نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 10:07

واشنگتن بزرگترین تهدید برای امنیت و صلح در آمریکای لاتین است

وزیر دفاع ونزوئلا در نشست امنتیی در مسکو تأکید کرد که واشنگتن بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در آمریکای لاتین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پادرینو لوپز»، وزیر دفاع ونزوئلا در یازدهمین «کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو» تأکید کرد آمریکا دست از تلاش برای حفظ هژمونی و سلطه برنمی‌دارد تا آمریکای لاتین را در راستای منافع خود سازماندهی کند.

به گفته پاردینو «ایالات متحده به انجام رزمایش‌های نظامی خود با متحدانش در منطقه ادامه می‌دهد. با قطعیت اعلام کنم که در میان عوامل بی‌ثبات‌کننده، تهدید اصلی برای امنیت و صلح آمریکای لاتین، اقدامات ایالات متحده در سطوح سیاسی، اقتصادی و نظامی برای حفظ سلطه روبه‌زوال‌اش است.»

کنفرانس امنیت بین‌الملل دیروز در مسکو برگزار شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد که بسیاری از کشورها آمادگی ایستادگی برای حاکمیت، منافع، سنت‌ها، فرهنگ و سبک زندگی خود را دارند و زمان آن رسیده که جامعه بین‌المللی برای شکل‌دهی به جهان آینده باهم همکاری کنند. وی دراین‌باره گفت: به صورت مداوم جنبش به سمت عروج نظم جهانی چندقطبی را مشاهده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: مراکز جدید اقتدار اقتصادی و سیاسی در حال تقویت هستند؛ همه این تحولات می‌تواند پایه و اساس مهمی برای توسعه پایدار و مترقی جهانی و مهم‌تر از همه تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل‌های واقعی برای مسائل اجتماعی، اقتصادی، فناوری و زیست‌محیطی و همچنین برای بهبود کیفیت زندگی و زندگیِ میلیون‌ها انسان را فراهم کند.

پوتین با تأکید بر اهمیت نشست امنیتی مسکو گفت: بحث‌های آزاد، صادقانه و بی‌طرفانه، مانند اجلاس مسکو، بسیار مهم و مرتبط است، زیرا کل جامعه بین‌الملل باید برای شکل‌دهی آینده با هم در شرایط برابر همکاری کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که با هشدار درباره خطر گسترش تسلیحات ارسالی آمریکا و ناتو به اوکراین در سراسر جهان، گفت که غرب تمام هشدارهای مسکو را نادیده گرفته است.

به گفته لاوروف «امروز آمریکا و ناتو و اتحادیه اروپا صرفاً به خاطر نجات پروژه ژئوپلیتیکی خودشان برای مهار و تجزیه جامعه روسیه، تسلیحات به مراتب پیشرفته‌تری را به اوکراین تزریق و در نتیجه، آتش جنگ را شعله‌ور کرده و به گسترش افسارگسیخته این تسلیحات در سراسر جهان دامن می‌زنند.»

وی تاکید کرد: (آنها) تمام هشدارهای جدی ما را نادیده گرفته یا برای مقاصد پروپاگاندایی، به شکلی فاحش تحریف کرده‌اند و بخش خیلی کوچکی از شواهدی که بر این مساله دلالت دارند را به نمایش گذاشته‌اند. غرب به طور غیرمسئولانه و چشمگیری خطر رویارویی نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

لاوروف در عین حال خاطرنشان کرد: بدیهی است که تلاش برای تجزیه روسیه به دست نازی‌های اوکراینی، یکی از عناصر سیاست راهبردی (آمریکا) با هدف احیای نظم جهان تک‌قطبی است. در سایر نقاط جهان نیز هدفی مشابه دنبال می‌شود؛ مناطقی که در آن هر نوع اعتراض یا مخالفتی (با غرب) به هدف تهدیدها و اخاذی آنها بدل شده و هدف این تهدیدها هم برطرف کردن موانع از سر راه برنامه‌های هژمونی واشنگتن است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1445208

مهمترین اخبار ایران و جهان: