نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 14:23

اعتبار سنجی یک شخصیت

روحانی هشت سال تمام، به تنهایی برای کشور نسخه های خسارت باری را پیچید که جبران برخی از آن ها ممکن است به اندازه دوره چهار ساله دو دولت زمان ببرد.

فارس پلاس؛ محمد ایمانی در یادداشتی نوشت: آقای حسن روحانی چقدر با صداقت حرف می زند و چقدر راحت می تواند خلاف واقع حرف بزند؟ او دیروز گفت: "مجلسی که مجموع آراء نمایندگانش ۹/۱ میلیون رأی باشدُ نمی‌تواند ملت ۸۵ میلیونی را به صورت مناسب نمایندگی کند".

 روحانی حتی نمی گوید "۹ میلیون رای"، بلکه می گوید "۹/۱ میلیون رأی" تا ادعایش خیلی هم دقیق به نظر برسد و کسی تردید نکند.

اما او  همین جا، یک دروغ بزرگ می گوید. مجموع رای نمایندگان مجلس یازدهم، نه "۹/۱ میلیون رأی"، بلکه "۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر رای" بوده است.

این رقم ۲۴/۵ میلیون نفری را می توان با رای روحانی در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ مقایسه کرد که در نوبت اول، "۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رای"، و بار دوم،"۲۳٬۶۳۶٬۶۵۲ رای" کسب کرد.

او هشت سال تمام، به تنهایی برای کشور نسخه های خسارت باری را پیچید که جبران برخی از آن ها ممکن است به اندازه دوره چهار ساله دو دولت زمان ببرد.

کسی که می تواند بیش از ۶۳ درصد از آرای نمایندگان مجلس (۱۴ میلیون رای) را در یک شعبده بازی غیب کند، همان کسی است که توانست بنزین را یکشبه ۳۰۰ درصد گران کند و بعد با پوزخند بگوید خود من هم صبح جمعه با خبر شدم!

رئیس دولت اعتدال، همین بازی را درباره دو بار وعده تحول اقتصادی ۱۰۰ روزه انجام داد:

"راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش‌بینی شده که می‌ توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»

«من نگفتم مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنم، من گفتم اگر به دولت برسم، گزارش ۱۰۰ روزه‌ای از کارهایی که کردم به مردم ارائه می‌دهم. کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد، رفته است. من چهارسال منتظر این سوال بودم که این دروغ را آشکار کنم.»

«مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب تکرار می‌کنند.»

(مجددا در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶: "درباره رونق اقتصادی، یک برنامه ۱۰۰ روزه هم خواهم داشت که اعلام می‌کنم"!

آقای روحانی درباره وعده لغو تحریم ها، در حالی در همان دوره اجرای برجام، شاهد تصاعد شمار تحریم ها بودیم، مدعی لغو یکجای همه تحریم ها بود:

۲۰ فروردین۹۴ در مراسم روز ملی فناوری هسته ای : "ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد، مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، همان روز و بالمرّه (یکجا) لغو شود".

۲۳ تیر ۹۴ُ به مناسبت امضای برجام: "عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق، در روز اجرا (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق.". 

ادعای ایجاد اشتغال دو میلیونی از طریق فضای مجازی: "اشتغال مردم نباید آسیب ببیند. آماری که وزیر ارتباطات سال گذشته اعلام کرد، 2 میلیون شغل در فضای مجازی ایجاد شده است. گزارشاتی که اخیرا به دست من رسیده، بالاتر از این است"!

این حرف چنان خلاف واقع بود که وزیر ارتباطات در همان جلسه، به شکل نا خواسته جا خورد. جهرمی بعدا گفت: "تصویری که از من منتشر شد، بیش از تعجب بود. گزارشی که دادیم، در دو سال گذشته در فضای مجازی ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده. فکر می‌کنم که بیان رئیس جمهور، یک اشتباه لفظی بود که با خستگی‌های ایشان همراه شده است... طبق آمار، ما در مجموع 35هزار شغل مبتنی بر پیام‌رسان تلگرام داشتیم ".

فهرست خلاف گویی هایی از این دست، طولانی و خارج از حوصله نوشتار حاضر است؛ از پنهانکاری درباره حقوق های نجومی، تا ادعای "از رکود عبور کردیم" در دوره ورود به رکود و رشد منفی اقتصادی، ادعای رونق بورس و بیان این که "مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند"، همچنین وعده سرشار کردن مردم از درآمد و بی نیاز کردن آنها از پول یارانه، از دروغ ۳ هزار بورسیه، تا ماجرای دکترای تقلبی کلاسکو، و...

رئیس دولت مدعی اعتدال گفته بود: "از ابتدا قرار ما بر این بود که دولت راستگویان تشکیل دهیم. تمام مشکلات از دروغ است. ما به دروغ و خرافه برنمی گردیم". اما کارگردان فیلم تبلیغاتی او، بعد ها اذعان کرد وی بیش از آن که سیاستمدار باشد، شومن و بازیگر است!

پایان پیام/غ

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1477227

مهمترین اخبار ایران و جهان: