتری بامداد جمعه در مراکش که کانون آن ۷۷ کیلومتری جنوب غربی شهر مراکش بود، تاکنون به کشته و مصدوم شدن بیش از ۴ هزار نفر منجر شده است. محمد ششم، پادشاه مراکش دیروز در پی این فاجعه سه روز عزای عمومی اعلام کرد و پرچم این کشور بر فراز ساختمان‌های دولتی نیمه‌افراشته شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492614

مهمترین اخبار ایران و جهان: