نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 14:29

مشارکت ۱۰۵ شهر برای جشنوراه پایتخت کتاب/ ۱۲ انتخاب شهر دوستدار کتاب

معاون فرهنگی وزارت ارشاد از انتخاب ۱۲ شهر دوستدار کتاب در هشتمین دوره این رویداد خبر داد و گفت: در این دوره ۱۰۵ شهر در جشنواره مشارکت داشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران با حضور اسماعیل جانعلی‌پور رئیس اداره مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد، پیش از ظهر امروز دوشنبه 16 مرداد ماه برگزار شد.

جانعلی‌پور در این نشست در سخنانی گفت: تغییراتی در جشنواره پایتخت کتاب ایران از زمانی که ما در اداره مجامع و تشکل‌ها متکفل برگزاری آن شده‌ایم ایجاد شده است. در دی ماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پوستر جشنواره رونمایی شد.

وی ادامه داد: 105 شهر در فراخوان این جشنواره شرکت کردند که با داوری‌های انجام شده به 76 شهر رسیدیم. بررسی‌ برنامه‌های شهرها ناظر به ظرفیت شهرها، کارنامه و فعالیت‌های شهرها و همچنین ایده‌های این شهرها در حوزه کتاب و کتابخوانی است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شهرها کمک خواهیم کرد تا با به‌سازی و عملیاتی شدن این ایده‌ها به فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی یاری رسانیم.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز در این مراسم در سخنانی گفت: بیش از 100 شهر در فراخوان این جشنواره شرکت کردند و با یک رقابت شدید 76 شهر به طور کامل مراحل ثبت‌نام، ارسال مدارک و اعلام برنامه‌ها را طی کردند، از این میان 12 شهر انتخاب شدند که به عنوان شهرهای دوستدار کتاب معرفی خواهند شد ما از 24 استان شهرهای متقاضی داشتیم که نشان می دهد این جشنواره فراگیری خوبی داشته است.

وی ادامه داد: 24 مردادماه در مراسمی که در برج آزادی برگزار می‌شود، به صورت رسمی رقابت نهایی بین 12 شهر برای انتخاب پایتخت کتاب ایران آغاز می‌شود و در شهریورماه پایتخت کتاب ایران در هشتمین دوره معرفی خواهد شد، در انتخاب شهرها تلاش شده به برنامه‌های متعدد توجه شود. هم لازم بود شهرها از ظرفیت‌های محلی به صورت حداکثری استفاده کنند وهم دستگاه‌های مختلف رسمی و عمومی برای کمک به آنها حضور پیدا کنند. همچنین از فرصت‌های مردمی و بخش خصوصی نیز باید به صورت حداکثری استفاده می‌شد. در شهرهای انتخابی این اتفاق رخ داده یعنی هم از امکانات و ظرفیت‌های رسمی استفاده شده و هم توان مروجان اهل فکر و اندیشه در این کار استفاده شده است. امیدواریم مرحله جدیدی در شور و اشتیاق و نشاط برای کسب عنوان پایتختی کتاب آغاز شود و بتوانند برنامه‌ها را تکمیل کنند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شاخص‌هایی که مدنظر هیئت داوران برای انتخاب شهرهای دوستدار کتاب بوده است، گفت: جامعیت در توجه به همه اقشار و بهره‌مندی اقشار از خدمات حوزه کتاب از جمله معلولان، زندانیان، گروه‌های مختلف کودکان و ...، بهره‌گیری از ظرفیت خیران محترم در شهرها در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی، توجه به سازمان‌ها و نهادها، طراحی و اجرای شیوه‌های جذاب رقابت در زمینه کتاب، بهره‌گیری از توان فناوری‌های نو و شرکت‌های فعال، ارائه طرح‌هایی با قابلیت توسعه، توجه به ویژگی‌های اقلیمی و ... از دیگر ویژگی‌های انتخابی بوده است.

احمدوند با تاکید بر ارزیابی میدانی در همه شهرها بعد از اعلام اسامی توسط دبیرخانه گفت: شهرهای دوستدار کتاب از امکانات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد، اولویت برنامه‌های فرهنگی ارشاد با شهرهایی هست که به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند، بسته فرهنگی و آموزشی در این زمینه را همکاران ما تدوین کردند که شامل برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و فرهنگی، تجهیز کتابخانه‌ها، توجه به پدیدآورندگان و... می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهرهای دوستدار کتاب گفت: از استان اصفهان دو شهر شاهین شهر و میمه و اصفهان، از استان البرز، شهر کرج، از آذربایجان غربی شهر ارومیه، از خراسان رضوی شهر سبزوار، از سمنان شهر سمنان، از فارس شهر اوز و صدرا، از قزوین شهر قزوین، از کرمان شهر رابر، از گیلان شهر فومن، و از مازندران شهر‌ آمل به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شده‌اند.

احمدوند گفت: دستگاه‌های مختلفی اعم از وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، کانون فرهنگی هنری مساجد، نهاد عمومی کتابخانه های کشور و غیره در این رویداد به عنوان پشتیبان حضور داشته و دارند.

در بخش دوم نشست معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی براینکه اجرای برنامه هایی که در راستای حمایت از شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران برشمردید، نیازمند بودجه است بودجه این دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران چه میزان است، گفت: برای ما مهمتر از افزایش بودجه بحث استفاده حداکثری از منابع مورد نیاز و در مسیر مشارکت است بخشی از طریق کمک‌های مردمی است اما به نسبت به سال گذشته توجه بیشتری به اعتبارات صورت گرفته است. کار و امکانات وزارتخانه برای پشتیبانی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1430627

مهمترین اخبار ایران و جهان: