نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 18:54

جمهوری آذربایجان: ارمنستان از فرصت تاریخی ایجاد شده برای صلح استفاده کند

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه از ارمنستان خواست برای صلح و همکاری در منطقه تلاش کرده و از ادعاهای بی اساس علیه باکو دست بردارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه بار دیگر از ارمنستان خواست تا برای صلح و همکاری در منطقه گام بردارد و از ادعاهای بی اساس علیه باکو دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری «آذرنیوز» در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان امده آست:«ما از ارمنستان که با استفاده از تریبون‌های مختلف بین المللی به لفاظی علیه ما ادامه می دهد می‌خواهیم از اظهاراتی که به چشم انداز صلح آسیب می زند دست بردارد و از فرصت تاریخی ایجاد شده برای تبدیل قفقاز جنوبی به مکان صلح و آرامش استفاده کند.»

بر اساس این گزارش، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون 2 بار باهم جنگیده‌اند. جنگ دوم قره‌باغ بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و بعد از تحمیل تلفات به دو طرف، سرانجام نهم نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند.

در تحولی دیگر، «نیکول پاشینیان» روز شنبه در «مجمع صلح پاریس» گفت که در ماه‌های آینده یک معاهده صلح با جمهوری آذربایجان بر اساس سه اصل مورد توافق در مذاکرات بروکسل امضا کند.

پاشینیان گفت که اصل اول این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند،  به طوریکه مساحت ارمنستان ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع و جمهوری آذربایجان ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع است.

اصل  دوم این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تعهد بی قید و شرط خود را به اعلامیه ۱۹۹۱ آلماآتا به عنوان مبنای سیاسی تعیین مرزها تایید می‌کنند.

به گفته پاشینیان، اصل سوم اصل مقررات حمل و نقل برای رفع انسداد تردد ترانزیت در منطقه و برابری همه کشورهاست.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1568452

مهمترین اخبار ایران و جهان: