نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 10:40

امکان لو رفتن سؤالات صفر مطلق است

اردبیل- مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: امکان لو رفتن سؤالات نهایی مدارس سطح کشور و استان اردبیل صفر مطلق است.

کلام‌الله صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با تدابیری که در طراحی سوال و برگزاری آزمون در سال‌جاری به کار رفته به هیچ وجه امکان لو رفتن سوال وجود ندارد و تنها از طریق آموزش و پرورش و از ساعت ۸:۲۰ دقیقه بعد از آغاز آزمون انتشار سوالات را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: عده‌ای با ترفندهای رسانه‌ای، فضای مجازی و شیطنتی که در این حوزه انجام می‌دهند، سعی دارند تا اذهان مردم را در این زمینه مخدوش کرده و سخن نادرست لو رفتن سوالات را مطرح کنند که به هیچ وجه امکان چنین امری وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به فرآیند برگزاری آزمون نهایی در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: در کنار تأمین منابع انسانی مناسب، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز در این زمینه تدارک دیده شده و آموزش و پرورش با هزینه میلیاردی سعی کرده تا امنیت برگزاری امتحانات را ارتقا دهد.

صفری افزود: امتحانات پایه دوازدهم در حقیقت برون داد ۱۲ سال تلاش مجموعه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است که با تأثیرگذاری ۴۰ درصدی در سال‌جاری آن هم در کنکور شرایطی متفاوت برای آموزش و پرورش رقم زده است.

وی از توجه ویژه به مناطق محروم در دولت سیزدهم خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات و امکانات آموزشی و تربیتی به این مناطق سرازیر شده و ما شاهد سازماندهی نیروی انسانی به نسبت عدالت آموزشی در مناطق برخوردار و کم برخوردار هستیم.

صفری به اجرای طرح شهید عجمیان با مشارکت سپاه و بنیاد برکت اشاره کرد و ادامه داد: شاداب‌سازی فضای آموزشی و رفع محرومیت عمیق در مناطق روستایی و دورافتاده و تلاش برای استقرار عدالت آموزشی در قالب این طرح در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اینکه طراحی سوالات در آزمون نهایی توسط چند دبیر و از طریق بانک سوالات انجام می‌شود، تا روز امتحان دبیران در قرنطینه به سر برده و از بین چند سوال مطرح شده مشخص و معلوم نیست سوال کدام یک از دبیران در آزمون نهایی مد نظر قرار می‌گیرد.

صفری بیان کرد: از ساعت ۷:۳۰ دقیقه که درب محل برگزاری آزمون بسته می‌شود، به سرعت مراحل قرنطینه و رمزگذاری سوالات انجام شده و در یک شرایط حساس و دقیق رمزگذاری در ۷۷ حوزه انجام و در قالب اتاق قرنطینه و تکثیر سوالات با نظارت مسئول حفاظت آزمون در پاکت‌های مخصوص قرار گرفته و بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار داوطلب در استان در آزمون نهایی شرکت کردند که از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ داوطلب بزرگسال، ترمیم نمره و مابقی دانش‌آموزان پایه دوازدهم هستند.

صفری به کارگیری دستگاه‌های سیگنال‌یاب و تجهیزات مدرن در نظارت دقیق بر آزمون را یادآور شد و تصریح کرد: به دنبال توزیع سوال و از ساعت ۸:۲۰ تا ۸:۳۰ دقیقه سوالات از طریق وزارت آموزش و پرورش در سایت‌ها منتشر می‌شود و به هیچ وجه این امر نشانه لو رفتن سوالات نیست.

وی گفت: به رغم شیطنت‌های مختلف در فضای مجازی، اعلام می‌کنیم که امکان لو رفتن سوالات در حد صفر مطلق است.

صفری افزود: سوالات مطرح شده مفهومی و از محتوای کتاب است که قطعاً در فرآیند تحصیلی و راهیابی دانش‌آموزان به دانشگاه تأثیرگذار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سال آینده این تأثیرگذاری با نهایی شدن آزمون پایه یازدهم به ۵۰ درصد و سال ما بعد آن با نهایی شدن آزمون پایه دهم به ۶۰ درصد ارتقا می‌یابد.

صفری تصحیح هوشمند و الکترونیکی سوالات را یادآور شد و اضافه کرد: به هیچ وجه اوراق امتحانی دانش‌آموزان استان در خود استان اصلاح نمی‌شود بلکه با رمزگذاری در سایر حوزه‌های تصحیح این امر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در روزهای گذشته ما با ۲ مشکل در برگزاری آزمون نهایی روبه‌رو بودیم که مشکل اول تأخیر دانش‌آموزان در محل برگزاری آزمون بوده که امیدواریم با همراهی خانواده‌ها، دانش‌آموزان تا ساعت ۷:۳۰ دقیقه در محل آزمون حضور پیدا کنند.

صفری به دانش‌آموزان بزرگسال و ترمیمی نیز یادآور شد که در هر آزمون محل برگزاری آزمون را که تغییر پیدا می‌کند، رصد و شناسایی کرده و نسبت به حضور به موقع در محل آزمون اقدام می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در مورد توانمندسازی معلمان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مد نظر افزود: ۶۷ درصد این دوره‌های آموزشی در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1234808

مهمترین اخبار ایران و جهان: