نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 11:38

دانشگاهی که به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشد دانشگاه در تراز انقلاب نیست

نشست مسئولین کانون های فرهنگی دانشجویی و تعدادی از شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان به مناسبت روز دانشجو با مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه پیام نور استان با فرماندار بویراحمد برگزار شد.

در این نشست که در ستاد دانشگاه پیام نور استان برگزار شد ،فرماندار بویراحمد ، تبیین روز دانشجو و دلایل نام گذاری و حادثه روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را از ضروریات این ایام دانست و گفت: ۱۶ آذر معلول سیاست‌های پهلوی و ترکیدن بغض فرو خفته خفقان آن روز‌ها بود.

 

مهدوی‌مطلق افزود: دانشجویان باید داستان حادثه روز دانشجو و اتفاقات سال ۱۳۳۲ خصوصا بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ را مورد مطالعه قرار دهند تا تحلیل دقیقی از روز دانشجو داشته باشند .

مهدوی مطلق عنوان کرد: به تعبیر رهبر عزیز انقلاب ، ماموریت اصلی دانشگاه تولید دانش است و در عین حال رهبر انقلاب بر کارکردهای دیگر سیاسی اجتماعی و فرهنگی دانشگاه نیز بسیار تاکید دارند .

فرماندار بویراحمد خطاب به دانشجویان گفت ، حواستان باشد ،که اگر دانشگاه صرفا تکنیکی شد و توجه و دغدغه ای نسبت به کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه نداشت، حتما نظام و کشور متضرر خواهند .

مهدوی مطلق با اشاره لزوم پویایی در دانشگاه ،گفت، دانشگاه ساکت و بی‌تفاوت به جامعه نمی‌تواند در تراز انقلاب اسلامی حرکت کند ،چرا که جوهره انقلاب اسلامی حرکت به سمت پیشرفت و حساس به محیط پیرامون است و بدون توجه به محیط امکان پیشرفت وجود ندارد .

 

فرماندار بویراحمد به تحلیلی از دگرگونی در جنبش و جریانات دانشجویی در تاریخ معاصر ایران پرداخت و گفت: مطالعه تاریخ جنبش دانشجویی و عملکرد دانشجویان در تاریخ ایران نشان می‌دهد که دانشجو همیشه و همواره، استکبار ستیز ،آرمان‌گرای دینی و استقلال خواه بوده و سه شهید روز دانشجو هم دقیقا در مقابله و مقاومت در برابر نماد استکبار یعنی آمریکا به شهادت رسیدند .

فرماندار بویراحمد، با اشاره به مراحل چندگانه جنبش دانشجویی در ایران،گفت:  در حرکت‌های دانشجویی مشخصا بعد از ۱۶ آذر ۳۲ ، گرایش های ملی و مذهبی شدت گرفت و در دهه ۴۰ این حرکت‌ها با نهضت روحانیت مبارز و خصوصا با موضع‌گیری‌ها و نظریات حضرت امام همراه و همگام شدند تا جاییکه شاهکار جریان دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران بود و بعد از آن هم دانشجویان در تشکیل هسته‌های اولیه انقلاب و نهادهای آن و همچنین دفاع مقدس ،نقش آفرینی موثری داشتند و اکنون هم بخش قابل توجهی از تولید بازدارندگی در کشور در عرصه‌های مختلف مدیون دانشجو و دانشگاه هستیم .

در این نشست فرماندار بویراحمد به مدت یک ساعت و نیم پاسخگویی سئوالات دانشجویان بودند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595696

مهمترین اخبار ایران و جهان: