نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 08:51

بزرگترین تعزیه میدانی کشور در صحرارود فسا برگزار می‌‌شود

تهیه کننده ی تعزیه بزرگ صحرارود گفت: صحرارودی‌ها امسال با موضوع از برکه غدیر تا گودال قتلگاه در۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۵ هجری قمری بزرگترین تعزیه میدانی کشور را برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از فسا، مجتبی دستان  از اجرای بزرگترین تعزیه میدانی کشور در شهرستان فسا خبر داد و گفت: امسال تعزیه به حادثه بزرگ غدیر می پردازد و مشخصا تبین می نماید که چرا غدیر عاشورا شد و بر این مبنا  عنوان تعزیه از برکه غدیر تا گودال قتلگاه نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه تاریخچه  تعزیه میدانی صحرارود به بیش از ۲۰۰ سال می رسد متذکر شد که مستند به منابع تاریخی شهرستان، اولین اجرای تعزیه صحرارود در عصر حکومت شیعی صفویان بوده است که در سال 1391 در فهرست آثار ناملموس معنوی به ثبت ملی رسیده است. 

  وی عنوان کرد: هرساله در ماه محرم  جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر در تپه‌ یاصاحب الزمان (عج) روستای  صحرارود در ۸ کیلومتری شهر فسا جمع می شود. 

دستان اضافه کرد: سبک  تعزیه قبل از سال ۱۳۸۰ به سبک سنتی و تخت حوضی اجرا می شد، اما از سال ۱۳۸۱طی تحولی اساسی در اجرا و با بهره گیری از ابزار و فنون هنری و نمایشی و با حضور هنرمندان ، ورزشکاران رشته های رزمی و اسب سواری و موزیسین های زبده به شکلی منحصر به فرد انجام می شود که مورد توجه و تحسین کارشناسان امر قرار گرفته است از این رو متولیان بزرگترین تعزیه میدانی کشور تمام تلاش خود را جهت ارتقای جلوه‌های هنری ، نمایشی و معنوی به کار گماشته اند.

مجتبی دستان با اشاره  به اینکه در اجرای این تعزیه حدود ۵۰۰ بازیگر که خردسال ترین بازیگر ۵ ساله و کلان ترین پیر غلام امام حسین (ع) ۹۲ ساله هستند اضافه کرد: بیش از  ۱۰۰۰هزار نفر از عوامل اجرایی تعزیه هستند و مساحت کل محدوده تعزیه شامل محل اجرا ، تماشگاه، پارکینگ وسایل نقلیه و... بیش از ۱۵ هکتار  در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در طول ایام سال خرد و کلان روستای صحرارود برای اجرای تعزیه روز شماری می کنند و خدمت به عزاداران امام حسین (ع) را از بزرگترین افتخارات خود می دانند، در ایام تمرین و تدارک تعزیه عموم اهالی روستا از دل و جان و مخلصانه هرکدام به سهم خود گوشه از امور را برعهده می گیرند و این حس همدلی ، همیاری و همکاری در روح روستا در طول سال دمیده می شود.

وی زمان برگزاری بزرگترین تعزیه میدانی کشور ۱۲ مرداد ماه  مصادف با ۱۶ محرم  ساعت ۴ عص  در مکان تپه صاحب الزمان(عج) روستای صحرارود دانست که ضمن اجرای تعزیه ، سخنرانی یکی از وعاظ برجسته کشور، روضه خوانی، مداحی و عزاداری نیز صورت می‌گیرد که مجموعا حدود ۲ ساعت به طول می انجامد.

دستان گفت: یکی از اقداماتی که امسال در دستور کار گروه  تعزیه عاشورائیان  صحرارود قرار گرفته است علاوه بر پژوهش و مداقه فراوان تاریخی  که منجر به سناریوی بدیع و کم نظیر شده است ، شاهد جلوه های هنری ، بصری و موسیقیایی  ویژه ای خواهیم بود.

تهیه کننده تعزیه بزرگ صحرارود گفت: تامین مالی تعزی  به صورت کاملا مردمی بوده و خیرین در این زمینه فعال هستند و در زمینه تجهیزات و ادوات از مجموعه های شهرستان و استان استفاده می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون  از طرف هیچ یک از ادارات شهرستانی مخصوصا اداره فرهنگ و ارشاد از این تعزیه خوانها تجلیلی به عمل نیامده است گلایه کرد و گفت که ای  کاش  قول  نمی دادند.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420927

مهمترین اخبار ایران و جهان: