نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 10:20

سهل‌انگاری مسئولان اردبیل علت افزایش پرونده‌های قضایی

اردبیل- رئیس دادگستری استان اردبیل با انتقاد از سهل‌انگاری برخی مسئولان در انجام وظایف ذاتی و قانونی خود گفت: این موضوع موجب تشکیل حجم زیادی از پرونده‌های کیفری و قضایی در دادگستری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو شامگاه یکشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اردبیل که به منظور بررسی و تدوین برنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج با هدف تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق برگزار شد، اظهار کرد: احکام اسلامی و الگوبرداری از بزرگان دینی به ویژه سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین راهکار و روش برای ترویج و تبلیغ شیوه‌های زندگانی و تعهد به مقام خانواده است که باید همه ما از آن بهره‌مند باشیم.

وی با ابراز تأسف از نحوه اجرا کردن بسیاری از برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی در استان گفت: متأسفانه بسیاری از برنامه‌ها به شیوه برگزاری جلسه و ارائه گزارش آمار و ارقام ختم می‌شود و عملاً نتیجه ملموس و عینی در جامعه ندارد.

رئیس کل دادگستری استان افزود: در بحث مسائل خانواده به‌خصوص بحث پیشگیری از طلاق دستگاه‌های مختلف برنامه‌های متنوعی به صورت جزیره‌ای و بخشی اجرا می‌کنند که عدم هماهنگی‌ها باعث می‌شود نتیجه‌ای خاص در بر نداشته باشد و همه ساله شاهد افزایش طلاق یا عدم کاهش آن هستیم.

حجت‌الاسلام کثیرلو با بیان اینکه متأسفانه برخی از مدیران واقف به مسئولیت خود نیستند و در انجام وظایف ذاتی و قانونی خود سهل‌انگاری کرده و یا به آن بی توجهی می‌کنند، تصریح کرد: این موضوع موجب بروز بسیاری از تخلفات و تشکیل حجم بسیار زیادی از پرونده‌های کیفری و قضائی در دادگستری استان شده است و بیشترین وقت دادرسی‌ها در محاکم صرف رسیدگی به پرونده‌هایی می‌شود که ناشی از عدم اجرای قوانین و مقررات در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی استان ضمن حمایت از اقدامات قانونی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی با هرگونه موارد تخلف و سهل‌انگاری در اجرای قانون قاطعانه برخورد می‌کند.

مقام عالی قضائی استان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما، نشریات و رسانه‌ها در ترویج و گسترش فرهنگ در جامعه به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی تأکید کرد و گفت: باید متناسب با شرایط جامعه و به منظور مقابله با حجم گسترده از تهدیدات و تهاجم‌های فرهنگی دشمنان، محتوای مناسب تهیه شده و در شبکه‌های مجازی نشر شود.

جلال آفاقی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه طلاق اشاره و اظهار کرد: مهمترین راهکار مقابله با طلاق برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از ازدواج و تقویت مهارت‌های گفتاری و ارتباطی است.

وی خاطر نشان کرد: هرچند اقدامات خوبی در این راستا از سوی دستگاه‌های متولی انجام گرفته و تعداد قابل توجهی از پرونده‌های ارجاعی به مراکز مشاوره منجر به سازش شده است اما این مقدار کافی نبوده و باید اهتمام جدی تری از سوی نهادهای متولی به این امر وجود داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 905608

مهمترین اخبار ایران و جهان: