نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 10:36

3 میلیون دانش‌آموز ایرانی غربالگری می‌شوند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به غربالگری آسیب‌های اجتماعی گفت: در سال گذشته یک میلیون غربالگری از میان دانش‌آموزان داشته‌ایم که این رقم به 3 میلیون دانش‌آموز غربالگری شده در سال جدید می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد جمال‌لو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست علمی تخصصی پیشگیری از اعتیاد که صبح امروز در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: واقعیت آن است که اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی مزمن پیشرونده است که همگان نسبت به آسیب‌های آن آگاه هستیم.

وی افزود: چگونه می‌شود که ما نتوانسته‌ایم براساس آمارها به تحول مورد نظر دست پیدا کنیم.

در ادامه باقرزاده معاون پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان و بزرگسالان بسیار نگران‌کننده است که این به دلیل کرونا و کشیده شدن پای بچه‌ها به فضای مجازی و به دور بودن دانش‌آموزان از مربیان این میزان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به آسیب‌های پیش‌رو نوجوانان و بزرگسالان گفت: عمده آسیب‌ها بی‌تابی و پایین آمدن تاب‌آوری، اعتیاد به دخانیات مانند مواد مخدر و بزه و آسیب به خود، ترک تحصیل و بی‌اخلاقی‌ها عمده این آسیب‌ها اهستند که نباید آنها را کتمان کرد اما اینها هرکدام دلایلی دارند که به آن خواهیم پرداخت. یکی از دلایل را می‌توان دلایل متوسط دانست که می‌توان از جمله آنها به فقر، مسائل اقتصادی و ارتباط با فضای مجازی، کم‌توجهی معلمان و خانواده به مسائل کودکان و نوجوانان اما دلایل مبنایی نیز همان کم شدن ایمان، توحید و معنویت است. 

باقرزاده اضافه کرد: معاونت پرورشی، وزارت آموزش و پرورش در راستای تقویت ایمان و امید و هویت‌سازی در سال گذشته تلاش‌هایی را با کمک ستاد و سایر گروه‌ها داشته است که می‌توان این تلاش‌ها در دو سرفصل آموزش پیشگیری و تخلیه هیجانات و ترویج فرهنگسازی و شناسایی درمان مددکاران دانست. 

وی تأکید کرد: 16 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز به همراه 950 هزار معلم و اولیا در برنامه‌های آموزشی و شناخت آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه حضور خواهند داشت و قرار است سرفصل‌های معینی برای آنها تعیین شود.

معاون پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولیا  و والدین از شناخت آسیب‌های اجتماعی دور هستند و امسال ما بنا داریم معلمان و اولیای دانش‌آموزان را نسبت به شناخت این آسیب‌های اجتماعی تقویت کنیم.

وی یادآور شد: قرار است در دانشگاه فرهنگیان ویژه نومعلمان دو واحد شناخت آسیب‌های اجتماعی برای آموزش این نومعلمان تدریس شود.

وی با تشریح یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش در راستای آسیب‌های اجتماعی گفت: اقدام نماد یکی از برنامه‌ها است که ما در این برنامه تلاش کرده‌ایم تا غربالگری کودکان را نسبت به آسیب‌های اجتماعی در پیش‌رو داشته باشیم. در سال گذشته یک میلیون غربالگری از میان دانش‌آموزان داشته‌ایم که این رقم به 3 میلیون دانش‌آموز غربالگری شده در سال جدید می‌رسد که در واقع با این طرح ما دانش‌آموزان را از حیث میزان آسیب اجتماعی تجربه شده غربالگری می‌کنیم و آنها را در سطوح مختلفی دسته‌بندی خواهیم کرد تا بتوانیم اقدامات لازم را در مورد پیشگیری و درمان اجرا کنیم.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش خواستار توجه به تقویت ایمان و امید در میان دانش‌آموزان شد.

در ادامه محمد چکشیان معاون فرهنگ اجتماعی وزیر کار در این نشست گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مسائل پیش‌روی جوانان و نوجوانان اشاره شده است. مهمترین نقشی که ما می‌توانیم برای این طیف از جامعه داشته باشیم، ایجاد امید و نگاه به آینده است که اگر این نگاه نباشد آینده بی‌معنا خواهد بود.

وی ادامه داد: آمار مصرف اعتیاد در جامعه کار در دنیا و ایران بیشتر از آمار مردم جامعه است و این هم دلایل مختلفی دارد اما آمار اعتیاد در میان جامعه کار ایرانی کمتر از میزان اعتیاد در جامعه کار در دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: از دلایل عمده مصرف مواد مخدر در میان جامعه کار می‌توان به فشار روانی بسیار بالا، عدم وجود برنامه‌های فرهنگی ورزشی منسجم اشاره کرد که اینها می‌توانند این میزان را در میان کارگران افزایش دهند.

معاون وزیر کار در ادامه به مسائل و چالش‌های پیش‌روی شهرک‌های صنعتی و دورافتاده از شهر اشاره کرد و گفت: میزان اعتیاد نیز در میان کارگران شهرک‌های صنعتی و دورافتاده از شهر بسیار بالاتر از سایر کارگران است که باید برای آنها برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.

وی به یکی از برنامه‌های اجرا شده برای کارگران جامعه اشاره کرد و گفت: برنامه ملی کار برنامه‌ای حساس است که می تواند میزان اعتیاد در میان جامعه کارگری را به پایین‌ترین سطح از حد خود کاهش دهد. در این برنامه قرار است سازوکارهای افزایش آگاهی، افزایش میزان بهداشتیاران کار و تولید بسته‌های آموزشی درنظر گرفته شود.

چکشیان با اشاره به استقرار برنامه ملی پیشگیری از اعتیاد جامعه کار در سال 1402 اشاره کرد و گفت: قرار است در این برنامه از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و جهادی استفاده شود و برخی از شیوه‌های مواجهه کارفرما و کارگر نیز اصلاح شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305058

مهمترین اخبار ایران و جهان: