نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 17:10

فراموشی جنگ جهانی دوم، ایدئولوژی شیطانی نازیسم را احیا می‌کند

رئیس جمهور روسیه هشدار داد که تلاش‌ها برای تغییر و بازخوانی نقش مسکو در پیروزی در جنگ جهانی دوم، راه را برای احیای «ایدئولوژی کشنده نازیسم» هموار می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با هشدار نسبت به تغییر و بازنگری نقش روسیه در پیروزی در جنگ جهانی دوم، تاکید کرد که چنین اقدامی با احیای تفکر کشنده نازیسم منجر خواهد شد.

پوتین با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، گفت که سربازان روس در این نبرد، با «شیطانی» می‌جنگند که به دلیل فراموش کردن درس‌های تاریخی، امکان ظهور پیدا کرد.

رئیس جمهور روسیه در هفتادوهشتمین سالروز آزادسازی زندانیان اردوگاه «آشوویتس» توسط ارتش سرخ، تاکید کرد که این مردم شوروی بودند که به اقدامات وحشیانه نازی‌های در سال ۱۹۴۵ پایان دادند.

وی افزود: ما باید به وضوح درک کنیم که هر گونه تلاش برای تحریف کمک کشورمان به «پیروزی بزرگ»، عملاً به معنای توجیه جنایات نازی‌ها بوده و راه را برای احیای ایدئولوژی مرگبار و کشنده نازیسم باز می‌کند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: فراموش کردن درس‌های تاریخ به تکرار تراژدی‌های وحشتناک منجر می‌شود. جنایات نئونازی‌ها در اوکراین علیه غیرنظامیان، پاکسازی نژادی و اقدامات تنبیهی آنها، شواهد این نسیان است. مبارزان ما دلیرانه و شانه به شانه، با این شیطان در نبرد هستند.

پوتین اضافه کرد که روسیه برای میلیون‌های انسانی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند، یهودیان و نمایندگان سایر ملیت‌ها و آنها که کشته و شکنجه شدند، عزادار است.

واحدهای پیاده‌نظام ارتش سرخ، ۲۷ ژانویه ۱۹۴۵ با فرماندهی مارشال ایوان کونِف، پایان آشوویتس را رقم زدند. این اردوگاه هولناک، بزرگ‌ترین اردوگاه کار اجباری رایش سوم بود.

روسیه همواره نسبت به بازخوانی و تغییر تاریخ جنگ جهانی دوم و به نوعی لاپوشانی جنایات نازی‌ها و همدستانش در شرق اروپا هشدار داده است. افراطی‌ها در سال ۲۰۱۴ و در پی یک کودتا، قدرت را در اوکراین به دست گرفته و در نتیجه آن، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور وقت این کشور عزل شد و در ادامه نیز کی‌یف عملیات به اصطلاح «ضدتروریستی» را علیه جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک آغاز کرد.

پوتین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) بنا به درخواست جمهوری‌های دونباس برای رهانیدن آنها از ظلم رژیم کی‌یف، فرمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1001171

مهمترین اخبار ایران و جهان: