نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 13:43

حریم ۲ اثر تاریخی دیگر گلستان مشخص شد

گرگان- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان از تعیین حریم و ضوابط حفاظتی دو اثر تاریخی استان در راستای صیانت از آثار تاریخی در جلسه شورای حریم کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ساوری ظهر سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: حریم و ضوابط حفاظتی دژ تاریخی آق‌قلا (اسپی‌دژ) شهرستان آق‌قلا مربوط به دوره ساسانی و صفوی و کاروانسرای رباط سفید در محدوده سرعلی‌آباد شهرستان گرگان مربوط به دوره صفوی در شورای حریم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه و پس از بررسی با تائید کارشناسان این شورا مورد تصویب قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان افزود: با تعیین حریم این دو اثر، تعداد آثار ثبتی دارای حریم مصوب استان به ۵۹ اثر رسید.

وی بیان کرد: حریم محدوده‌ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود.

ساوری متذکر شد: بناهای تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای حریم‌هایی هستند که به‌منظور مراقبت و نگهداری بهتر از بناها لازم است به این حریم‌ها توجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان با اشاره به این‌که تعیین حریم اثر تاریخی نقشی مهم در جلوگیری از تعدی‌های عمدی و سهوی افراد به آثار تاریخی دارد، اضافه کرد: تعیین حریم فرصتی برای کنترل کیفیت ساخت‌وساز پیرامون بناهای تاریخی است و موجب می‌شود به لحاظ بصری و حریم حفاظتی، بنا موردتوجه قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1199971

مهمترین اخبار ایران و جهان: