نیوز سیتی!
12 خرداد 1402 - 09:55

موانع مبادلات مرزی ایران و اقلیم کردستان از مرز باشماق بررسی شد

ارومیه - استاندار کردستان گفت: در نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق موانع مبادلات مرزی از پایانه مرزی باشماق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا پنجشنبه شب پس از نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه در گفتگو با خبرنگاران، تاکید کرد: برای حفظ این حجم از تبادلات مرزی باید به مسائل گوناگون توجه کرد و از این رو امروز موانع موجود در پایانه مرزی باشماق مورد بررسی ۲ طرف قرار گرفت.

استاندار کردستان ارزش مبادلات تجارت خارجی این استان طی سال گذشته را هشت میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: مرز باشماق در مریوان یکی از مهمترین مرزهای کشور و شاید اولین مرزی زمینی در حجم مبادلات تجاری است که بدون وقفه به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کند.

وی تاکید کرد: برای حفظ این حجم از تبادلات مرزی باید به مسائل گوناگون توجه کرد و از این رو امروز موانع موجود در پایانه مرزی باشماق مورد بررسی ۲ طرف قرار گرفت.

استاندار کردستان وی با تاکید بر اجرای توافقات قدیمی ۲ جانبه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات امروز میان استان کردستان و استان همجوار در اقلیم کردستان عراق اجرای توافقات و تفاهم‌نامه‌هایی بود که قبلاً امضا شده ولی به مرحله اجرا نرسیده بود.

وی همچنین با تاکید بر اجرای توافقات ۲ جانبه قبلی گفت: در دوره‌های مختلف توافق‌های مختلفی صورت گرفته بود که به دلیل نبود کمیته اجرایی مشترک، اغلب تصمیمات زمین گیر شده بودند ولی امروز با از سرگیری آن تصمیمات در صدد عملیاتی کردن برنامه‌ها هستیم.

زارعی کوشا یادآور شد: برای اجرای تصمیمات میان ۲ منطقه، کمیته‌ای مشترک شکل گرفت و نمایندگانی از ۲ طرف برای پیش بردن اهداف تعیین شده، مأمور به اجرا شدند.

وی با اشاره به توافق ۲ جانبه در نشست میان ۲ منطقه یادآور شد: در این نشست مقرر شد موضوعات در قالب پیش نویس جامع که تقدیم استاندار سلیمانیه شد با بررسی دقیق‌تر در هفته بعد نهایی شود تا به سمت اجرای آن گام برداریم.

زارعی کوشا با ارزیابی مطلوب از نشست طرفین در ارومیه گفت: توافقات بسیاری در زمینه حمل یکسره بار، تسهیل در امر مبادلات مرزی، تسهیل در حوزه تجار و بازاریان، حمایت قانونی از کارگران ماهر و بخش درمان انجام گرفت.

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت گردشگری این استان افزود: گردشگری بحث مهمی در کردستان است و ظرفیت‌های بسیاری در این راستا داریم که در این حوزه نیز توافقات خوبی را پیش نویس کردیم.

وی اظهار کرد: مهمترین عناوین گردشگری در حوزه سلامت است که اقلیم کردستان عراق تقاضای همکاری در این زمینه را داشت که با استقبال طرفین همراه بود چرا که مجاورت زبانی باعث می‌شود مشکلات کمتری برای مسافرین در سفر به کردستان برتر درمان پیش آید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1256127

مهمترین اخبار ایران و جهان: