نیوز سیتی!
18 مهر 1402 - 15:43

غذاهای شیرین گزینه مناسبی برای صبحانه نیستند

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: غذاهای شیرین مانند مربا و عسل گزینه مناسبی برای صبحانه نیستد.

حبیب‌اله یاری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه، با اشاره به روز جهانی تخم مرغ و اهمیت تخم مرغ در تغذیه گفت: تخم مرغ‌ سرشار از پروتئین و انرژی برای تمام سنین، بخصوص کودکان است، این ماده غذایی در عین حال که کم هزینه است اما یک منبع کامل از پروتئین با کیفیت بالا و انرژی است.

وی افزود: این غذا مقوی همچنین با تامین اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب ضروری یک انتخاب مناسب به عنوان غذایی سالم است.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: وزن یک تخم مرغ بین تا 65 گرم می‌باشد که حاوی 80 کیلوکالری انرژی، 5 گرم چربی (1.8 گرم اسید چرب اشباع، 208 میلی گرم کلسترول)، 6.3 گرم پروتئین (3.6 گرم در سفیده و 2.7 گرم در زرده) و 0.4 گرم کربوهیدرات است.

وی ادامه داد: تخم مرغ حاوی چندین ماده مغذی از جمله لوتئین، زآگزانتین، کولین، ویتامین D، ویتامین A و سلنیوم است که از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می کند، همچنین شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیوم است.

حبیب زاده گفت: تخم مرغ یکی از بهترین منابع غذایی پروتئین با کیفیت بالا، با تمام اسیدهای آمینه ضروری است که دارای ارزش بیولوژیکی بالایی است.

وی افزود: برخلاف دیدگاه عموم مردم و بخصوص ورزشکاران که تصور می‌کنند که پروتئین فقط در سفیده تخم مرغ است، زرده نیز حاوی پروتئین بوده و بر اساس مطالعات علمی تخم مرغ کامل مفیدتر از سفیده به تنهایی می‌باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه یکی از عوامل مهم کاهش هوش، تمرکز و حافطه کودکان را افت قند خون عنوان کرد و گفت: علت آن عدم مصرف وعده صبحانه و میان وعده در آنان روز است زیرا مصرف صبحانه باعث افزایش یادگیری و تمرکز دانش آموزان می شود اما مواد غذایی شیرین مانند مربا و عسل گزینه مناسبی برای صبحانه نیستند.

وی با بیان اینکه غذاهای شیرین بلافاصله پس از مصرف به دلیل ترشح انسولین به صورت آنی قند خون مجددا کاهش می‌یابد برای همین بهتر است از یک کربوهیدرات پیچیده مانند نان سبوس دار و یک منبع پروتئینی استفاده شود، افزود: تخم مرغ به همراه غلات نسبت به مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات برای صبحانه مفید تر است زیرا با ضریب هوشی کلامی و عملکرد شناختی بالاتری در کودکان همراه است.

کارشناس ارشد دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: هر فرد سالم مجاز به مصرف یک عدد تخم مرغ در روز می باشد. توصیه می‌شود مردان و زنان با بیماری مزمن (بیماری های قلبی عروقی، دیابت و غیره ) به ترتیب مجاز به مصرف 4 و 3 عدد تخم مرغ در هفته هستند.

حبیب زاده با بیان اینکه مصرف تخم مرغ با سیری، کاهش وزن و کیفیت بهتر رژیم غذایی همراه است گفت: علاوه بر این به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین و زآگزانتین ممکن است از دژنراسیون ماکولار وابسته با سن (تخریب لکه زرد شبکیه چشم) جلوگیری کند.

وی افزود: همچنین مطالعات نشان می‌دهد مصرف پروتئین تخم مرغ با بهبود عملکرد عضلانی، تقویت عضله و کاهش سارکوپنی (تحلیل عضلانی) در افراد مسن همراه است.

به گفته وی یکی از مواردی که باید در مورد تخم مرغ مورد توجه قرار گیرد وجود حساسیت به تخم مرغ است که در کودکان رخ می‌دهد که بیشتر به دلیل پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ است.

پایان پیام 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1533971

مهمترین اخبار ایران و جهان: