نیوز سیتی!
16 بهمن 1402 - 09:21

تولید و تکثیر گیاهان سخت تکثیر به روش کشت بافت توسط فناور شیرازی

محمد امین تقی پور یکی از فناوران شیرازی است که در زمینه کشت بافت فعالیت میکند، او با نیاز سنجی استان و کشور گیاهانی که تولید و تکثیرشان در شرایط معمولی سخت است را با این روش تولید می‌کند و نیاز کشاورزان و بازار را برطرف می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از فناوری‌های جدید در دنیا که در مورد گیاهان مطرح است، کشت بافت یا تولید یک گیاه از یک یا چند سلول است.

از گذشته تاکنون ‌تکثیر گیاهان به روش های سنتی قلمه زدن یا کاشت بذر وجود داشته است که زمان‌بر بوده و در مواقعی گاهی به وجود نمی آمده است اما با پیشرفت علم و تکنولوژی افرادی که در زمینه شناخت گیاه مطالعه و فعالیت داشتند موفق به تولید و تکثیر گیاهان در مدت زمان کمتر به روش کشت بافت شدند.

محمد امین تقی پور یکی از فناوران شیرازی است که در این زمینه فعالیت میکند، او با نیاز سنجی استان و کشور گیاهانی که تولید و تکثیرشان در شرایط معمولی سخت است را با این روش تولید می‌کند و نیاز کشاورزان و بازار را برطرف می‌کند.

او در گفتگو با خبرنگار فارس ابتدا خود را معرفی کرد و گفت: محمد امین تقی‌پور، مدیر شرکت زیست فناور کشت، متولد ۱۳۵۹ و اهل شیراز هستم.

وی  مدارک و سوابق تحصیلی خود را شرح داد و گفت: کارشناسی گیاه پزشکی از دانشگاه شیراز، فوق لیسانس بیماری شناسی گیاهی و دکترای میکروب شناسی گیاهی دارم و حدود ۱۰ سال است که به کار کشت بافت مشغول هستم .

کشت بافت گیاهی

او حوزه فعالیت خود را شرح داد و گفت: کار ما در رابطه با کشت بافت گیاهی است، در واقع ایده محوری ما تکثیر گیاهان با فناوری کشت بافت است و تعدادی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های مختلف در کنارمان داریم که مشغول به فعالیت هستند و در حال حاضر مشغول به تولید گیاهان دارویی و تعدادی درختان میوه با این تکنیک هستیم.

او از آغاز و ایده انجام این کار سخن گفت و بیان کرد: زمانی که من دانشجوی دکترا بودم از طرف یکی از شرکت‌های دانش بنیان دعوت شدم که مشغول به فعالیت کشت بافت در آنجا بشوم، در آنجا من مدیر آزمایشگاه آن شرکت شدم و اساس و بن مایه فرایند کشت را ساختم و مدیریت کردم، در آن سال توانستیم ۷۰۰ نشاء گیاه استویا را تولید کنیم و به کشاورزان شمال کشور دادیم تا آنها را بکارند.

او ادامه داد: بعد از آن در سال ۹۵ من شرکتی را برای خودم تاسیس کردم و مسیر کشت بافت را در گیاهان خاص‌تر و با ارزش اقتصادی بیشتر و گیاهان در حال انقراض ادامه دادم و در حال حاضر چندین گیاه دارویی، درختان میوه و چندین نمونه از گیاهان زینتی با ارزش را با توجه به‌ نیاز های بازار همراه تیمم تولید و تکثیر می‌کنیم.

او در خصوص دانش بنیان شدنشان توضیح داد و اضافه کرد: پس از آغاز فعالیت و تولید نمونه های آزمایشگاهی و ضمن رصد کردن فعالیت های مرتبت و برسی گیاهانی که تولید و تکثیر آنها در شرایط معمولی سخت و ناممکن است و نیازسنجی استان و کشور درخواست دانش بنیان شدن برای ۴ محصول را دادیم و آنها را دانش بنیان کردیم و در ادامه تعداد آنها را افزایش دادیم.

او در خصوص تعداد افراد حاضر در شرکت گفت: در ابتدای کار دو نفر بودیم که شرکت را تاسیس کردیم و مشغول به فعالیت شدیم و در حال حاضر ۵ نیرو به صورت مستقیم داریم که همه علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند و در حال توسعه این افراد در فاز های بعدی هستیم.

صادرات

این فناور دانش بنیان ضمن بیان اینکه تا به حال صادراتی نداشته اند اما فعالیت‌هایی در این خصوص انجام داده اند گفت: تا به حال صادرات نداشتیم اما در حال پیدا کردن مسیرهایی هستیم که بتوانیم گیاهانی که تولید می‌کنیم را به کشورهای دیگر صادر کنیم.


از گذشته تاکنون ‌تکثیر گیاهان به روش های سنتی قلمه زدن یا کاشت بذر وجود داشته است که زمان‌بر بوده و در مواقعی گاهی به وجود نمی آمده است اما با پیشرفت علم و تکنولوژی افرادی که در زمینه شناخت گیاه مطالعه و فعالیت داشتند موفق به تولید و تکثیر گیاهان در مدت زمان کمتر به روش کشت بافت شدند

او ضمن توضیح درباره یکی از گیاهان تولیدی‌شان گفت: یکی از گیاهان تولیدی ما استویا است، این گیاه چندین برابر از قند مصنوعی شیرین‌تر است با این تفاوت که جذب بدن نمی‌شود و مناسب بیماران دیابتی است و کاربردهای فراوانی در مواد غذایی دارد و مناسب صادرات است که امیدواریم شرایط فراهم بشود تا بتوانیم این کار را انجام دهیم‌.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری حمایت‌های اولیه را انجام داده گفت: در ابتدا ما وامی را دریافت کردیم و توانستیم نمونه‌های آزمایشگاهی را تولید کنیم، البته در این مسیر به عنوان یک شرکت فناور و دانش بنیان با محدودیت هایی رو به رو شدیم و انتظار داشتیم حمایت های بیشتری بشویم و خیلی از موانع و مراحل پیچیده و طولانی گرفتن مجوز سر راهمان نباشد.

علاقه و پشتکار ،رمز موفقیت من است

این فناور شیرازی رمز موفقیت خود را علاقه و پشتکار دانست و گفت: فکر می‌کنم علاقه و پشتکاری که داشتم باعث شد به هدفی که میخواستم برسم و از طرفی همیشه دوست داشتم بهترین خودم در هر مسیری باشم و بری آن بسیار تلاش میکردم.

او مشوقان خود را تلاش های خود دانست و گفت:  در واقع در دوران دانشجویی دوست داشتم بهترین باشم و تلاش‌هایی که می‌کردم باعث شد اطلاعات زیادی کسب کنم و از طرفی این اطلاعات به من کمک کرد بتوانم کاری مناسب که معمولی و تکراری نباشد را انتخاب کنم و این کار احساس خوبی به من میداد، همه اینها مشوقان من بودند.

جوان فناور نظرش را راجع به مهاجرت بیان کرد و توضیح داد: این خاصیت حرفه و شغل من است که با علم‌های جدید و تکنولوژی‌ها در مکان‌ها و کشورهای دیگر آشنا بشوم و مدام به رصد اتفاقات و موارد جدید در حوزه کشت بافت بپردازم و این کار به من کمک می‌کند تا در کارم پیشرفت کنم، اما مهاجرتی که بخواهم برای همیشه بروم را دوست ندارم و ترجیح می‌دهم که در همین جا بمانم و فعالیت کنم و ارتباطم را در زمینه علم با سایر قسمت‌های دنیا از همینجا ادامه دهم.

او در آخر توصیه ای به جوانان کرد و گفت: به جوانان و افرادی که می‌خواهند وارد یک حرفه جدید بشوند توصیه می‌کنم که ابتدا به علاقه‌شان توجه کنند و آن را بشناسند و در مرحله دوم در آن زمینه تخصص کسب کنند و همیشه سعی کنند کسب علم و اطلاعات را ادامه دهند و متوقف نکنند و به دنبال کاری بروند که مشابه آن کمتر وجود داشته باشد و از طرفی متقاضی داشته باشد.

او افزود: تولید خیلی راحت است اما فروش محصول سخت است بنابراین شناخت بازار و داشتن تخصص بسیار به نتیجه رسیدن آن کار و محصول کمک می‌کند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660958

مهمترین اخبار ایران و جهان: