نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 14:27

جوانی جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت ایرانی قوی است

اراک- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: جوانی جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت ایرانی قوی و پیشرفت کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، پروین مفتح زاده ظهر چهارشنبه در پیش نشست همایش حکمرانی متعالی با موضوع جمعیت در دانشکده علوم انسانی دانشگاه اراک اظهار داشت: هنوز در استان مرکزی به اجماع نخبگانی در حوزه جمعیت نرسیده ایم و یکی از مهمترین ضعف‌های استان محسوب می‌شود چراکه اگر به اجماع نخبگانی رسیده بودیم الان در حوزه جمعیت گفتمان داشتیم و نیاز است به این مسئله توجه ویژه شود.

هوشیار سازی و گفتمان سازی لازمه ایجاد جبهه جمعیتی است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی افزود: اولین گام در حوزه جمعیت هوشیار سازی است که باید نخبگان در این راستا هوشیار شوند و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این راستا گام‌های بلندی بردارند.

وی ادامه داد: هوشیار سازی منجر به گفتمان سازی و در نهایت ایجاد جبهه جمعیتی در استان مرکزی خواهد شد و برای تحقق این چرخه نیاز به مشارکت و هم افزایی همه جانبه داریم.

مفتح زاده اضافه کرد: جمعیت یکی از دغدغه‌های مهم و جدی مقام معظم رهبری است و فعالیت در راستای افزایش جمعیت را جلوگیری از آینده هولناک عنوان کردند و افراد و مراکز و نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر را دارای اهمیت بیشتری عنوان می‌کنند.

جوانی جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت ایرانی قوی است

وی تاکید کرد: جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت ایران قوی و خودکفا در همه ابعاد است و آینده کشور با توجه به سیاست‌های جمعیت تضمین خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فعالیت در حوزه جمعیت را یک حسنه ماندگار می‌نامند، گفت: این نشان از اهمیت جمعیت برای آینده کشور دارد و لذا نیاز است علاوه بر ایجاد فرهنگ عمومی در حوزه جمعیت در نظام بهداشتی کشور گام‌های بلندی برداشته شود.

وی افزود: توجه به اقتصاد و معیشت برای حل مشکل جمعیت یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری است و ایشان ثروتمند شدن کشور را به کار می‌برند.

جوانی جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت ایرانی قوی است

مشکل حکمرانی در حوزه جمعیت داریم

مفتح زاده ادامه داد: امروز مشکل حکمرانی در حوزه جمعیت داریم و این حکمرانی به معنای سیاست گذاری، تنظیم سازی و خدمات عمومی است و البته در سیاست گذاری کلان گام‌های بلندی برداشته شده اما در اجراییات فعالیت مشکل داریم و روند حرکت کند است.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۰ دستگاه متولی قانون جوانی جمعیت هستند و در استان مرکزی علیرغم تلاش‌های خوب برخی از دستگاه‌ها ولی روند کند است و هنوز باور بحران زدگی استان در حوزه جمعیت و اقدام برای رفع آن در بین مسئولین نهادینه نشده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی بیان کرد: تشکیل ازدواج از زمینه‌های مهم خانواده و افزایش جمعیت است ولی متأسفانه آمار هنوز کند است و آمار طلاق نیز افزایشی است و اینها نگران کننده است.

وی افزود: ورود به سیاست گذاری جز و تدوین سیاست گذاری بوم جمعیتی استان از مهمترین اقدامات است که یک بوم ۳ ماهه تدوین شد و از آذر ماه سال گذشته شروع شد و نیمه دی نتیجه داد و عملاً ۲ ماه و نیم فعالیت‌هایی انجام شد.

مفتح زاده با بیان اینکه هنوز در بین مسئولین استان گام‌های بلندی برای هوشیار سازی جمعیت برداشته نشده، گفت: البته چندین آمایش استانی و شورای اداری ویژه با موضوع جمعیت برگزار شده است و البته کافی نیست.

روشنگری و تبیین در موضوع جمعیت ضرورت مهم است

وی افزود: روشنگری و تبیین در موضوع جمعیت موجب بیدار شدن مردم و مسئولین در خصوص اهمیت جمعیت خواهد شد و این مهم باید در همه بخش‌های جامعه مورد توجه باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی با تاکید بر اینکه بحران جمعیت در استان مرکزی یک مسئله جدی است، گفت: قطعاً تکرار وضعیت بحران زده جمعیت این استان برای آحاد مردم و مسئولین نیز خوب است و لازم است مدام بیان شود.

جوانی جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت ایرانی قوی است

امیدآفرینی محور فعالیت‌های جمعیتی باشد

وی با بیان اینکه امید آفرینی محوریت فعالیت‌ها در حوزه جمعیت باشد، گفت: مقایسه آمار اسفند ماه سال گذشته با آذر ماه نشان می‌دهد یک حرکت و تکانه‌های کوتاهی انجام شده و این نشان از اثرگذار بودن مسئله هوشیار سازی دارد که باید با جدیت دنبال شود.

مفتح زاده افزود: یکی از دستاوردهای مهم همایش‌ها و اقدامات هوشیار سازی جمعیت حساس شدن دانشگاه علوم پزشکی نسبت به آمار سقط جنین در استان است و دستورالعمل‌های یابد توجهی در این راستا صادر کرده و انصراف و تمایل از سقط با جدیت ثبت خواهد شد و البته این مرتبط با سقط قانونی است و سقط غیرقانونی نیاز به پیگیری ویژه‌تری دارد.

وی ادامه داد: ستاد ملی جمعیت در سال ۱۴۰۰ بعد از تعطیلی ۸ ساله ابلاغ مهم مقام معظم رهبری تشکیل شد و در خرداد ۱۴۰۱ قرارگاه جمعیت در دولت تشکیل شد و امسال نیز قرارگاه جمعیت به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و این گامی بلند در راستای هوشیار سازی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها برای اجرای جز به جز قانون جمعیت اهتمام داشته باشند و نیاز به پای کار آوردن همه ظرفیت‌ها هستیم تا به اجماع در حوزه جمعیت برسیم.

وی بیان کرد: تأمین اعتبار برای اجرای مصوبات و قانون جمعیت منجر به حرکت روبه جلو خواهد شد و این برای استان مرکزی که در حوزه جمعیت بحران زده است یک ضرورت مهم است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی افزود: دستگاه حاکمیتی باید در کنار نهادهای مردمی قرار بگیرند تا به گفتمان سازی مطلوب برسیم و قطعاً باید مطالبه گر اجرای قانون در حوزه جمعیت باشیم.

وی با بیان اینکه سپردن کار جمعیت به مردم از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است، گفت: در این راستا ستاد مردمی جوانی جمعیت استان راه اندازی شد تا بتواند همه ظرفیت‌های مردمی رو در کنار دستگاه‌های حاکمیتی قرار دهد.

مفتح زاده استان مرکزی را یک استانی قانون مند و نظام مند دانست و افزود: ریسک پذیری در این استان سطح پایینی دارد و ارتباطات اجتماعی یکی از نقاط ضعف استان مرکزی است که اینها منجر شده سطح ارتباطات ضعیف باشد و تنها به ارتباطات سیستمی بسنده شود و این منجر به ایجاد مشکلات برای فعالیت‌های مردمی شده است و همدلی‌ها و هم افزایی ها کم شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه بافت استان مرکزی نظام مند است و در این راستا شورای فرهنگ عمومی استان ستاد مردمی جمعیت را مصوب کرده و فردا افتتاح دفتر این ستاد مردمی است.

هسته مرکزی ستاد مردمی جمعیت در استان مرکزی شکل گرفته است

وی با اشاره به اینکه هسته مرکزی ستاد مردمی جمعیت استان شکل گرفته است، گفت: قطعاً با کمک دانشگاه علوم پزشکی اتفاقات خوبی را در سطح استان مرکزی شاهد خواهیم بود و خوشبختانه هم اکنون علوم پزشکی شاگرد اول اجرای قانون جمعیت در استان است.

مفتح زاده خاطر نشان کرد: تشکیل هیئت‌هایی در محلات ذیل ستاد مردمی جمعیت از مهمترین برنامه‌های آینده است که محوریت همه برنامه‌ها جمعیت خواهد بود و در حوزه‌های مختلف و تخصصی فعالیت می‌کند و تماماً در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و دانشگاه هم آموزش را با جدیت اجرا می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1218496

مهمترین اخبار ایران و جهان: