نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 12:32

راند آخر مجلس یازدهم/ ترکیب هیئت رئیسه مجلس تغییر می‌کند؟

قرار است فردا آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم برگزار شود که علاوه بر اعضای هیئت رئیسه فعلی، برخی دیگر از نمایندگان هم در حال رایزنی برای کسب کرسی هیئت رئیسه هستند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم قرار است فردا (سه‌شنبه دوم خرداد ماه) برگزار شود و نمایندگان در صحن مجلس اعضای ۱۲ نفره هیئت رئیسه را برای سال آخر مجلس یازدهم انتخاب می‌کنند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت رئیسه متشکل از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است که با رأی اکثریت نمایندگان برای یک سال انتخاب می‌شوند. پس از برگزاری انتخابات، اعضای هیئت رئیسه جدید مجلس با قرار گرفتن در جایگاه هیئت رئیسه سوگند یاد می‌کنند و می‌گویند: «من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

ورود فراکسیون اکثریت به انتخابات هیئت رئیسه

طبق گفته ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، نامزدهای فراکسیون اکثریت جهت معرفی به اجلاسیه چهارم دو روز فرصت ثبت نام داشتند که این مهلت شب گذشته به پایان رسید. هفت نفر برای ناظری، ۲۰ نفر برای دبیری و سه نفر برای نایب رئیسی در فراکسیون ثبت نام کردند و محمدباقر قالیباف تنها نامزد ریاست مجلس از فراکسیون انقلاب خواهد بود.

رأی‌گیری برای افراد منتخب فراکسیون برای هیئت رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم ظهر امروز انجام می‌شود و فراکسیون انقلاب اسلامی شش نفر برای دبیری هیئت رئیسه، سه نفر به عنوان ناظر و دو نفر به عنوان نواب رئیس و یک نفر برای ریاست مجلس به صحن مجلس معرفی خواهد کرد.

عمویی تاکید کرد: «افراد نامزد شده در فراکسیون در مرحله ثبت نام متعهد شده‌اند که از رأی و تصمیم جمعی فراکسیون انقلاب اسلامی در انتخابات اجلاسیه چهارم تبعیت کنند.»

گزینه‌های ریاست مجلس

تاکنون برای کرسی ریاست مجلس جز محمدباقر قالیباف، الیاس نادران اعلام کاندیداتوری کرده و روز گذشته در صحن مجلس اطلاعیه‌ای را روی میز نمایندگان گذاشت و از اهداف خود برای رقابت در انتخابات ریاست مجلس گفت.

فارغ از اینکه قالیباف گزینه فراکسیون اکثریت مجلس برای ریاست است، طبق گفته ذبیح‌الله اعظمی عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی گزینه این فراکسیون برای ریاست مجلس هم محمدباقر قالیباف است.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات در مجلس در گفتگو با مهر می‌گوید: «قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد محمدباقر قالیباف در قامت رئیس مجلس شورای اسلامی راضی هستند و به احتمال زیاد وی در اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم نیز به عنوان رئیس مجلس باقی می‌ماند.»

سه نماینده در رقابت برای نایب رئیسی مجلس

تاکنون سه نماینده برای تصدی کرسی نایب رئیسی مجلس اعلام کردند و به جز علی نیکزاد و عبدالرضا مصری که در حال حاضر نایب رئیس اول و دوم مجلس هستند، مجتبی ذوالنوری هم به دنبال رقابت در انتخابات نایب رئیسی مجلس است. هنوز فرد دیگری برای انتخابات نایب رئیسی مجلس اعلام آمادگی نکرده است.

گزینه‌های متعدد برای ناظری و دبیری هیئت رئیسه

معمولاً بیشترین رقابت و تغییر در انتخابات دبیران و ناظران هیئت رئیسه مجلس اتفاق می‌افتد و از آنجایی که تا این لحظه نمایندگان زیادی برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، انتظار می‌رود در این بخش شاهد تغییراتی باشیم. طبق گفته نمایندگان بیش از ۴۰ نماینده در حال رایزنی برای تصدی این کرسی‌ها هستند.

مروری بر انتخابات هیئت رئیسه

در سال اول مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف توانست با کسب ۲۳۰ رأی در مقابل ۱۷ رأی فریدون عباسی و ۱۲ رأی مأخوذه سید مصطفی میرسلیم ریاست این دوره از مجلس را به مدت یک سال بر عهده بگیرد. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول، علی نیکزاد نایب رئیس دوم، سید ناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، روح الله متفکرآزاد، علی کریمی فیروزجایی و محسن دهنوی به عنوان دبیران هیئت رئیسه و محسن پیرهادی، علیرضا سلیمی و محمدحسین فرهنگی به عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

پنجم خرداد ۱۴۰۰ دومین دوره انتخابات هیئت رئیسه مجلس به علت ملاحظات بهداشتی در دوره شیوع کرونا برای اولین بار به صورت الکترونیکی برگزار شد. محمدباقر قالیباف در رقابت با فریدون عباسی با ۲۳۰ رأی در برابر ۱۸ رأی پیروز و برای دومین بار رئیس مجلس شد. علی نیکزاد و عبدالرضا مصری نواب رئیس مجلس شدند، روح الله متفکرآزاد، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی دلیگانی دبیران هیئت رئیسه شدند و محسن پیرهادی، علیرضا سلیمی و سید نظام‌الدین موسوی ناظران هیئت رئیسه مجلس شدند.

در سال سوم مجلس یازدهم الیاس نادران و فریدون عباسی برای انتخابات ریاست مجلس با قالیباف رقابت کردند که قالیباف توانست با کسب ۱۹۴ رأی رئیس مجلس باقی بماند و نادران ۲۱ رأی و عباسی ۳ رأی کسب کردند. نیکزاد و مصری به عنوان رئیس و نواب رئیس مجلس جایگاه خود را تثبیت کردند و باز هم در این کرسی‌ها ماندنی شدند، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی، محمد رشیدی، حسینعلی حاجی دلیگانی، احمد امیرآبادی فراهانی و احمد نادری دبیران هیئت رئیسه شدند و محمدرضا دشتی اردکانی، علیرضا سلیمی و سید نظام‌ الدین موسوی ناظران هیئت رئیسه مجلس شدند.

بنابراین تجربیات سال‌های قبل نشان می‌دهد که علی رغم اینکه نمایندگان زیادی برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس اعلام کاندیداتوری می‌کنند، اما ۱۲ صندلی هیئت رئیسه مجلس تغییرات اساسی نمی‌کند و معمولاً تغییرات در سطح دبیران و ناظران هیئت رئیسه است. به هر صورت باید ببینیم فردا در صحن مجلس چه اتفاقی رقم خواهد خورد و چند درصد از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تغییر می‌کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1229771

مهمترین اخبار ایران و جهان: