نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 15:37

افتتاح نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های ایران در تاجیکستان + تصاویر

نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های ایران در شهر دوشنبه با حضور سفیر کشورمان، جمعی از مقامات و فعالان اقتصادی دو کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، امروز در محل «اکسپو سنتر» شهر «دوشنبه» نمایشگاه تخصصی معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران افتتاح شد و تا 29 دسامبر ادامه خواهد داشت.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه «علیرضا حقیقیان» سفیر کشورمان، «مجتبی اکبری» رئیس مرکز بین‌المللی وزارت نیرو و دبیر کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان، «جمعه‌خان‌زاده جمشید» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان، «عزیز نظر» معاون وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان و جمعی از فعالان اقتصادی و تعداد زیادی از مردم محلی شرکت کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی افتتاحیه این مراسم اظهار داشت: با توجه به پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و زبانی بین دو ملت، تاجیکستان همواره جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران داشته است. 

حقیقیان افزود: مناسبات دو کشور طی سال‌های اخیر و در پرتو سیاست همسایگی دولت سیزدهم و اراده رؤسای جمهور، در همه عرصه‌ها به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری رشد قابل توجهی داشته است. 

وی ادامه داد: سخنان اخیر جناب آقای رئیسی در شهر دوشنبه مبنی بر اینکه پیشرفت و امنیت تاجیکستان را پیشرفت و امنیت خودمان می‌دانیم، را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و از هیچ کوششی برای گسترش مناسبات دریغ نخواهیم کرد. 

حقیقیان هدف افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور به‌ میزان 500 میلیون دلار در آینده نزدیک را از برنامه‌های فوری سفارت دانست و بر لزوم تحقق آن تاکید کرد.

مقامات تاجیکستان نیز در سخنان خود بر اهمیت برگزاری این نمایشگاه در معرفی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و توسعه مناسبات دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فناوری تاکید کردند.

در این نمایشگاه 33 شرکت توانمند ایرانی در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، آب، برق، انرژی، لوازم خانگی، مواد غذایی، مهندسی فضایی سبز، آرایشی و بهداشتی محصولات خود را به نمایش و فروش گذاشتند.

امروز در شهر دوشنبه همچنین شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان برگزار می‌شود.

مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در سال جاری میلادی 185 میلیون دلار برآورد شده است. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616752

مهمترین اخبار ایران و جهان: