نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 22:10

آمریکایی‌ها در مذاکرات هر از گاهی در تله صهیونیست‌ها می‌افتند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مساله اصلی در مذاکرات برجام، سیاسی و بر مبنای موتور فشار حداکثری است به‌طوری‌که آمریکایی‌ها هر از چندگاهی فریب می‌خورند و در تله صهیونیست‌ها و افراطیون می‌افتند و همواره این فراز و فرودها متعلق به آن‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکرات برجام، اظهار داشت: مساله اصلی در مذاکرات برجام، سیاسی و بر مبنای موتور فشار حداکثری است به‌طوری‌که آمریکایی‌ها هر از چندگاهی فریب می‌خورند و در تله صهیونیست‌ها و افراطیون می‌افتند و همواره این فراز و فرودها متعلق به آن‌ها است.

وی با بیان اینکه ما جریان طبیعی خود را انجام می‌دهیم، افزود: کسی که در مذاکرات شرط‌های جدید وضع کرد ایران نبود، بلکه طرف مقابل بود و این ایام در پیام‌های گوناگون اعلام کرده که آماده است، اما نمی‌شود که از یک طرف مذاکرات را نهایی و از طرف دیگر درهای جدیدی را برای فشار آوردن به ملت ایران و وضع کردن دوباره تحریم ها باز کند.

اسلامی تاکید کرد: خروج از این وضعیت و دست کشیدن از توطئه، تخریب و تحریم لازمه بازگشتن به شرایطی است که طرفین با منفعت متقابل بتوانند کار را ادامه دهند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: بازرسان آژانس انرژی اتمی به‌طور مرتب در ایران هستند و کلیه فعالیت‌های ما تحت نظارت آن‌ها است و در این راستا هفته قبل مسؤولان آژانس به ایران آمدند و مذاکراتی داشتند همچنین مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم اعلام آمادگی کرده و قرار شد پس از تعطیلات ژانویه برای سفری که می‌تواند انجام شود، گفت‌وگو کند.

وی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از قطب‌های علمی و پژوهشی در منطقه است و می‌تواند با تکمیل برخی از تجهیزات و برطرف کردن حلقه‌های مفقوده به قطب آموزشی منطقه در زمینه انرژی هسته‌ای تبدیل شود.

اسلامی درباره طرح زیست بوم فناوری و نوآوری هسته‌ای در اصفهان نیز تصریح کرد: این موضوع از دهه ۸۰ با مشارکت سازمان انرژی اتمی آغاز اما به‌دلایلی در سال‌های گذشته رها شد و امروز با توجه به شرایط جدیدی که با آن مواجهیم و همچنین در سالی که به «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده، گسترش زیرساخت‌های توسعه در این زمینه ضروری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به طرح جامع سازمان انرژی اتمی که فروردین امسال رونمایی شد، اصفهان یکی از مناطق توسعه علوم، فنون، آموزش و پرورش هسته‌ای کشور در نظر گرفته شده و امید است با توافقی که با همه ذی‌نفعان در این زمینه صورت می‌گیرد این مرکز گسترش یابد.

وی ادامه داد: این مرکز عظیم می‌تواند قطب تولید برخی رادیو داروها و محصولات دانش بنیان در زمینه هسته ای در مرکز کشور باشد.

اسلامی درباره ایجاد راکتور ۱۰ مگاواتی در اصفهان، تصریح کرد: این طرح در حال پیشرفت و مراحل سه گانه آن شامل طراحی و نهایی شدن نقشه‌ها، شناسایی پیمانکاران، سفارش دادن برخی اقلام، مطالعات زمین شناسی، تحقیقات برای طراحی سازه ها و آماده سازی و انشعابات زمین به‌طور هم‌زمان در حال اجرا است. 

پایان پیام/۶۳۱۲۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 942952

مهمترین اخبار ایران و جهان: