نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 19:45

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

برگزاری کنفرانس ایران و بریکس در تهران با حضور سفرای پنج کشور عضو بریکس از جمله هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی نشان دهنده اشتیاق اعضای اصلی این گروه برای پیوستن ایران به بریکس است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- نفیسه عبدالهی: روز گذشته کنفرانس ایران و بریکس با عنوان "چشم اندازها برای شراکت و همکاری" در محل مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه با حضور مقامات و سفرای پنج کشور عضو بریکس شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی به‌همراه سفرا و دیپلمات‌ها سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران به‌همراه مقامات، مدیران و صاحب‌نظرانی از دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

این کنفرانس به دنبال اعلام وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه دوستان بریکس در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برگزار شد.

کنفرانس مذکور در دو پانل با عنوان «بریکس و نقش آن در یک جهان چندقطبی در حال ظهور» و «ایران چندجانبه گرا» برگزار شد. در این پانل ها نمایندگان کشورهای عضو بریکس ضمن معرفی بریکس و دستاوردهای آن، درباره نقش این بلوک قدرتمند اقتصادی در نظام بین‌الملل سخنرانی کردند و برخی مدیران و صاحبنظران ایرانی به ارائه عملکرد موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران در برخی ساختارهای چندجانبه در حوزه‌هایی نظیر انرژی، تزانزیت و فنآوری و نوآوری پرداختند.

در نشست سوم این کنفرانس که تحت عنوان «ایران و بریکس؛ حال و آینده» بود، شرکت کنندگانی از ایران و کشورهای عضو بریکس به حوزه‌های بالقوه همکاری در ارتباط با وضعیت جاری گروه مزبور و ظرفیت‌ها و برنامه‌های آتی آن، فعالیت‌های چندجانبه و بین‌المللی ایران و زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با گروه کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، مالی و سرمایه گذاری، فناوری‌های نوین و… پرداختند.

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

ایران به دلیل ظرفیت‌های بالا و موقعیت بی نظیر جغرافیایی خود کشوری است که می‌تواند هم خود را قدرتی نوظهور کند و هم مرکز ثقل قدرت‌های اصلی جهان را از غرب به شرق منتقل کند لذا این موضوعی است که اعضای بریکس آن را بخوبی دریافته‌اند.

بریکس محصول اتاق‌های فکری است که پایان یک جانبه گرایی غرب بخصوص آمریکا را می‌خواهند. اعضای این گروه بازیگران اصلی جهان آینده و نوظهور است. اعضای بریکس هر چند کشورهای نوپای صنعتی هستند اما توانسته‌اند در چند سال اخیر اهمیت خود را به رخ آمریکا و کشورهای اروپایی بکشند.

بریکس جز شرکای هدفمند ماست

کنفرانس ایران و بریکس در تهران با سخنان نماینده آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه آغاز شد که در ابتدا «مهدی صفری» معاون دیپلماسی وزارت خارجه در سخنرانی خود گفت: ما هیچ شکی نداریم بریکس در همکاری با کشورهای دیگر می‌تواند نقش خود را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه گروه بریکس جزو شرکای هدفمند ماست، گفت: توانمندی‌های جمع شده در کشورهای بریکس در سیستم بین المللی باعث شده که بریکس جایگاه ویژه ای داشته باشند.

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

صفری با بیان اینکه بازار انرژی بریکس بسیار مهم است، افزود: علیرغم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کشور ما پتانسیل و ظرفیت زیادی دارد لذا در پنل‌های امروز در مورد این ظرفیت‌ها صحبت خواهیم کرد.

وی گفت: ایران از عضویت اخیر خود در سازمان همکاری شانگهای استفاده می‌کند.

صفری افزود: جمهوری هند و آفریقای جنوبی اعضای اصلی آیورا هستند و در حال همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی هستند.

معاون دیپلماسی وزارت خارجه بیان کرد: از هرگونه کمک در زمینه حرکت به سمت چندجانبه گرایی استقبال می‌کنیم.

به گزارش مهر، بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است. به باور کارشناسان این ائتلاف قدرتمند جهانی بدون مشارکت اروپا و آمریکا تشکیل شده است و این ظرفیت را دارد تا صدایی قوی در مجامع و مباحث مهم اقتصادی و سیاسی بین‌المللی باشد و سیطره نظم مسلط فعلی را به چالش بکشد. در حال حاضر دو کشور عضو بریکس، عضویت دائم شورای امنیت را دارند و سه کشور دیگر داعیه عضویت دائم در شورای امنیت و اصلاح ساختارهای سیاسی و مالی جهانی را دارند.

بریکس یک سازمان تازه تأسیس نیست و از شرایط نظم نوین جهانی مطلع است. بزرگی این سازمان به اندازه کنش‌گران آن است که خود از بزرگ‌ترین کنش‌گران منطقه‌ای هستند.

حضور ایران در بریکس کم اهمیت‌تر از شانگهای نیست و با توجه به پتانسیل‌هایی که ایران دارد می‌تواند زمینه‌ساز تحول بزرگی در راستای دیپلماسی اقتصادی کشور باشد.

ایران در کنار آفریقای جنوبی ایستاده است

در ادامه کنفرانس ایران و بریکس، «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس ایران و بریکس، اظهار داشت: ایران یک تمدن قوی دارد و در کنار آفریقای جنوبی ایستاد و باعث آزادی ما شد. ماندلا پس از آزادی از زندان به ایران سفر کرد.

نماینده آفریقای جنوبی اضافه کرد: از سال ۲۰۱۹ رؤسای بریکس گفتند باید با یک معماری برابر برای دنیا ایجاد کنیم. بریکس در حال نمایندگی بسیاری از کشورهای جهان جنوب است. هند و روسیه و برزیل جز ۱۰ کشور اول اقتصاد جهان هستند. زمان تغییر کرده و بریکس در حال همکاری با جهان جنوب است.

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

اکنون اگرچه بیش از ۱۶ سال از تأسیس این بلوک اقتصادی می‌گذرد اما روابطش با کشورهای غربی و آمریکا رو به رونق نگذاشته و پنج قدرت بازار نوظهور غیرغربی آن کوشیده‌اند روابط خود را افزایش دهند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی بریکس که هر کدام از آنها از اقتصادهای نوظهور و صاحب سهم در اقتصاد آینده جهان هستند، پایه گذار نهادی به نام بریکس شده‌اند که با گذشت ۱۴ سال از تشکیل رسمی آن با علاقمندی و درخواست عضویت ۱۹ کشور در آن رو به رو هستند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشور درخواست دهنده برای عضویت در این گروه است که با علاقمندی شدید مجموعه بریکس مواجهه شده است.

حمایت روسیه از عضویت ایران در بریکس

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران گفت: در دیدار با آقای باقری در مورد درخواست عضویت ایران در بریکس صحبت کردیم. ایران کاندیدای قدرتمندی برای همکاری با بریکس است. وقت آن خواهد رسید ایران عضو کامل بریکس شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: نمی‌توان زمان دقیق عضویت ایران را اعلام کرد. ما و اعضای بریکس در حال بررسی آئین نامه پذیرش اعضای جدید در این گروه هستیم که در نشست آتی سران در ژوهانسبورگ درباره آن تصمیم گیری می‌شود. ما از عضویت ایران در این گروه حمایت می‌کنیم.

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، برای بریکس جایگاه کلیدی در این منطقه را تضمین خواهد کرد، بنابر این در صورت عضویت تهران در بریکس مواضع سیاسی این کشور در نظام مناسبات بین المللی به طور چشمگیری تقویت خواهد کرد.

ایجاد بریکس گامی به جلو در بین اقتصادهای نوظهور است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در مراسم اختتامیه کنفرانس «ایران و بریکس» گفت: به نظر می‌رسد گام اول برای شناسایی متقابل به خوبی برداشته شده است.

وزیر خارجه به موضوع بریکس و همکاری‌های جمعی در چارچوب بریکس اشاره کرد و افزود: ایجاد بریکس گام به جلو در بین اقتصادهای نوظهور و جهان جنوب است. ائتلاف‌های سیاسی و اقتصادی جهان در حال توسعه غالباً ائتلاف‌های دیپلماتیک و هدف از آن ایجاد قدرت چانه زنی در مذاکرات بین‌المللی در صحن سازمان ملل بوده است و برای مثال می‌توان از گروه ۷۷ و جنبش عدم تعهد نام برد. این گروه‌ها توانستند گروهای مذاکراتی قدرتمندی را در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد کنند. بریکس یکی از موارد معدودی است که بیانگر هم افزایی واقعی اقتصادی و سیاسی بوده و دارای ظرفیت ایجاد قدرت اثرگذاری در مقیاس‌های منطقه‌ای و جهانی است.

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

وی گفت: برای اولین بار است که یک هویت سیاسی و اقتصادی قوی و اثرگذار در جهان در حال توسعه ایجاد شده است. معتقدیم چنانچه ایده گسترش بریکس به واقعیت بپیوندد این هویت منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد شد.

وزیر خارجه بیان کرد: ایجاد بانک توسعه نوین بریکس بدون اینکه در نظامات کنونی اخلالی ایجاد کند می‌تواند نقش مهمی در تصحیح و تکمیل نظامات مالی، بانکی و پولی جهانی داشته باشد.

وزیر خارجه بیان کرد: رویکرد چندجانبه گرایی ایران نه صرفاً واکنش به یکجانبه گرایی افسارگسیخته، بلکه یک انتخاب استراتژیک است.

وزیر خارجه بیان کرد: نشست سران بریکس پلاس در ۲۴ آگوست در ژوهانسبورگ، فرصت مغتنمی است که سران بریکس و دوستان بریکس درخصوص آینده‌ای بهتر برای بریکس و جهان جنوب، به تبادل نظر بپردازند.

به باور کارشناسان، ایران به عنوان یک قدرت با نفوذ در منطقه‌ای ناپایدار و بی‌ثبات که در آن ایران، طرفداران سیاست «نگاه به شرق» است، منافع مشترک فراوانی با «بریکس» نصیب خود خواهد کرد.

هر یک از اعضای «بریکس» در یکی از حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه خود بازیگری عمده به شمار می‌آید، ترکیب گروه نیز جالب توجه است چرا که همانگونه که اشاره شد دو عضو یعنی روسیه و چین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل می‌باشند و از حق وتو برخوردارند. سه کشور عضو این گروه یعنی روسیه، چین و هند دارای سلاح هسته‌ای هستند. دو کشور دیگر، برزیل و آفریقای جنوبی، کشورهایی برخوردار از توانمندی هسته‌ای می‌باشند که عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نیز هستند.

سفر امیرعبداللهیان به آفریقای جنوبی

امروز نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آفریقای جنوبی خبر داد.

همکاری ایران و گروه بریکس شتاب می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیرعبداللهیان با هدف برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی چهارشنبه عازم پرتوریا می‌شود.

کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور امیرعبداللهیان در پرتوریا برگزار می‌شود

مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی نیز در گفتگویی اظهار کرد که پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی پنج شنبه ۱۹ مرداد با سفر وزیر امور خارجه به پرتوریا برگزار می‌شود.

وی گفت: نشست مقدماتی این کمیسیون از روز گذشته با حضور کارشناسان ارشد وزارتخانه‌های دو کشور در وزارت خارجه آفریقای جنوبی آغاز شده است.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی تصریح کرد: بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور بویژه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری و همچنین نهایی کردن اسناد و تفاهم نامه‌های تبادل شده میان دو طرف برای امضا در سفر آتی دوجانبه و رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به آفریقای جنوبی که قرار است در پاییز امسال انجام شود در دستور کار این نشست قرار دارد.

آقاجعفری خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آفریقای جنوبی همچنین از رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در نشست سران بریکس پلاس که در شهریورماه آینده در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود، دعوت بعمل آورده است.

بنابراین بریکس در حال ساختن زیر ساخت‌های مورد نیاز یک امپراطوری اقتصادی نو ظهور است. این پیمان وزن اصلی قدرت را از ینگه دنیا به شرق باستانی منتقل خواهد کرد. در این مسیر، بریکس به دنبال یارگیری برای تیم قدرتمند خود است و ایران همراهی بی نظیر برای آنها است که البته اعضای بریکس این موضوع را بخوبی دریافته اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434471

مهمترین اخبار ایران و جهان: