نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 15:55

۲.۴ میلیارد دلار کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

ارومیه - ناظر گمرکات آذربایجان غربی از صدور ۲ میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار کالا طی ۵ ماهه گذشته سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خالد جنگجو ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در ۵ ماهه اول امسال با ۵۴ درصد از لحاظ وزنی و ١٠۴ درصد از لحاظ ارزشی افزایش صادرات انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: در این مدت ٢ میلیارد و ۴٣٢ میلیون دلار که رشد ١٠ درصدی نشان می دهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با اشاره به رشد قابل توجه صادرات از استان هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی از ابتدای دولت سیزدهم نسبت به ۲ سال پیش از آن گفت: از ابتدای فعالیت دولت مردمی، بیش از هشت میلیارد دلار صادرات از گمرکات استان ثبت شده است.

۱.۹ میلیون دلار از آذربایجان غربی کالا به عراق صادر شده است

جنگجو با اشاره به اینکه این میزان شامل صادرات استان، صادرات استان های دیگر از مبادی گمرکی استان است، اضافه کرد: در این مدت بیش از چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادرات به ترکیه ثبت شده که ۵۱ درصد از نظر ارزش و ۲۹ درصد از نظر وزنی نسبت به ۲ سال پیش از آن افزایش دارد.

وی اظهار کرد: همچنین از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، یک میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار صادرات به عراق صورت گرفته که در این خصوص شاهد رشد ۲۲ درصدی از نظر ارزش و ۱۵ درصد از نظر وزنی هستیم.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی ادامه داد: در سال گذشته، بیش از یک میلیارد دلار صادرات از تمرچین و کیله داشتیم که بیشترین میزان صادرات از مرزهای غربی به اقلیم کردستان عراق بود.

جنگجو گفت: همچنین در ۲ سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به جمهوری آذربایجان از مرز پلدشت داشتیم که ۱۰۴ درصد از لحاظ ارزش و ۹۲ درصد از لحاظ وزن نسبت به ۲ سال پیش از فعالیت دولت سیزدهم بیشتر شده است.

۲۸۱ هزار کامیون امسال از مرزهای آذربایجان غربی تردد کرده اند

وی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت های قانونی برای حل مشکلات گمرکی بخش تولید و صادرات و همکاری ویژه در این خصوص با بخش خصوصی افزود: کاهش هزینه های تولید و رشد تولید و افزایش صادرات و روند تسهیل در واردات جزو برنامه های اصلی گمرکات در استان است.

وی اضافه کرد: تاکنون ٩٠ درصد کالاهای اساسی از گمرکات استان ترخیص شده و همچنین صدور مجوز ورود موقت ماشین آلات معدنی به گمرکات استان تفویض شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فعالیت گمرکی در مرزهای رازی، بازرگان و تمرچین و سرو به صورت ٢۴ ساعته است، اظهار کرد: همچنین در مرز پلدشت فعالیت ۱۶ ساعته از هشت صبح تا ۲۴ و در کیله سردشت هم فعالیت ۱۰ ساعته از هشت صبح تا هشت شب در حال انجام است.

جنگجو بیان کرد: در ۵ ماهه اول امسال ٢٨١ هزار کامیون از مرزهای استان تردد داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٢ درصد رشد دارد.

وی با تاکید بر اینکه با کمبود شدید نیرو در گمرکات استان مواجه هستیم، ادامه داد: با این وجود رویه های گمرکی گسترده در استان بدون وقفه در حال انجام است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1473471

مهمترین اخبار ایران و جهان: