نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 09:52

دخالت ۵۰ درصدی دستگاه‌های اجرایی در افزایش پرونده‌های قضایی

اردبیل- رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: دستگاه‌های اجرایی استان در ۵۰ درصد ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی دخالت مستقیم دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری استان با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: دستگاه قضا در سطح ملی و استان اردبیل تحقق سند تحول و تعالی قضائی را با جدیت دنبال می‌کند و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری سعی بر این است تا بخش‌های مختلف این سند تحقق پیدا کند.

وی از این سند به عنوان دورنما و نقشه راه دستگاه قضا یاد کرد و گفت: در دیدار مسئولان قضائی کشور با مقام معظم رهبری در سال‌جاری نیز همچنان بر تحقق سند تحول قضائی تاکید شد که مهمترین محور آن کاهش ورودی پرونده‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: کشور ما جز کشورهایی است که بیشترین ورودی پرونده را به دستگاه قضا شاهد هستیم و به نوعی به رغم جذب نیرو و امکانات، سیل ورودی پرونده‌ها امکان ارائه خدمات مطلوب‌تر و کیفی‌تر را از دستگاه قضا گرفته است.

حجت‌الاسلام کثیرلو افزود: ۵۰ درصد دستگاه‌های اجرایی در افزایش ورودی پرونده به مراجع قضائی دخالت مستقیم دارند چرا که اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی به درستی به وظایف خود عمل کنند، ۵۰ درصد ورودی پرونده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان اردبیل رسیدگی به ۴۰۰ هزار پرونده در دستور کار دستگاه قضا بوده که اگر به ازای هر پرونده ۲ تا سه نفر مد نظر قرار گیرد، به تناسب جمعیت استان ما افراد گرفتار در سالن‌های دادگاه‌ها را شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام کثیرلو اضافه کرد: با اجرایی شدن دقیق قوانین و مقررات به راحتی می‌توانیم از ورود ۲۰۰ هزار پرونده قضائی جلوگیری کنیم به شرط آنکه همه به وظیفه خود به درستی عمل کرده و نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

وی بیان کرد: در کنار شناخت قانون، باید به درستی به قوانین و مقررات عمل کنیم و اگر این روند در دستگاه‌های اجرایی حاکم شود هیچ تخلفی را در فرآیند اجرایی و مدیریتی شاهد نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام کثیرلو از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا ملاک و شاخص خود را در انجام وظایف، قانون و مقررات بدانند و از هرگونه بی‌قانونی به بهانه مصلحت‌اندیشی جلوگیری کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر قانون‌گرایی حاکم باشد دیگر خبری از خیانت و تعدی به بیت‌المال نخواهد بود و همه در چارچوب قانون می‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

حجت‌الاسلام کثیرلو ضرورت آموزش معاونان و مسئولان حقوقی ادارات را یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه معاونان حقوقی برخی ادارات خیلی ضعیف عمل می‌کنند که حتی نمی‌توانند از حق و حقوق دولت دفاع کنند.

وی حساسیت به بیت‌المال را به مدیران دستگاه‌های اجرایی یادآور شد و گفت: حساسیت به بیت‌المال تنها استفاده از خودرو و یا سایر امکانات دولتی نیست بلکه بی‌توجهی به پرونده‌های ادارات در مراجع قضائی خیانت به بیت‌المال است چرا که دستگاه‌ها در قبال این بی‌احتیاطی میلیاردها تومان متضرر می‌شوند.

حجت‌الاسلام کثیرلو جایگاه اول ورودی پرونده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی را متوجه شهرداری‌ها اعلام کرد و افزود: راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در رده‌های بعدی افزایش پرونده‌های قضائی در محاکم را به خود اختصاص دادند که باید تدبیری مناسب در این حوزه بیندیشیم.

تنها ۱۳ درصد اراضی کشاورزی سند تک برگی گرفتند

رئیس کل دادگستری استان اردبیل به اجرای قانون حدنگار و صدور سند مالکیت برای اراضی ملی و زراعی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته با همکاری منابع طبیعی برای اراضی ملی سند تک برگی صادر شد و ما شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها در این حوزه بودیم.

وی ضرورت سنددار شدن املاک دولتی و همچنین زمین‌های زراعی را یادآور شد و اضافه کرد: از ۷۵۰ هزار هکتار اراضی استان تنها ۱۰۰ هزار هکتار سنددار شده‌اند و هم اکنون ۱۳ درصد این اراضی به سند تک برگی دست پیدا کردند.

حجت‌الاسلام کثیرلو از تلاش‌های جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در کمک به اجرای قانون حدنگار قدردانی کرد و ادامه داد: تا آخر امسال تلاش بر این است تا با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها، صدور سند تک برگی برای اراضی کشاورزی به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 931896

مهمترین اخبار ایران و جهان: