نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 11:18

اقناع شهروندان محور اصلی فعالیت‌های شهرداری اصفهان در هفته جمعیت

اصفهان-معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت: برای متقاعدسازی شهروندان و پذیرش موضوع افزایش فرزندآوری باید این آمادگی ذهنی برای آنان فراهم شود.

سعید امامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ازجمله خانواده، آسیب‌های اجتماعی و سالمندان رسالت و وظایفی دارد که یکی از وظایف این معاونت در حوزه تعالی خانواده و افزایش فرزندآوری در جامعه است بر این اساس به بهانه هفته ملی جمعیت یکی از اقدامات اصلی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در این هفته این معاونت پرداختن به موضوع جمعیت است.

وی ادامه داد: حوزه خانواده با تمام مشتقاتش برای ما مورد اهمیت است چون خانواده محور و عنصر اصلی تشکیل‌دهنده جامعه است، اگر خانواده‌های ما سالم باشند و نهاد خانواده در جامعه کارکرد صحیحی داشته باشد، جامعه پیشرفت کرده و از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌شود. اما اگر نهاد خانواده کارکرد خود را از دست دهد، آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به تأکیدات اصلی در مدیریت شهری جدید و دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان که هم در برنامه‌ها و هم بودجه در نظر گرفته‌شده حوزه خانواده است، این معاونت در یک سالی که گذشت در حوزه تعالی خانواده بخشی از اقدامات حول راهبرد حمایت از تشکل‌های مردمی بوده که در این حوزه‌ها فعالیت دارند؛ در سال ۱۴۰۱ از بیش از ۲۰۰ سازمان مردم‌نهاد و تشکل فرهنگی در شهر اصفهان که در حوزه‌های خانواده اقداماتی انجام دادند، حمایت شد و درمجموع بالغ‌بر حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه در سال ۱۴۰۱ برای این امر در نظر گرفته شد و مستقیماً به این مجموعه‌ها تعلق گرفت.

وی اضافه کرد: سازمان فرهنگی شهرداری در ریز اقدامات ورود نداشت و برنامه‌ها توسط خود مجموعه‌ها اجرا می‌شد، در مقاطعی این اقدامات به‌صورت جدی اتفاق افتاد یک فراخوانی تحت عنوان «گام نو» انجام شد، این فراخوان مسئله‌محور با موضوعات حوزه تعالی خانواده، ازدواج جوانان، فرزند آوری و جمعیت بود که یک فراخوان به‌صورت مستقیم بود به غیرازآن فراخوان، سایر مجموعه‌ها که در طول سال به‌صورت متفرقه مراجعه می‌کردند و برای اجرای برنامه‌ها طلب کمک داشتند، درمجموع بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان حمایت انجام شد.

امامی ادامه داد: یک راهبرد فرهنگی در معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری رویدادهای کلان خانواده محور با موضوعات حوزه تعالی خانواده است. این رویدادهای متنوع، سال گذشته قریب به ۱۶ جلسه چند هزار نفره در باغ نور تحت عنوان «با همان» و «لوبیای سحرآمیز» برگزار شد که در برنامه باهمان به ۵۲ رسم کنار هم بودن خانواده‌ها و مطالبی که به روابط همسران ارتباط دارد و در برنامه لوبیای سحرآمیز هم به حوزه تربیت فرزند پرداخته شد.

وی ادامه داد: همچنین یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «عشق شورانگیز ما» در ۲۶ قسمت ساخته شد که از شبکه اصفهان پخش شد، علیرضا خمسه تحت عنوان مجری و بازیگر توانمند و محبوب اجرای برنامه را به عهده داشت، دکتر ایزدی و دکتر احمدرضا عابدی از اساتید روانشناسی دانشگاه اصفهان هم کارشناسان برنامه بودند، این برنامه در حال حاضر یکشنبه تا چهارشنبه هرروز از ساعت ۱۷ از شبکه چهار سیما پخش مجدد می‌شود، این برنامه هم به موضوع ارتباط همسران می‌پردازد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یک کارگاه آموزشی مادران برگزار شد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد، نشست ارتباط سبز، جشن یک انگشت عسل در روز ازدواج امیرالمؤمنین (ع) با موضوع ازدواج جوانان و برنامه‌های متنوع دیگر مانند سینما گپ‌ها فیلم‌هایی در حوزه خانواده پخش و نقد شد، امسال هم این برنامه‌ها ادامه دارد، چهارباغ گپ یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها است که در حال حاضر در سطح شهر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: پنجشنبه هر هفته تا پایان شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ درگذر فرهنگی چهارباغ سه غرفه، برای برگزاری گپ‌های مشاوره و پرداختن به حوزه خانواده در نظر گرفته‌شده است، و یک گپ مشخصاً برای پرداختن به مشاوره در حوزه خانواده است، یک غرفه به مشاوره در حوزه آسیب‌های اجتماعی و یک غرفه هم به گپ‌های مشاوره سالمندی اختصاص دارد که شهروندان پنجشنبه هر هفته می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

امامی ادامه داد: همچنین فصل دوم برنامه تلویزیونی عشق شورانگیز ما در حال پیگیری و ساخت است که از یکی از شبکه‌های ملی پخش می‌شود. پرداختن به حوزه تشکیل خانواده و سیاست‌های تحکیم و تعالی آن، حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد و برگزاری برنامه‌ها کلان در حوزه تغییر نگرش زوج‌ها به فرزندآوری سه محور اصلی فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هفته جمعیت است.

وی گفت: برای متقاعدسازی شهروندان و پذیرش موضوع افزایش فرزندآوری باید این آمادگی ذهنی برای آنان فراهم شود. درواقع ابتدا باید اقناع عمومی انجام شود، بعد آنان را ترغیب و در آخر تبلیغ در خصوص جوانی جمعیت صورت گیرد؛ در این خصوص معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان سلسله جلساتی برای اقناع عمومی تفکر پیشگیرانه با موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده در سال گذشته برگزار و نخبگان جامعه در شهر اصفهان را دور هم جمع کرد. درواقع به یک خروجی و یک نسخه متقنی در این قضیه رسیدیم، برای ترغیب و همراهی نهادهای مدنی فراخوان «گام نو» را منتشر کردیم که یک تعداد قابل توجهی از مجموعه‌ها در سطح شهر حضور پیدا کردند و در نهایت برای تبلیغ، از بین گره‌های ذهنی افراد، ۱۷ گره ذهنی که شاید گره‌های اصلی ذهنی افراد جامعه برای فرزند آوری است کشف شده و کار تبلیغاتی انجام می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1210752

مهمترین اخبار ایران و جهان: