نیوز سیتی!
18 مهر 1402 - 10:45

سهم ۱۳.۴ درصدی سالمندان از جمعیت استان همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از سهم ۱۳.۴ درصدی سالمندان از جمعیت استان همدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فاطمه ترکمان‌اسدی صبح امروز در همایش سالمندان ظهار کرد: طبق آخرین آمار هم اکنون سالمندان ۱۳.۴ درصد از جمعیت کل استان را به خود اختصاص داده است.

 وی با بیان اینکه این رقم عدد بالایی است گفت: همدان در سال ۹۵ استان چهارم از نظر تعداد سالمندان بود و با میزان افزایش در سال ۹۶ درصد سالمندان استان به ۸.۸ و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳.۴ درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴۲ هزار و ۶۰۶ سالمند ساکن این استان هستند که حمایت از آنها نیازمند عزم جدی همه سازمان‌های حمایتی و خدماتی است.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با ۱۶ درصد جمعیت سالمندان بیشترین تعداد سالمند در استان را به خود اختصاص داده است گفت: پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان کشور تا سال ۱۴۳۵ به ۳۳ درصد برسد.

 ترکمان‌اسدی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان دورانی سالمندی سالم برای این افراد رقم زد که نرخ باوری در کشور افزایش پیدا کند تا در سال‌های آتی با مشکل کمبود نیرو کار مواجه نباشیم.

وی گفت: شایع ترین بیماری سالمندان در همدان به ترتیب اختلالات گوارشی، دیابت، سرطان‌ها، بیماری قلبی و عروقی و حوادث غیرعمدی است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان همچنین قند خون ناشتای بالا، چاقی و اضافه وزن، فشارخون بالا ،مصرف دخانیات، آلودگی هوا و فعالیت بدنی ناکافی و رژیم غذایی نامناسب را از جمله عوامل بروز دیابت در سالمندان توصیف کرد و گفت: مهمترین علل ناتوانی و مرگ سالمندان در همدان نیز بیماری قلبی و عروقی و در راس آن گرفتگی عروق قلبی و بروز سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال بیش از ۱۹ درصد سالمندان استان مراقبت‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند افزود: در حال حاضر ارائه آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی، مراقبت ادغام یافته سلامت سالمندان، توزیع مکمل شناسایی و پیگیری سالمندان پرخطر و بسیار پرخطر در مراکز و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت استان در حال انجام است و سالمندان می‌توانند با مراجعه به این واحدها خدمات را رایگان دریافت کنند.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1533527

مهمترین اخبار ایران و جهان: