نیوز سیتی!
14 دی 1401 - 22:41

پاسخ یونان به ترکیه؛ از حق خود عقب نشینی نمی‌کنیم

سخنگوی دولت یونان گفت که آتن از حق حاکمیت خود در دریای اژه چشم پوشی نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت یونان روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که آتن از حق حاکمیت خود در دریای اژه چشم پوشی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از شبکه خبری «ریانووستی»«یانیس ایکونومو» سخنگوی دولت یونان گفت که دولت یونان بر اساس قوانین بین‌المللی و در راستای منافع خود عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سخنان اخیر مقام‌های ارشد ترکیه اظهار داشت: «یونان با اعتماد به نفس عمل می‌کند. کشور ما قدرتمند و به دنبال ثبات است و در مورد منافع و حاکمیت ملی عقب نشینی نمی‌کند. کشور ما نباید مورد تهدید و ارعاب قرار گیرد.»

بر اساس این گزارش، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه نسبت به عواقب جدی برای یونان در صورت گسترش آب‌های سرزمینی خود به ۱۲ مایل دریایی اطراف جزیره «کرت» هشدار داد.

«ابرهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «ترکیه حتی گسترش قلمروی دریایی یک مایلی را نیز نمی پذیرد.»

وی در باره بی اعتنایی یونان و امکان اقدام نظامی ترکیه سخنی بیان نکرد. در روزهای اخیر توسط وزرای خارجه و دفاع ترکیه نیز چنین هشدارهایی را به یونان دادند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز روز شنبه یونان را به افزایش تنش با آنکارا در منطقه متهم کرد. وزیر دفاع ترکیه گفت: «متاسفانه یونان به اقداماتی که تنش را تشدید می‌کند، ادامه می‌دهد. جنگنده‌های یونانی طی هفته گذشته دو بار هواپیمای ما را مورد آزار و اذیت قرار دادند. این رفتار خصمانه به وضوح نشان می دهد که یونان مغرور شده است.»

آکار افزود: «وقت آن است که ناتو به این نگرش خراب پایان دهد. ترکیه و یونان به خوبی یکدیگر را می شناسند. کسانی که آینده خوبی می‌خواهند باید از اشتباهات دیروز و امروز فاصله بگیرند.»

دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 955827

مهمترین اخبار ایران و جهان: