نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 16:54

شورای حفظ حقوق بیت المال آخرین سنگر برابر طرح الحاق باغ شهرها

طرح الحاق باغ شهر به شهر یا روستای مجاور خود پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان برای اجرایی شدن تنها به مصوبه شورای حقوق بیت المال نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مدتی است موضوع الحاق باغ شهر ها به شهر به عنوان راه حل پایان دادن به دو دهه چالش ایجاد شده توسط این ویلا ها توسط مسئولان استانی مطرح شده است.

فلسفه احداث باغ شهر، ایجاد مراکز تفریحی و فراغت برای شهرنشینان در مناطقی خارج از محیط شهری بود که با اتصال باغ ویلاها به شهر کاملا زیر سوال می رود.

از سوی دیگر عمده باغ شهر ها با تخلفات عدیده بنا شده و معدود باغشهری است که از این موضوع برکنار باشد.

سازه های مجلل ویلا باغ‌ها در زمین های مستعد کشت و زرع برپا شده اند و صنعت کشاورزی را با افول چشمگیر روبرو کرده اند. از بعد فرهنگی نیز منشأ معضلات بسیار در جامعه شده اند.

الحاق به شهر به معنای چشم بستن به روی همه چالش های موجود و بخشیدن ارزش افزوده به این املاک است

از طرفی استاندارد دوگانه مسئولان را که از یک سو با الحاق روستاهای حاشیه شهر مخالفت می کنند، از سوی دیگر هکتار هکتار باغ شهر به شهرها اضافه می کنند، نشان می دهد.

موضوع در نقطه ای بغرنج تر می‌شود که طبق گفته استاندار به خبرگزاری فارس، باغ شهر ها به شهر یا روستای مجاور خود ملحق می شوند ، در واقع روستاها به زودی در قبضه باغ شهر ها قرار خواهند گرفت و این موضوع فاتحه ای هم برای فرهنگ اصیل و بکر روستایی است، هم برای اقتصاد کشاورزان خرد است که در بحران بی آبی به سر می برند و چیزی نخواهد گذشت که با الگو گیری از آنچه به روستا الحاق شده، به فروش زمین و ساخت و ساز باغ ویلا رو خواهند آورد.

مردم تعیین تکلیف شدند؟

در عین حال محاسنی نیز برای طرح پیشنهادی الحاق باغ شهر ها مطرح می‌شود از جمله رضایت عمومی و تعیین تکلیف مردمی که اقدام به خرید این باغ ویلاها نموده و گاه همه سرمایه خود را در این موضوع هزینه کرده اند.

افزایش نظارت بر این مراکز تفریحی، کاهش فساد، هدفمند شدن فعالیت باغ شهر ها به صورت شهرک گردشگری، پرداخت حقوق دولتی، نظارت بر میزان مصرف آب و پر کردن چاههای غیرقانونی حفر شده از جمله مزایای این طرح پیشنهادی است که تقریبا نود درصد 
مسیر تصویب را طی کرده است.

با این وجود چراغی که این طرح برای مسیر قانونی کردن باغ ویلاها روشن می کند قابل چشم پوشی نیست و این احتمال وجود دارد که در آینده نه چندان دور برای سامان دهی باغ شهر های باقی مانده با تکیه بر این سابقه چنین پیشنهادی مجدداً ارائه شود.

آنچه در چهاردهمین جلسه شورای برنامه ریزی استان گذشت؛

استاندار فارس: به هیچ عنوان از زمین خواری حمایت نمی کنیم 

محمدهادی ایمانیه در حاشیه‌ی چهاردهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در چندین ماه گذشته مطالبه مردم بوده و جزء مشکلات مزمن شده‌ی برخی از مردم به شمار می رود، موضوع باغ‌شهری های استان است، اظهار داشت: در خصوص باغ شهری های استان جلسات متعددی گرفته شده است؛ پس از مشورت با مسئولین ارشد استان در حوزه های مختلف، تصمیماتی گرفته شد که امروز با کلیات شیوه نامه حل این معضل چندین ساله در شورای برنامه ریزی استان موافقت شد. 

وی ضمن اشاره به اینکه اجرای این طرح، منحصرا شامل افرادی می شود که از شرایط آن بهره مند باشند، افزود: در قدم اول می بایست زمین های این اماکن از منابع ملی نباشد؛ به هیچ وجه از زمین خواری در کشور و استان حمایت و طرفداری نخواهیم کرد. 

استاندار فارس، احداث قبل از سال ۱۴۰۰ را شرط دوم مشمولیت این طرح عنوان کرد و ادامه داد: قرار نیست این موضوع مجددا و در چند سال آینده تبدیل به مشکلی برای استان شود لذا بازه زمانی در آن قرار داده شده است. 

وی با تاکید براینکه در این باغ ها اجازه حفر چاه جدید داده نمی شود، تصریح کرد: مالکان این مناطق نسبت به اخذ مجوز از آب منطقه ای استان اقدام خواهند کرد و در صورت لزوم بایستی از پساب شهرهای مجاور برای آبیاری استفاده کنند. 

در صورتی که باغشهرها به شهرها و روستاها چسبیده باشند به عنوان منطقه گردشگری تلقی می شود

نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه در صورتی که این مناطق به شهرها و روستاها چسبیده باشند به عنوان منطقه گردشگری تلقی می شود، اظهار کرد: حق و حقوق دولت و سازمان های ذیربط در خصوص این الحاق از جانب مالکان پرداخت خواهد شد و همچنین مالکان نیز طبق ماده ۱۴ از خدمات زیرساختی بهره مند خواهند شد. 

ایمانیه یکی دیگر از مسائل مزمن شده شیراز را محدوده گویم دانست و گفت: گویم، یکی از مسائلی است که بیش از ۱۰ سال گریبان گیر جمع کثیری از مردم است؛ برای حل این معضل و الحاق آن به شهر شیراز تصمیات خوبی اتخاذ شد.

شورای حفظ حقوق بیت المال گام آخر تصویب الحاق باغ شهرها 

 امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص این موضوعات توضیحاتی ارائه داد که به تفصیل ذکر می شود.

فارس: شما پیش از این اعلام کردید هیچ طرحی تصویب نشده است؟!

جمشیدی: طرح ساماندهی باغ شهرها دو بند دارد و به دو مرحله تصویب نیاز دارد. تصویب در شورای برنامه ریزی استان مرحله اول بود و بعد از این نیاز به مصوبه کارگروه حقوق عامه دارد‌. ما اعلام کردیم که در حال انجام این مراحل است و در واقع هنوز تصویب نشده است.

فارس: گفته می شود استانداری فشار زیادی برای تصویب طرح آورده است؟

جمشیدی: چنین چیزی نبوده است، همان طور که گفتم دو جا باید تصویب شود که یکی از آنها شورای حقوق بیت المال است که بحث حقوقی، قضایی و مباحث مربوط به زمین خواری آنجا مطرح می‌شود.

ما هم در این طرح عامدانه این مسئله را گنجاندیم که هر کس نظری دارد  مطرح کندشورای برنامه ریزی مباحث اجرایی و شورای حقوق بیت المال مباحث حقوقی است، حتی اگر در شورای برنامه‌ریزی از سوی ما فشار باشد در حقوق بیت المال که این موضوع مطرح نیست.

فارس: شاید به نظرات و مشاوره های شما اعتماد کنند؟

جمشیدی: نه، موضوع کلا حقوقی است و به ما کاری ندارند در شورای برنامه ریزی هم من حق رای ندارم، رأی گیری هم همیشه مخفی است.

از نظر فنی هم من این موضوع اعتقادی  ندارم و بعید هم می دانم از منظر فنی کسی باغ شهر را تایید کند ولی بالاخره یک مجموعه شکل گرفته، بلاتکلیف است، کسی نظارت درست روی آنها ندارد.

فارس: بدون الحاق امکان نظارت نیست؟

جمشیدی: شما ترکان و شرقان را در نظر بگیرید از زمانی که به شهر الحاق شده اند از جنبه های مختلف همه چیز متحول شده است هم سیمای شهر و هم از جنبه نظارتی دیگر.

فارس: بسیار خوب، باغ شهر الحاق شود، اما روستاها هم الحاق کنید. از یک سو نگران گسترش شهر هستیم از یک سو هکتار هکتار باغ اضافه می کنیم، غیر از این است که پولدارها الحاق می شوند، بی پول ها خیر؟

جمشیدی: من با شما هم عقیده ام، بارها اعلام کرده ام که از دیدگاه فنی هم این روستاها باید الحاق شوند اما شورای شهر نمی پذیرد اما شما از دیدگاه نظرات مردم هم به موضوع نگاه کنید.

از طرف دیگر باغ شهرهایی که مشمول طرح الحاق می شوند باید استعلام های مختلفی را کسب کنند و این طور نیست که به راحتی به شهر متصل شوند.

باغات گود گویم؛ جای شهرداری بودید چکار می کردید؟

فارس: باغات گویم چرا الحاق می شوند؟

جمشیدی: باغات گویم سیصد هکتار است و کلا در حوزه شهرداری است شهرداری طرح پیشنهادی را ارائه کرده و مشاور هم مشاور شهرداری است.

فارس: با وجود مخالفت شورای عالی معماری و شهرسازی؟

جمشیدی: خانم صادق، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی طی یک نامه خواستار ارسال طرح به شورا شده است. در عین حال نامه ای از سوی معاون اول رئیس جمهور به استاندار زده شد که این موضوع به استان تفویض اختیار شده است این تصمیم با استاندار بود که کدام نامه ارجح است و کدام را در دستور کار قرار دهد.

فارس: حقیقتا برای شهرداری راهی جز الحاق نبود؟

جمشیدی: گویم را شما در نظر بگیرید، اگر خودتان جای شهرداری بودید و این باغات در حریم شهر قرار داشت، آب و برق و ساختمان دارند اما سهم خدمات شهرداری را نداده اند، در عین حال این املاک دارای قیمت بالایی هستند و کلا گود گویم همیشه گران بوده،  چگونه حقوق دولتی را می گرفتید؟ قوانین را کنار هم بگذارید اصلا می شود راهی پیدا کرد؟

گزارش از: فاطمه حبیبی

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1061414

مهمترین اخبار ایران و جهان: