نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 12:02

کتابخانه‌های زلزله‌زده ثلاث باباجانی به انتظار اعتبار نشسته‌اند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: هر دو باب کتابخانه در شهرستان ثلاث باباجانی در زمان وقوع زلزله سرپل‌ذهاب تخریب شده و تاکنون بازسازی آن‌ها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دلیل عدم تخصیص اعتبار این پروژه‌ها تعطیل هستند.

فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی؛
برنامه های اوقات فراغت کودکان و دانش آموزان را باید با مطالعه کتابهای عمومی پر کنیم
دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ثلاث باباجانی به ریاست فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، معصومه حسنی‌خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی ثلاث باباجانی که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان ثلاث باباجانی تعداد ۲ باب کتابخانه عمومی نهادی دارد و تعداد یک باب کتابخانه مشارکتی با موسسه خیریه هانای هژاران، دارد که به اعضا و مراجعین خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: هر دو باب کتابخانه در شهرستان ثلاث باباجانی در زمان وقوع زلزله سرپل‌ذهاب تخریب شده و تاکنون بازسازی آن‌ها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دلیل عدم تخصیص اعتبار این پروژه‌ها تعطیل هستند و از زمان زلزله تاکنون فعالیت کتابخانه را در ساختمان استیجاری ادامه داده‌ایم.

وی تصریح کرد: درخواست خرید کامیونت جهت راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی را در جلسه انجمن استان مطرح می‌کنیم که تخصیص اعتبار بالایی نیاز دارد و اگر استانداری برای این مسئله اعتباری در نظر بگیرد تعدادی از روستاهای شهرستان را پوشش می‌دهد در غیر این صورت باید از طریق ایجاد پیشخوان کتاب در روستاها اقدام کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در خصوص فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی اکنون به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند و بطور مثال در سال گذشته بیش از ۶ هزار برنامه فرهنگی ترویجی در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین مخاطبان و مردم برگزار شده است.

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه های عمومی،گفت: همان طور که می‌دانید فضای مجازی یک رقیب قوی برای کتاب است، اما کتابخانه‌های ما در ایام کرونا فضای مجازی را به یک فرصت تبدیل کرده و از طریق فضای مجازی خدمات ارزنده‌ای ارائه دادند. 

امیر صالحی، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ثلاث باباجانی با ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت کتابخانه‌های عمومی، گفت: وضعیت مشارکت افراد جامعه در گسترش فرهنگ کتابخوانی در شهرستان قابل توجه است و ما امیدواریم با همراهی ادارات و همچنین مردم این مشارکت بهتر شود. 

فرامرز باوندپور، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ثلاث باباجانی نیز، ادامه داد: در شهرستان ثلاث باباجانی ممکن است مشکلات زیرساختی وجود داشته باشد اما بزرگان و عالمان این منطقه در مقوله فرهنگی سرآمد هستند، و ما باید این بزرگان را به مردم معرفی کنیم.

وی افزود: بخشی از خلع‌های زیرساختی کتابخوانی را با راه‌اندازی کتابخانه سیار در روستاهای شهرستان ثلاث باباجانی می‌توانیم کم کنیم تا کودکان و نوجوانان روستایی به کتاب دسترسی پیدا کنند. 

فرماندار ثلاث باباجانی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری در جلسات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان کتابخانه‌های عمومی را در اولویت قرار می‌دهیم تا بخشی از این مشکلات زیرساختی کاسته شود.

باوندپور خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها نیز سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را به موقع پرداخت کنند، لذا این پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد و به مانند این است که برای توسعه فرهنگ مردم هزینه شده باشد. 

فرماندار در ادامه، تصریح کرد: برنامه‌های اوقات فراغت کودکان و دانش‌آموزان را باید با مطالعه کتاب‌های عمومی پر کنیم، لذا خواندن کتاب‌های عمومی نقش مهمی در عدم فاصله کودکان از تحصیل و کتاب خواندن دارد. 

امامی معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ثلاث باباجانی نیز در این جلسه، گفت: شهرستان ثلاث باباجانی نیازمند یک واحد سیار کتابخانه است چون جمعیت روستاهای آن به حدی نیست که استاندارد ساخت کتابخانه روستایی باشد. 

پاین پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1280058

مهمترین اخبار ایران و جهان: