نیوز سیتی!
13 دی 1401 - 09:20

قهرمان واقعی به جای قهرمانان پوشالی؛ چه کتاب‌هایی را درباره حاج قاسم برای بچه‌ها بخوانیم؟

طی سه سال گذشته ناشران، نویسندگان و شاعران متعددی کوشیده‌اند با خلق آثار متنوع، شخصیت و منش شهید سردار سلیمانی را به مخاطبان نسل جدید معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نویسندگان، شاعران و ناشران طی سه سال گذشته و پس از شهادت شهید سردار قاسم سلیمانی، از جمله هنرمندان پیشرو در معرفی سبک زندگی و بیان خاطراتی از این شهید عزیز بوده‌اند. در این مدت عناوین متعددی درباره شهید سلیمانی در قالب‌های گوناگون خاطره، داستان، رمان، شعر و ... منتشر شد که بخش قابل توجهی از آنها توانستند نظر مخاطبان در بازار کتاب ایران را به خود جلب کنند. تعدادی دیگر از عناوین نیز با همت ناشران به دیگر زبان‌ها ترجمه و عموماً در کشورهای منطقه توزیع شد که بنا بر گزارش‌های منتشر شده، بخشی از این آثار توانسته‌اند جای خود را در بازار کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و ... باز کنند. 

در این میان سهم کودکان و نوجوانان از کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت حاج قاسم نیز قابل ملاحظه است. نویسندگان حوزه کودک و نوجوان کوشیدند با در نظر گرفتن یک ویژگی و یا یک اتفاق در زندگی این شهید عزیز، روایتگر بخشی از زندگی و منش و روش او برای نسل آینده باشند.

طی سال‌های اخیر و با رشد استفاده و حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، معرفی قهرمانان پوشالی هر روز در ذهن مخاطبان این فناوری پررنگ‌تر می‌شود. در چنین شرایطی معرفی قهرمانان واقعی که برخاسته از فرهنگ هر کشور باشند، برای سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در کشورهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار شده و محصولات فرهنگی متعددی در همین راستا تولید و عرضه می‌شود.

در ایران نیز پس از شهادت شهید سلیمانی و جلب شدن توجه نسل جدید به زندگی و شخصیت این شهید عزیز، محصولات فرهنگی و آثار متعددی در این زمینه تولید و عرضه شده است. از جمله کتاب‌های جدیدی که در این زمینه منتشر شده، می‌توان به مجموعه انتشارات راه یار اشاره کرد که در سال جاری به چاپ رسیده و اخیراً نیز چاپ دوم آن در آستانه سالروز شهادت سردار در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته است. 

«مردی که زبان کبوترها را می‌دانست»، به قلم نازنین صابری بهداد و تصویرگری لیلا حیدری، داستان را از زبان کودکی روایت می‌کند که شهید سلیمانی قهرمان زندگی‌اش شده است. کتاب، به صورت غیر مستقیم به ماجرای محاصره شهر آمرلی عراق و شکستن آن با درایت سردار سلیمانی اشاره دارد.

«مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» داستان یک خواهر و برادر در آمرلی را روایت می‌کند؛ کودکانی که آرزو دارند شهرشان با یاری سردار سلیمانی آزاد شود. شهر 20 هزار نفری آمرلی در حومه جنوبی استان کرکوک عراق در سال 2014 در محاصره کامل گروه تروریستی داعش قرار داشت اما بعد از 89 روز مقاومت دلاورانه زنان و مردان این شهر در نهم شهریورماه 93، با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به دست نیروهای حشد الشعبی آزاد شد.

کتاب , سردار سلیمانی ,

از دیگر عناوین منتشر شده از سوی این ناشر با محوریت سردار سلیمانی می‌توان به کتاب «سیب آخر» اشاره کرد. این اثر که با نویسندگی محمد خسروی‌راد و تصویرگری وحید خاتمی منتشر شده، روایتی است از حضور سردار سلیمانی در ماجرای سیل خوزستان و کمک‌رسانی به مردم این منطقه. 

نویسنده درباره چرایی انتخاب این موضوع برای کتاب «سیب آخر» گفته است: اصرار من بر این موضوع از آن جهت بود که این مسئله یک امر ملموس برای کودکان است؛ چراکه زبان داستان کودک، زبان انجام، کارکردن و فعل است. به همین دلیل، به نظرم رسید این قسمت از زندگی سردار سلیمانی این‌بار روایت را دارد بتوان از آن برای داستان کودک استفاده کرد. امیدوارم که بچه‌ها بخوانند و علاقه‌مند شوند و خودشان بیایند پای کار و گوشه‌های مختلف زندگی شهید بزرگوار حاج قاسم را برای مردم ایران و جهان روشن و بیان کنند. 

کتاب «قهرمان به شکل خودم» از عناوین تازه‌منتشر شده دیگری است که به قلم نویسنده فرانسوی، کلر ژوبرت، نوشته شده است. این اثر که محصول خانه «همبازی» است و از سوی انتشارات راه یار به چاپ رسیده، داستانی کودکانه درباره یک قهرمان واقعی را برای نسل امروز روایت می‌کند.

از دیگر آثاری که در این موضوع برای گروه سنی کودک و نوجوان به چاپ رسیده، می‌توان به کتاب «غریبه‌ای در شهر»، نوشته رضا شاعری اشاره کرد. این اثر که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده، منش و سبک زندگی شهید سلیمانی را در قالب سه داستان برای مخاطب خود روایت می‌کند. 

کتاب , سردار سلیمانی ,

رضا شاعری در قالب سه داستان به نام‌های: «غریبه‌ای در شهر»، «اینجا فرمانده کیه؟» و «هدیه‌ی عروسی» توانسته است خصوصیاتی همچون وفای به‌عهد و مهمان‌نوازی، تواضع و تدبیر، رفاقت و توجه به مشکلات نیروها و حل آنها را در رفتار شهید قاسم سلیمانی ترسیم و تجسّم کند.

انتشارات قدر ولایت عنوان دیگری را نیز درباره شهید سلیمانی منتشر کرده است که هرچند برای گروه سنی بزرگسال است، اما می‌تواند برای نوجوانان نیز مفید باشد. کتاب «از قنات ملک تا بغداد» به قلم روح‌الله اژدری نگاهی انداخته است به زندگی شهید سلیمانی از دوران کودکی. این اثر به طرح این پرسش که «سلیمانی کیست؟» آغاز می‌شود و پس از آن، زندگی سردار از دوران کودکی تا انقلاب، نقش سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس، تشکیل لشکر 41 ثارالله، نقش سردار سلیمانی در برقراری امنیت در جنوب کشور، نقش سردار سلیمانی در منطقه و ... از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن به تفصیل پرداخته شده است.

«خسته نباشید عمو قاسم» عنوان کودکانه دیگری است که نشر جمکران آن را به تازگی منتشر کرده است. این اثر که به قلم و تصویرگری خدیجه بابایی منتشر شده، داستان پسر کوچکی با نام «علی» را روایت می‌کند که تصویری از سردار سلیمانی را نقاشی می‌کند و دوست دارد که هرچه زودتر این نقاشی را به دست سردار برساند، اما شنیدن خبر شهادت سردار همه آرزوهای او را از بین می‌برد... . 

کتاب , سردار سلیمانی ,

انتشارات جمکران همچنین به تازگی چاپ هفتم عنوان دیگری را نیز در همین موضوع روانه بازار نشر کرده است. کتاب «حاج قاسم و پرواز نقاشی‌ها» که به قلم رحیم مخدومی برای گروه سنی «ب» و «ج» نوشته شده، اهمیت مقاومت در منطقه را با روایت داستانی از کودکان در کشورهای مختلف خاورمیانه از جمله یمن، عراق و ... برای مخاطب خود تبیین می‌کند. 

«عمو قاسم» از دیگر عناوینی است که در این موضوع برای گروه سنی نوجوان با اقبال خوبی همراه بوده است. این اثر که به قلم محمد علی جابری نوشته و از سوی مهرک منتشر شده، دربردارنده 20 داستان است که در هرکدام از این داستان‌ها، یکی از ویژگی‌های اخلاقی شهید سلیمانی برای نوجوانان به زبان داستان روایت شده است.

کتاب , سردار سلیمانی ,

داستان کتاب «عمو قاسم» شامل ده‌ها حکایت کوچک راجع به شخصیت و موقعیت‌های زندگی سردار قاسم سلیمانی می‌باشد، که جدا از مسئله الگوپذیری، برای کودکان خواندنی و جذاب است. همچنین در پایان هر حکایت نویسنده سؤالاتی را مطرح کرده که ذهن کودک را به چالش می‌کشد. خواندن و نوشتن در کنار هم از ویژگی‌هایی است، که این کتاب را به مثابه کتابی برای تمرین و آموزش شخصیت و اخلاق تبدیل می‌کند. در این کتاب، کودک با شخصیتی شجاع و محبوب آشنا می‌شود. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 951527

مهمترین اخبار ایران و جهان: