نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 11:04

10 شب 10 منبر| علوی‌تهرانی: امیرالمؤمنین ۱۰ سال قبل از نزول قرآن، در بدو تولد قرآن خواند+صوت

حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی گفت: زمانی که امیرالمؤمنین به دنیا آمد پیامبر(ص) او را در آغوش گرفت، بچه چشم باز کرد و به پیامبر(ص) فرمود: یا رسول الله قرآن بخوانم؟ هنوز قرآن نازل نشده بود که علی (ع) سوره مؤمنون را خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری مسجد حضرت امیر علیه‌السلام در دهه اول ماه محرم شب گذشته یکشنبه اول مردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مداحی حیدر خمسه و سیدمحمدرضا نوشه‌ور برگزار شد.

مادر امیرالمومنین به خدا چه گفت که کعبه شکافت؟

حجت‌الاسلام علوی تهرانی استاد اخلاق در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امام دانا به وحی قرآن قبل از آن که بر وجود پیامبر(ص) نازل بشود، هست. یزید بن قعنب می‌گوید: من همراه با عباس بن عبدالمطلب و پیامبر(ص) در حالی که ۳۰ سال داشت به همراه دیگر بزرگان در مسجد الحرام نشسته بودیم. دیدم که فاطمه بنت اسد در مقابل پرده کعبه در حالی که باردار بود، ایستاد و این سخنان را گفت: پرورداگار من به تو و پیامبران و کتاب‌های فرستاده شده از سوی تو ایمان دارم. سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم و باور دارم که او این خانه را بنا کرده است. تو را به حق کسی که این خانه را بنا کرده است و به حق فرزندی که در شکم دارم، وضع حمل را بر من آسان کن. این افراد دیدند که دیوار شکاف برداشت و او وارد شد.

امیرالمؤمنین ۱۰ سال قبل از نزول، در بدو تولد قرآن خواند

علوی تهرانی گفت: یزید بن قعنب می‌گوید: ما تصور کردیم شاید جان فاطمه بنت اسد در خطر باشد اما هرچه تلاش کردیم، نتوانستیم در را باز کنیم. او ۴ روز در کعبه بود و سپس از همان مستجار که وارد شده بود، خارج شد و یک نوزاد در بغلش بود. او چشمش به حضرت محمد(ص) که هنوز پیامبر نشده بود، افتاد و ایشان فرمودند چه خبر؟ فاطمه بنت اسد گفت: فهمیدم که من از آسیه بالاتر هستم برای اینکه او خدا را در جایی عبادت کرد که چون شرایط اضطرار مجاز نبود. او در زباله خانه خدا را عبادت کرد اما من در ملاعام عبادت کردم. من از مریم بالاتر هستم زیرا زمانی که باردار بود خداوند به او گفت به این درخت بزن و از رطب آن بخور اما من چهار روز مهمان خدا بودم و از بهترین غذاهای بهشتی اطعام شدم. همه چیز خوب است اما این بچه در این ۴ روز چشم باز نکرده است، نکند چشم او ایراد دارد؟

این سخنران مذهبی گفت: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِینَ هُمْ عن...» پیامبر فرمود بچه را به من بده. تا بچه به دست پیامبر رسید بچه چشم را باز کرد و خطاب به پیامبر فرمود یا رسول الله تورات بخوانم، پیامبر فرمود نه علی جان، یا رسول الله انجیل بخوانم فرمود نه علی جان، بعد فرمود یا رسول الله قرآن بخوانم فرمود بله سوره مومنون را بخوان. هنوز قرآن نازل نشده بود که امیرالمومنین خواندنِ «اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» و... تمام سوره خواند. سپس فرمود یا علی تو پیشوای مومنان و روزی ده آنان هستی.

وی افزود: صعصعة بن صوحان نزد امیرالمؤمنین آمد و عرض کرد آقاجان از فضائل خود بگویید تا من کیف کنم. ایشان فرمود بد است که انسان از خود تعریف کند، تو سؤال کن من جواب می‌دهم. سؤال کرد تو برتری یا عیسی، ایشان فرمود من زیرا زمانی که مادرش عیسی را باردار بود، آمد جلوی بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان اما کاهنان جلوی او را گرفتند و گفتند اینجا عبادتگاه است و زایشگاه نیست. به مادرم زمانی که من را باردار بود، گفتند بیا، آن هم نه از در عمومی بلکه برایش در اختصاصی باز شد.

وی در پایان گفت: این حدیث متواتر است که پیامبر فرمود من پیامبر بودم که هنوز آدم خلق نشده بود و وصی برحقش فرمود من وصی بودم قبل از آن که آدم خلق شده باشد.

صوت کامل این سخنرانی را بشنوید:

 

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1397096

مهمترین اخبار ایران و جهان: