نیوز سیتی!
01 بهمن 1401 - 18:47

افزایش کشت مکانیزه غلات در تایباد

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال زراعی جاری، کشت مکانیزه گندم و جو در این شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

محمود تنها در گفت و گو با خبرگزاری فارس در تایباد اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۶۵ درصد مزارع گندم و ۶۰ درصد مزارع جو این شهرستان به صورت مکانیزه زیر کشت رفته اند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تایباد، علت استقبال کشاورزان از کشت مکانیزه را کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری آب و کاهش بذر مصرفی در واحد سطح و جوانه زنی مطلوب برشمرد.

وی ادامه داد: کاشت غلات در تایباد با بکارگیری ۸۷۶ دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن بذر اصلاح شده و پنج هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی انجام شده است. 

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تایباد بیان کرد: کشت مکانیزه غلات در هر هکتار ۷۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم صرفه جویی در مصرف بذر و یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش هزینه ها را به دنبال دارد. 

تنها با اشاره به کشت قراردادی گندم گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از گندمزارهای تایباد زیر کشت قراردادی رفته که شامل ۳۶۶ مورد قرارداد می شود. 

وی تصریح کرد: کشت قراردادی گندم نقش مهمی در تغییر الگوی کشت دارد و شهرستان تایباد ۱۰۰ درصد تعهد ابلاغی خود را از سوی جهاد کشاورزی در اجرای این نوع کشت محقق کرده است.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تایباد اضافه کرد: تسویه نصف بهای کودهای پتاسه و فسفاته از محل بهای گندم تحویلی، پرداخت کرایه حمل از مزرعه به مراکز تحویل و تخفیف ۲۰ درصدی در پرداخت بیمه از جمله مزایای کشت قراردادی گندم برای کشاورزان هستند. 

تنها خاطرنشان کرد: گندم و جو از جمله محصولات بنیادی برای توسعه اقتصادی کشاورزی هستند که به عنوان محصولی راهبردی و پایه در تامین بخش اعظمی از نیازهای اساسی مردم نقش دارند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 988914

مهمترین اخبار ایران و جهان: