نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 20:11

باکو خطاب به فرانسه: در امور داخلی ما مداخله نکنید

در ادامه تنش بین باکو و پاریس، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه به فرانسه توصیه کرد در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش بین جمهووری آذربایجان و فرانسه ، باکو فرانسه را متهم کرده که از ارمنستان، از نظر دیپلماتیک و نظامی حمایت می‌کند و به دنبال دامن زدن به تنش در قفقاز جنوبی است. 

به نوشته روزنامه «حریت» دستگاه امنیتی جمهوری آذربایجان، «مارتین رایان»، تبعه فرانسوی را در دسامبر گذشته به اتهام «جاسوسی» دستگیر شد. فرانسه نیز بازداشت رایان را «خودسرانه» خوانده و ادعاهای باکو را «بی‌اساس» خوانده است.

 بر اساس این گزارش، فرانسه که بزرگترین جامعه ارامنه در اروپا را در خود جای داده، در ماه‌های اخیر همکاری‌های نظامی را با ارمنستان افزایش داده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سه دهه گذشته سه جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی داشته اند که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسط نیروهای ارمنی تصرف شد.

پس از تصرف منطقه قره باغ توسط جمهوری آذربایجان، دولت فرانسه در ماه اکتبر اعلام کرد که سیستم‌های دفاع هوایی را به ایروان خواهد فروخت.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، فرانسه را متهم کرده که با تسلیح ارمنستان، درگیری در قفقاز را دامن می‌زند.

پاریس طی ماه‌های گذشته سه قرارداد نظامی با ارمنستان امضا کرده که مهمترین آن ارسال سامانه‌های راداری برد کوتاه به نام «گرند مستر ۲۰۰» است. گزارش‌ها همچنان حاکیست که ارمنستان در حال تجهیز خود به پهپادهای پیشرفته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه  جمهوری آذربایجان آمده است:«این اظهارات بی اساس تلاش دیگری برای تحریف واقعیت و مداخله در امور داخلی آذربایجان است.»

تنش‌های دیپلماتیک بین پاریس و باکو در پایان دسامبرزمانی که آذربایجان به دو دیپلمات فرانسوی دستور داد کشور را ترک کنند، تشدید شد. فرانسه نیز اخیرا 2 دیپلمات جمهوری آذربایجان را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1633708

مهمترین اخبار ایران و جهان: