نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 21:44

جشنواره قصه‌گویی هویت ایرانی _ اسلامی را در کودکان نهادینه می‌کند

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان همدان گفت: جشنواره قصه‌گویی درصدد است ریشه‌های فرهنگی و هویت ایرانی و اسلامی را برای کودکان و نوجوانان بیان و نهادینه کند.

معصومه ابراهیمی‌هژیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان قصه را یکی از بهترین ابزارهای آموزش دانست و افزود: خداوند متعال مطالب تعلیمی و آموزشی را از طریق قصه در سوره‌های قرآن بیان کرده که در دل آن‌ها هزاران هزار مطالب تربیتی و روش زندگی وجود دارد که هیچ‌گاه کهنه نشده و در همه دوره‌ها قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی از دیرباز در سرزمین‌های مختلف دارای اهمیت بوده، افزود: هر انسانی برای خوب‌ زیستن و خوب‌ ماندن به قصه نیاز دارد چراکه داستان بسیاری از افراد را از مسیر نادرست نجات می‌دهد و راه زیست درست را نمایش می‌دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و و نوجوانان استان همدان با تأکید بر این نکته که هر قصه و داستانی نیز ماندگار نیست؛ گفت: قصه‌ای جاودانگی و ماندگاری دارد که همراه با خلاقیت و نیاز انسان بیان شود و به جان و دل بنشیند.

وی با بیان اینکه جشنواره قصه‌گویی روشی برای بیان و تکرار قصه‌های ماندگار است تا به نسل جدید منتقل و برای بزرگسالان تکرار شود گفت: این جشنواره می‌خواهد از طریق قصه‌ فرهنگ و هنر و آداب و رسوم کشور را برای دیگران معرفی کند.

ابراهیمی‌هژیر افزود: جشنواره قصه‌گویی درصدد است ریشه‌های فرهنگی و هویت ایرانی و اسلامی را برای کودکان و نوجوانان بیان و نهادینه کند؛ زیرا آن‌ها میراث‌دار این کشور خواهند بود.

وی در خصوص اهمیت برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها تصریح کرد: وقتی اقدامی فرهنگی در سطحی گسترده و فراتر از پایتخت انجام می‌گیرد و شکل سراسری پیدا کند، مشارکت بیشتر شده و مردم آن را متعلق به خود می‌دانند و سطح همکاری بالا می‌رود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان گفت: معرفی زیست‌بوم هر استان، اولین نتیجه برگزاری این جشنواره است ضمن اینکه افزایش مشارکت مردم و کشف استعدادها و رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان از دیگر نتایج برگزاری آن است.

وی تصریح کرد: برابری و رعایت عدالت فرهنگی برای شرکت کودکان و نوجوانان کشور حتی از دورافتاده‌ترین روستاها و چادر عشایر از دیگر نتایج آن است.

ابراهیمی‌هژیر در توضیح برنامه‌های کانون پرورش فکری برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره قصه‌گویی از برگزاری مهرواره‌های انجمن قصه‌گویی، نشست‌ تخصصی برای مردم و علاقه‌مندان حوزه کودک و نوجوان همچون مهرواره قصه‌گویی زندگی شهدای استان، مشارکت با نهادها و مراکز فرهنگی مانند مشارکت با کانون «سنگرسازان بی‌سنگر» خبر داد.

پایان پیام/ ۸۹۰۰۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570908

مهمترین اخبار ایران و جهان: