نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 23:52

رهاورد 2.7 هزار میلیارد ریالی سفر وزیر فرهنگ و ارشاد برای خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان ماه امسال به استان ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال رهاورد برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان‌جنوبی در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی امشب در آیین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان  با اشاره به سفر وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی در ۱۲ آبان ماه امسال اظهارداشت: درخواست هایی که در حوزه فرهنگی و هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم یکی یکی در حال محقق شدن است.

به گفته وی  فعال‌سازی کنگره ملی ابن حسام خوسفی از جمله مطالبه ها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اکنون در حال تحقق و انجام است.

استاندار خراسان جنوبی به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه صندوق اعتباری هنر برای حمایت از هنرمندان استان اشاره کرد و گفت:  اکنون۱۰ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات به هنرمندان خراسان جنوبی تخصیص یافته است.

قناعت افزود: یکی دیگر از درخواست‌های ما برگزاری مراسم نکوداشت نامداران در قید حیات خراسان جنوبی بود که امشب در حال برگزاری است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷ درصدی پروژه تالار مرکزی شهر بیرجند به عنوان یک پروژه نیمه تمام چندین ساله، افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به این استان قول اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال را برای فعال‌سازی این پروژه را داد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین وی اختصاص ۷۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل سالن علامه فرزان بیرجند را داد تا این طرح نیمه تمام هم به سرانجامی برسد.

قناعت، خراسان جنوبی را استانی با اصالت و ریشه دانست و افزود: خراسان جنوبی با ۹ اثر ثبت جهانی جزو استان‌های اول یا دوم کشور به لحاظ ثبت آثار ثبت جهانی است و این استان دارای غنای تاریخی بالایی است.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو و توطئه‌های دشمنان برای حضور کمرنگ مردم در پای صندوق‌های رای گفت: در ۱۱ اسفندماه امسال ایران اسلامی یک نبرد بزرگ با نظام سلطه دارد و هرچه درصد مشارکت و حضور مردم در پای صندوق‌های رای بیشتر باشد امنیت پایدار و قدرت چانه‌زنی ما در سطح بین المللی بیشتر خواهد شد.

سید مجید پور احمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم گفت: حضور ما در این استان در ابتدای حرکت کاروان هفت بحر هنر به ما چشم‌اندازهای بسیار بلندتری داد که امیدواریم استان‌های بعدی نیز همانطور که شما مردم عزیز و فرهنگ دوست بیرجند به این آیین نکوداشت علاقه نشان دادید، استقبال کنند.

وی افزود: آئین نکوداشت هنرمندان و نامداران فرهنگ و هنر پیش از این در خوانسار، گیلان، زنجان، اردبیل و بم، توسط صندوق اعتباری هنر و همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر، پیشکسوتان، نامداران، خانواده‌ها و مردم استان‌ها قرار گرفت.

علی فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: در سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم توجه به پیشکسوتان و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه یک اصل در حوزه تحولی است.

وی افزود: در همین راستا با حمایت استاندار خراسان جنوبی که در تصویرسازی درست از استان یار و یاور ما بودند این همایش گرامیداشت نامداران را برگزار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: امسال بعد از دهه ۸۰، چهار اثر هنرمندان عرصه نمایش استان خراسان جنوبی برای اولین بار به جشنواره منطقه‌ای کشور راه یافت و یک اثر(نمایش فخرالزمان به کارگردانی مهدی مسروری از بیرجند) به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

فرخنده بیان کرد: تله تئاتر «بی‌قرار»سیمای شبکه خاوران و رادیو تئاتر صدای خاوران «رنا» به چهل و دومین جشنواره بین المللی فجر راه یافت.

وی گفت: در حوزه هنرهای تجسمی هم با رشد حدود ۳۰۰ درصدی، امسال ۴۵۰ اثر به شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان خراسان جنوبی رسید و آثار برگزیده‌ای را در بخش تجسم هنر در سطح ملی داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: سایر عرصه‌های هنری استان هم در حال رشد و تکاپو است و روزهای روشن‌تر و پررونق‌تری با همت مسئولان استان پیش‌روی عرصه فرهنگ، هنر و رسانه‌ خراسان جنوبی قرار دارد.

امیراسماعیل آذر،  استاد و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، هم در این مراسم بیان کرد: اولین بار است به بیرجند می‌آیم؛ بیرجند شهری پر از عشق، زیبایی، فرهنگ و اخلاق است.

وی با اشاره به رسالت‌های صندوق اعتباری هنر، اظهار کرد: بیشترین کار این صندوق حل و فصل مشکلات هنرمندان بوده و در بخش‌هایی اعم از تسهیلات و مسکن، جامعه هدف را حمایت می‌کند.

وی  با بیان اینکه احترام‌گذاشتن به هنرمندان این شهر، از مهم‌ترین اهداف حضور این گروه هنری در بیرجند است، گفت: نوای سرنا خراسان جنوبی که در این مراسم نواخته شد، بسیار ارزشمند بوده و بهترین سرنا نوازان در شهر بیرجند هستند.

در این مراسم از ۱۰ نفر از نامداران فرهنگ و هنر خراسان جنوبی تجلیل شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1644071

مهمترین اخبار ایران و جهان: