نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 14:13

تلخ‌ترین شیرینی دنیا را بیشتر بشناسید

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دیابت یا مرض قند برخلاف اسمش می‌تواند در صورت عدم کنترل زندگی را برای انسان تلخ کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ۲۳ آبان‌ماه روز جهانی دیابت و ۲۲ لغایت ۲۸ آبان‌ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده، که با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری این روز با هدف افزایش آگاهی در رابطه با این بیماری، علل و عوارض آن نامگذاری شده است.

دیابت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک محسوب می‌شود. دیابت، پرفشاری خون و اختلالات چربی خون را بیماری‌های تمدن جدید می‌گویند؛ تمدن جدید با توجه به شهرنشینی و محدود کردن فعالیت‌های انسان‌ها و استفاده از مواد پرانرژی در کنار مزایا بیماری‌های جدیدی را به ارمغان آورده که در گذشته به آن‌ها بیماری‌های اغنیا گفته می‌شد.

در گذشته که شغل اکثر مردم کشاورزی، باغداری و دامداری بوده مردم کمتر دچار دیابت می‌شدند و امروز به خاطر زندگی ماشینی و مصرف غذاهای پرکالری همه مردم در معرض خطر هستند.

بیماری دیابت از دو جنبه اهمیت دارد اول اینکه تعداد مبتلایان به این بیماری بسیار زیاد است در ایران حداقل ۷ میلیون نفر و در استان کرمانشاه ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را شامل می‌شود.

جنبه دوم؛ اینکه نوع شایع دیابت یعنی دیابت نوع ۲ بدون علامت یا با علامت مختصر است در نتیجه افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع باشد که در این مدت قند خون بیش از حد طبیعی منجر به صدمات جبران‌ناپذیر در قسمت‌های مختلف بدن به ویژه چشم، کلیه‌ها، اعصاب محیطی، قلب و عروق و سایر اندام‌ها می‌شود.

حسین بیگلری، دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در راستای آشنایی بیشتر با این بیماری، اظهار کرد: دیابت یا مرض قند برخلاف اسمش می‌تواند در صورت عدم کنترل زندگی را برای انسان تلخ کند، اما چنانچه انسان آگاه باشد و پیشگیری کند و یا اگر مبتلا شد بلافاصله اقدامات کنترلی را انجام دهد، یک بیماری قابل کنترل است.

وی خاطرنشان کرد: روز به روز تعداد مبتلایان به دیابت افزایش پیدا می‌کند؛ بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که اصلاً از بیماری خود اطلاع ندارند.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در همین راستا بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا توسط وزارت بهداشت طراحی و ابلاغ شده و از ۲۰ آبان‌ماه تا ۱۵ دی‌ماه جاری، همه افراد بالای ۱۸ سال از نظر فشار خون، قند خون، نمایه توده بدنی و عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها بررسی می‌شوند.

*آغاز بیماریابی دیابت و فشار خون در کرمانشاه

وی مهم ترین اهداف بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون را غربالگری، شناسایی، پیگیری و مراقبت بیماران دانست و گفت: اکثر بیمارانی که به بیماری‌های چشم، قلب، کلیه، کبد و عروق درگیر هستند، متأسفانه به دلیل عدم کنترل بیماری دیابت است.

بیگلری اضافه کرد: اگر قند خون در بدن کنترل نشود و وارد سلول‌ها نشود و به دلیل مقاومت با انسولین یا عدم ترشح انسولین در خون بماند، فرد دچار دیابت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر میزان این قند خون ناشتا بیشتر از ۱۲۶ میلی‌گرم و یا بالاتر باشد فرد دیابت یا مرض قند دارد؛ اگر زیر ۱۰۰ باشد فرد سالم تلقی می‌شود؛ یک گروه خیلی مهم به نام گروه در معرض خطر یا پیش خطر هستند که قند خون آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ است.

بیگلری با اشاره به انواع دیابت در تعریف دیابت نوع یک، اظهار کرد: در این نوع دیابت که به اسم دیابت کودکان و نوجوانان شناخته شده و زیر ۱۵ سال را بیشتر درگیر می‌کند، لوزالمعده یا پانکراس فرد به دلیل برخی بیماری‌ها از جمله سرخک و برخی از خود ایمنی‌ها و یا ژنتیکی، انسولین ترشح نمی‌‌کند و حدود ۵ یا ۱۰ درصد انواع  انواع دیابت‌ها را شامل می‌شود. و باید انسولین تزریق کنند که برای خانواده و فرد دشواری‌هایی را به همراه دارد.

وی در توضیح شایع‌ترین نوع دیابت، تصریح کرد: دیابت نوع ۲ که خیلی شایع است حدود ۹۰ درصد موارد دیابت را به خود اختصاص می‌دهد و معمولا بعد از ۳۰ تا ۳۵ سالگی مشاهده می‌شود که به علت سبک زندگی اشتباه، تغذیه نامناسب، چاقی، استرس‌، برخی از بیماری‌ها برمی‌گردد.

بیگلری افزود: حالت سوم دیابت بارداری است که در برخی از زنان باردار اتفاق می‌افتد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها خوب می‌شوند بعضی از آن‌ها اگر سبک زندگی لازم را رعایت نکنند ممکن است مبتلا به دیابت دائم نوع ۲ شوند.

وی آخرین نوع دیابت را ناشی از مصرف برخی از داروها مانند کورتون‌ها دانست و گفت: مصرف برخی از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در دراز مدت، ممکن است املی برای ابتلا به دیابت باشد.

وی تصریح کرد: باید با آگاهی کنترل و مراقبت از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد، زمینه ارثی و ژنتیکی  به خصوص در بستگان درجه یک برای ابتلا مهم است لذا باید سبک زندگی سالم داشته باشند و با کنترل وزن، استرس و همچنین ورزش ریسک ابتلا را از خود دور کنند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570471

مهمترین اخبار ایران و جهان: