نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 11:29

چرا ایران به قطعنامه اخیر مجمع عمومی رای مثبت داد؟

در حالی که برخی به دنبال ایجاد شائبه در موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی در پی رای مثبت به قطعنامه اخیر مجمع عمومی هستند، نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد که هر رای ایران غیر از مثبت، بازی در زمین رژیم صهیونیستی و حامیانش بود.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عصر جمعه پنجم آبان ماه (۲۷ اکتبر ۲۰۲۳) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشستی فوق‌العاده درباره فلسطین قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی درباره اوضاع جاری در فلسطین را به تصویب رساند. در این قطعنامه با ۱۲۱ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع بر آتش‌بس فوری و توقف خصومت‌ها در غزه تأکید شده بود. آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد و ایران هم رای مثبت.

رای مثبت جمهوری اسلامی ایران به این قطعنامه‌ با واکنش‌هایی روبرو شد. آنچنانکه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در این خصوص بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «این قطعنامه توسط اتحادیه عرب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شده و متن آن حتی در سازمان همکاری اسلامی هم به بحث گذاشته نشده بود. قطعاً جمهوری اسلامی ایران با بخش‌هایی از این قطعنامه مشکل دارد و در تعارض با سیاست‌های اصولی و قطعی کشورمان در قبال فلسطین قرار دارد؛ اما در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش تلاش داشتند تا اولاً عملیات مقاومت در ۱۵ مهر به‌ عنوان یک اقدام تروریستی تلقی شود، که با تلاش و انسجام قوی کشورهای اسلامی و همراهی تعدادی از کشورهای دیگر این توطئه خنثی شد و ثانیاً تلاش داشتند تا با ایجاد تفرقه در بین کشورها، این قطعنامه با ضعیف‌ترین رای به تصویب برسد.همچنین، شایان ذکر است به دلیل وجود برخی تعارضات، جمهوری اسلامی ایران حاضر نشد هم‌ بانی قطعنامه مورد نظر شود. لذا هر رای ایران غیر از مثبت به این قطعنامه، بازی در زمین رژیم صهیونیستی و حامیانش بود.»

در این خصوص برخی مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران به راه‌حل دو کشوری در این قطعنامه رای مثبت داده است. موضوعی که همواره جمهوری اسلامی ایران با آن مخالف بوده و همیشه بر تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف تأکید کرده است.

در همین ارتباط نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که «رای مثبت و حمایت جمهوری اسلامی ایران از تصویب قطعنامه پیشنهادی اردن به مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص آتش‌بس فوری در غزه، در مطابقت کامل با الگوی آرا و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قطعنامه‌های قبلی مجمع بوده و تغییری در مواضع ایران ایجاد نشده است. دولت ایران تصویب این قطعنامه را که بر مبنای ادبیات مشابه قطعنامه‌های قبلی نگاشته شده است، نماد پیروزی صدای واحد جامعه جهانی در حمایت از مظلومیت فلسطین و دفاع از حق‌ تعیین‌ سرنوشت فلسطینی‌ها و آرمان تشکیل دولت فلسطینی می‌داند و در راستای همبستگی با دول اسلامی و آرای اتحادیه عرب، مطابق‌ گذشته از کلیت تصویب قطعنامه حمایت کرده است. در عین حال وفق رویه کار مجمع عمومی‌، تحفظ خود نسبت به راه حل دو کشوری و شناسایی رژیم منحوس اسرائیل را در قالب توضیح رای به ثبت رسانده است. از همین رو به دلیل مغایرت برخی از بندهای این قطعنامه با مواضع قطعی و پایدار کشورمان در موضوع فلسطین، جمهوری اسلامی ایران هم‌ بانی این قطعنامه نشده است.»

در توضیح نمایندگی ایران به ایرنا عنوان شده است: «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر ضرورت تشکیل دولت واحد دموکراتیک فلسطینی به پایتختی قدس شریف و در سراسر سرزمین‌های‌ فلسطینی - از رود اردن تا دریای مدیترانه - و بر مبنای آرای تمام فلسطینی‌های بومی این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی، به‌عنوان تنها راه پایان منازعه جاری تأکید می‌کند و تا حصول این آرمان تنها راه پیش رو را حمایت از مقاومت مشروع مردم فلسطین می‌داند.»

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها و بارها تنها راه‌حل مشکل فلسطین را پایان یافتن اشغال و به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی در آن سرزمین به پایتختی قدس شریف اعلام کرده بود. در نامه‌ای هم که حسین امیرعبداللهیان در ابتدای تحولات اخیر در سرزمین فلسطین به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشته بود باز بر این راه‌حل از منظر ایران تأکید شده بود. این موضوع بارها و بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته بود.

آنچنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد ۱۳۸۱ در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در این باره فرمودند: راه‌حل مسأله فلسطین، راه‌حل‌های تحمیلی و دروغین نیست. تنها راه‌حل مسأله فلسطین این است که مردم واقعی فلسطین - نه مهاجران غاصب و اشغالگر - چه آنهایی که در داخل فلسطین ماندند، چه آنهایی که در بیرون فلسطین هستند، خود نظام حاکم بر کشورشان را تعیین کنند. اگر اتکاء به آراء یک ملت از نظر مدعیان دمکراسی در دنیا حرف راستی است، ملت فلسطین هم یک ملت است و باید تصمیم بگیرد. رژیم غاصبی که امروز در سرزمین فلسطین بر سر کار است، هیچ حقی بر این سرزمین ندارد؛ یک رژیم جعلی، دروغین و ساخته دست قدرت‌های ظالم است. بنابراین از مردم فلسطین نباید بخواهند این رژیم را به رسمیت بشناسند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ۲۴ اردیبهشت سالجاری در بیانیه‌ای در یوم النکبة ضمن اعلام همبستگی مجدد با ملت مظلوم فلسطین و تأکید دوباره بر حمایت و پشتیبانی از مقاومت و آرمان مشروع مردم فلسطین در مسیر آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و تشکیل دولت مستقل و یکپارچه خود در کل سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس شریف و با عنایت به بی نتیجه بودن همه طرح‌های سیاسی ارائه شده در سه دهه گذشته به دلیل عدم توجه به ریشه‌های اصلی بحران، بار دیگر بر راه‌حل دموکراتیک خود برای حل بحران قدیمی فلسطین مبنی بر بازگشت همه آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خویش و برگزاری یک همه‌پرسی عمومی با شرکت همه ساکنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی به منظور اعمال حق تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی خود تأکید می‌کند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه چهارم آبان ماه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنانی گفته بود: ما معتقدیم که حل کامل و همه جانبه مسأله فلسطین فقط و فقط از طریق تحقق کامل حق مسلم این ملت در تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی در تمامی آن سرزمین به پایتختی قدس شریف میسر است. تمامی سرزمین فلسطین، از بحر تا نهر، فقط متعلق به فلسطینی‌های اصیل شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان است و هیچ نهاد و کشوری نیز نه حق دارد و نه می‌تواند وجبی از آن را در اختیار فرد یا گروه دیگری قرار دهد. این توهمی باطل، خیالی خام و رؤیایی است که ممکن است فقط در خواب محقق شود. جمهوری اسلامی ایران ضمن باور به حق ملت فلسطین به مقاومت در برابر اشغالگری، طرح سیاسی و دموکراتیک برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در میان ساکنین اصیل فلسطین (اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی) را ارائه داده که در سازمان ملل  نیز به ثبت رسیده است. (اینجا بخوانید)

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1557452

مهمترین اخبار ایران و جهان: