نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 23:12

هنر تعزیه شجاعت و دلاوری را به جامعه منتقل می‌کند

بجنورد- امام جمعه بجنورد با اشاره به اینکه تعزیه می‌تواند روایت‌هایی مختلفی از کربلا را به تصویر بکشد، گفت: هنر تعزیه شجاعت و دلاوری را به جامعه منتقل می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا نوری یک شنبه شب در اختتامیه سوگواری ملی هنری عاشورا که در سالن گلشن بجنورد برگزار شد، اظهار داشت: هنر تعزیه خوانی با بیان قصه پر درد عاشورا، به بلندای هزار و ۴۰۰ سال است.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: افرادی که اهل هیأت و عزاداری هستند، با این هنر مأنوس بودند و این هنر بخشی از حوادث عاشورا را بیان می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه این هنر نسل به نسل بین مردم جابجا می‌شد، افزود: تعزیه خوان می‌تواند حوادث مختلف کربلا را به تصویر بکشد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به داستان‌های متعدد عاشورا که امکان بیان آن در قالب تعزیه وجود دارد، گفت: اگر به این موارد پرداخته شود، شجاعت، دلاوری، عشق به ولایت و دل کندن از مادیات به جامعه منتقل می‌شود.

امام جمعه بجنورد با بیان برخی از رویدادهای کربلا، تصریح کرد: از ماجرای حر می‌توان آزادگی و اراده را به جامعه منتقل کرد و این اتفاق با هنر تعزیه رقم می‌خورد.

وی با اشاره به رسیدن یک غلام به غافله کربلا و جاماندن بسیاری از بزرگان دین، افزود: نباید در جامعه به هیچ فردی از بالا به پایین نگاه کرد زیرا جایگاه‌های دنیوی بی ارزش هستند.

حجت الاسلام نوری گفت: با تعزیه سربازانی چون شهید حججی تربیت می‌شوند که با عزت مقابل دشمن ایستاده و خم به ابرو نمی‌آورند و این هنر تعزیه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1493671

مهمترین اخبار ایران و جهان: