نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 18:18

برگزاری آئین سنتی شال زنی در بافران در روز عاشورا

نائین_عزاداری ظهر عاشورا در شهر بافران همراه با آئین های سنتی شال زنی با نوای «یا حُسَینْ کو حُسَین»، تعزیه خوانی سنتی، آتش زدن خیمه، سینه زنی و زنجیرزنی و دیگر آئین ها برگزار می شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شال زنی یکی از شیوه‌های حزن آور و اثر گذار عزاداری بافران است که فقط در روز عاشورا انجام می‌شود به نحوی که یک ساعت قبل از ظهر عاشورا، دسته شال زن یا شال گردن پیشاپیش دیگر دسته‌ها حرکت می‌کنند. آنان با شنیدن صدای دهل حرکت خود را آغاز می‌کنند.

دسته شال زن، از پیران و میانسالان تشکیل می‌شود و از وقار و متانت خاصی برخوردار است و یاد خاطره حبیب بن مظاهر، پیرغلام امام حسین (ع) را تداعی می‌کنند.

دسته شال زن، شالی به رنگ سیاه یا سبز بر گردن می‌آویزند و در حالی که یک سوی آن رها است، سوی دیگر را در دست گرفته، با نظم خاص و هماهنگ با نوحه دسته، گاه آن را بالا آورده بر شانه می‌افکنند و گاه فرو برده در دست نگاه می‌دارند.

پیام زنده ماندن این سنت آن است که جاذبه عشق حسینی در تسخیر قلب‌ها بی رقیب است و گذشت روزگاران با آنکه کوه‌ها را می‌فرساید قادر نیست این عشق را ازدل‌ها بزداید بلکه مانند نسیمی که بر خرمن آتشی بوزد آن را شعله ور می‌سازد.

آئین سنتی شال زنی بافران یکی از آئین‌های مطرح و شاخص این شهر است که هر ساله فقط در ظهر عاشورا اجرا می‌شود. این آئین سنتی با قدمتی بیش از ۷۰ سال در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۸ به شماره ۱۶۹۵ در فهرست آثار ناملموس شهرستان نائین ثبت شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1413227

مهمترین اخبار ایران و جهان: