نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 06:36

تظاهرات حمایت از مسجدالاقصی از ترکیه تا آفریقای جنوبی

اعتراضات گسترده مردمی در واکنش به حملات وحشیانه نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی  در شهرهای مختلف جهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در واکنش به حملات وحشیانه نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی تظاهرات در شهرهای مختلف جهان برگزار شد.

در همین ارتباط، اردنی‌ها برای دومین شب پیاپی روبروی سفارت رژیم صهیونیستی دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار اخراج سفیر رژیم اشغالگر صهیونیستی از امان شدند. تظاهرات گسترده‌ای نیز در اردوگاه بقعه در اردن در حمایت از مسجد مبارک الاقصی برگزار گردید.

همچنین تجمع همبستگی با مسجد الاقصی در کیپ تاون، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد.

تظاهرات در چندین شهر مراکش در محکومیت حمله جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در مسجد الاقصی نیز برگزار شد.

در استانبول ترکیه نیز تظاهرات گسترده در مسجد فاتح در محکومیت حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی برگزار گردید.

تظاهرات مردم ادلب در شمال سوریه در محکومیت حمله اشغالگران صهیونیستی به مسجد الاقصی نیز با شعارهای حمایت از مردم فلسطین همراه بود.

تظاهرات ساکنان ام الفحم در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ در حمایت از مسجد الاقصی نیز با دخالت پلیس رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد. همچنین تظاهرات ساکنان شهر حیفا در میدان اسیر در محکومیت حمله وحشیانه به نمازگزاران فلسطینی و اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی برگزار شد.

برگزاری این اعتراضات ضد صهیونیستی در حالی است که دومین حمله پیاپی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی با واکنش تند منطقه‌ای روبرو شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که به حمایت از برادرانمان در فلسطین و مقدساتمان ادامه می‌دهیم و رژیم صهیونیستی باید این را بفهمد. رئیس جمهور ترکیه گفت: «تهدیدات علیه جایگاه تاریخی و معنوی مسجد الاقصی و تهدید زندگی فلسطینیان باید به طور قطعی متوقف شود.»

«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن هم ضمن محکوم‌کردن تجاوزات صهیونیست‌ها علیه مسجدالأقصی و معتکفان در این مسجد، این تجاوزات را اقدامات شیطانی توصیف کرد که بایستی با آن مقابله شود.

وزارت خارجه اردن هم در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که تماس‌ها و تحرکات ما در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه دارد. همزمان تظاهرات اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان در محکومیت حملات وحشیانه به مسجد الاقصی در دومین شب پیاپی برگزار شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت: «رژیم اشغالگر بر ادامه تعرض به مقدسات و ایجاد تنش، ناامنی و بی‌ثباتی اصرار دارد و تجاوزات علیه مسجد الاقصی ضربه به تلاش‌های آمریکا برای آرام‌سازی اوضاع در ماه رمضان است.»

براساس گزارش‌ها در حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی در دومین شب پیاپی، «خضر غراب» کودک ۱۴ ساله فلسطینی در بخش قدیمی قدس به ضرب گلوله یک شهرک‌نشین اشغالگر یهودی زخمی شد. پلیس رژیم صهیونیستی همچنین ۴ جوان فلسطینی را در «ام الفحم» در جریان سرکوب تظاهرات حمایت از مسجد الاقصی بازداشت کرد.

از سوی دیگر، در درگیری‌های اردوگاه العروب در شمال الخلیل، یک نظامی اشغالگر صهیونیستی در جریان سنگ‌پرانی فلسطینیان از ناحیه صورت هدف قرار گرفت و مجروح شد.

شبکه الغد اعلام کرد که در دومین حمله نظامیان اشغالگر صهیونیستی به مسجد الاقصی، ۲۰ نمازگزار فلسطینی زخمی شدند.

با این حال، خبرنگار الجزیره اعلام کرد که نظامیان اشغالگر صهیونیستی در حال حاضر از مسجد الاقصی عقب‌نشینی کرده و مقابل دروازه‌های آن مستقر شدند.

نظامیان صهیونیست برای دومین شب پیاپی به مسجدالاقصی هجوم آوردند. در آخرین ساعات روز چهارشنبه منابع خبری از فلسطین اعلام کردند که نیروهای اشغالگر صهیونیستی در حال اعزام نیروهای کمکی بیشتر به شهر قدیمی بیت المقدس هستند.

هلال احمر فلسطین در بیت المقدس نیز یورش دوباره نظامیان صهیونیستی به مسجدالاقصی در شامگاه چهارشنبه را تائید کرد و گفت: «اکیپ های ما در مجاورت الاقصی مشغول کار هستند و مصدومان جدید در مسجد را به بیمارستان منتقل می‌کنند.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1130871

مهمترین اخبار ایران و جهان: