نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 17:34

سرمایه‌گذاری ۶۹ میلیون دلاری بانک جهانی در ازبکستان برای آموزش پیش‌دبستانی

بانک جهانی برای اجرای طرح توسعه آموزش پیش‌دبستانی در ازبکستان، در این کشور معادل ۶۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بانک جهانی برای اجرای طرح توسعه آموزش پیش دبستانی در ازبکستان در این کشور معادل ۶۹ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

بانک جهانی این طرح را با همکاری آژانس آموزش پیش دبستانی ازبکستان اجرا می کند.  

نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی در چارچوب یک تور رسانه‎ای‌‌‌‌ سازماندهی شده در ناحیه «تایلاق» استان «سمرقند» با نتایج کارهای انجام شده در زمینه آموزش کودکان پیش دبستانی و طرح های در دست اجرا با همکاری بانک جهانی آشنا شدند.  

نمایندگان آژانس آموزش پیش دبستانی ازبکستان و بانک جهانی و گروه اجرایی طرح در نشستی گزارشاتی را در مورد اجرای طرح یاد شده در اختیار نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی قرار دادند.

رییس بخش مطبوعاتی آژانس آموزش پیش دبستانی در این مراسم تاکید کرد: با توجه به تجربه بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در آموزش پیش دبستانی با کیفیت بالا آمادگی کودکان را برای آموزش مدرسه، سازگاری اجتماعی آنها و توسعه دانش لازم و مهارت‌های اجتماعی-عاطفی آنهارا تامین می‌کند. در ازبکستان نیز با این اهداف با همکاری سازمان های بین المللی طرح های امیدوارکننده ای اجرا می شود.

«مولوده اسغرخواجه یوا» افزود: بر اساس برنامه توسعه آموزش برای سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ میلادی با همکاری بانک جهانی در مناطق دور افتاده و صعب العبور ازبکستان تجربه جدید و روش های جایگزین آموزش پیش دبستانی اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: آغاز طرح «تکامل رشد اولیه کودکان خردسال» بر پایه دانشکده آموزشی «تایلاق» استان «سمرقند» و بر پایه دانشکده آموزشی «کاسانسای» استان «نمنگان» یک گام مهم در این زمینه بود.

گروه بانک جهانی از تلاش‌های دولت ازبکستان برای گسترش ارائه خدمات رشد اولیه کودک از طریق طرح سرمایه‌گذاری «تکامل توسعه آموزش کودکان خردسال» که در تاریخ 13 دسامبر سال 2019 میلادی اجرایی شد، حمایت می‌کند.

اسغرخواجه یوا خاطرنشان کرد: این طرح توسط آژانس آموزش پیش دبستانی وابسته به وزارت آموزش پیش دبستانی و مدرسه به مدت پنج سال اجرا و عمدتا توسط انجمن توسعه بین المللی (IDA) تامین مالی می شود.

این مقام آژانس آموزش پیش دبستانی عنوان کرد: این طرح شامل ۵ مؤلفه از جمله ارتقای کیفیت آموزش پیش دبستانی، بهبود دسترسی به محیط آموزشی با کیفیت در دوران کودکی، مشارکت با بخش خصوصی از طریق سازوکار «اوراق بهادار اجتماعی»، ایجاد سیستمی برای سنجش کیفیت آموزش و پشتیبانی از مدیریت پروژه است.

وی همچنین گفت: در نتیجه اجرای این طرح در سال تحصیلی 2021-2021 میلادی 9 کودک با نیازهای آموزشی ویژه و در سال تحصیلی 2022-2023 میلادی 20 کودک با نیازهای آموزشی ویژه از امکان تحصیل در یک کلاس با همسالان خود در یک مدرسه عادی برخوردار شدند.

به گفته وی، در مراکز استان های «نمنگان» و «سمرقند» بیش از سه هزار دانش آموز تحصیل می کنند.

معلمان این مراکز در دوره باز آموزی آژانس آموزش پیش دبستانی شرکت و مهارت های خود را ارتقا دادند.

اسغرخواجه یوا یادآوری کرد: در سال 2019 میلادی «دل افروز معروف اوا» کارآفرین در ناحیه «آق دریا» بر پایه مشارکت دولتی خصوصی یک موسسه آموزشی پیش دبستانی با نام «خزانه ملت» را برای 250 نفر کودک تأسیس کرد. امروز 210 نفر کودک در 7 گروه در این موسسه آموزش می بینند.

همچنین 50 نفر کودک در یک موسسه آموزشی پیش دبستانی غیردولتی خانوادگی برای 50 نفر آموزش می بینند که توسط کارآفرین خصوصی «دلفوزه جمعه یوا» در روستای «بخش تپه» ناحیه «تایلاق» سازماندهی شده است.

نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی پس از این نشست همچنین از پیش دبستانی های یادشده بازدید و با فعالیت آنان و شرایط آموزش کودکان آشنا شدند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1658071

مهمترین اخبار ایران و جهان: