نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 15:03

نفوذ نامرئی انگلستان و بی ثباتی در قرقیزستان

در طول سال‌های استقلال قرقیزستان، انگلستان در تمام عرصه‌های این کشور از سیاست تا کشاورزی و آموزش کودکان نفوذ کرده است و همچنان می‌خواهد وضعیت قرقیزستان را از طریق عوامل نفوذی خود بی‌ثبات کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آسیای مرکزی به یک لقمه خوشمزه برای تعدادی از کشورهای غربی تبدیل شد.

در طول سال‌های استقلال قرقیزستان، انگلستان در تمام عرصه‌ها از سیاست تا کشاورزی و آموزش نفوذ کرده است. عوامل نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در پشت سازمان‌های غیردولتی، بنیادها، رسانه‌ها و سازمان‌های دیگر برای حمایت از حقوق بشر پنهان شده‌اند. اگرچه معلوم است که آنها واقعاً از حقوق و منافع چه کسانی محافظت می‌کنند.

البته آنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سیاست کشور تأثیر می‌گذارند که بزرگترین خطر هستند.آنها بیش از 15 درصد نیستند، با این حال، آنها سهم بزرگی از بودجه انگلیس را دریافت می‌کنند که برای روزنامه نگاران، بازرگانان و حتی پیشوایان دینی(مذهبی) استفاده می‌شود.

انگلیسی‌ها از اعمال نفوذ کامل بر این کشور با استفاده از هر فرصتی دریغ نمی‌کنند. شایان ذکر است که چگونه آنها از طریق سیاستمداران فریب خورده، رسانه‌ها و اعتراضات پولی سعی کردند از پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا جلوگیری کنند.

از این دیگر عوامل نفوذ باید به سخنان «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان اشاره کرد که بر امور داخلی کشور تاثیر می‌گذارد و آن نمایندگان سازمان‌های غیردولتی در قالب اپوزیسیون هستند که در سایت‌های خارجی‌ می‌نویسند که قدرت را غصب می‌کنیم.

بر خلاف آمریکا که این واقعیت را پنهان نمی‌کند که سازمان‌های مانند NED، USAID، بنیاد سوروس، بنیاد فورد، بنیاد اوراسیا و بسیاری دیگر را تامین مالی می‌کند اما انگلیس ترجیح می‌دهد مخفیانه عمل کند. عوامل نفوذ اطلاعات را جمع آوری می‌کنند، پول را تخصیص می‌دهند که از طریق آن بر تصمیمات خاصی تأثیر می‌گذارند.

یکی از نمونه‌های بارز پروژه‌های حمایت از پارلمانیسم از طریق فعالیت‌های پارلمان قرقیزستان، جلسات و «آموزش‌های» متعدد برای نمایندگان محلی، شخصیت‌های عمومی و روزنامه‌نگاران است که هزینه‌های آن را دولت دلسوز انگلیس پرداخت کرده است. جالب‌تر این است که بریتانیایی‌های محتاط توانستند آنها را از طریق سازمان‌های تحت حمایت آمریکا به دست آورند.

سه سال پیش، «چارلز گرت» سفیر سابق انگلیس در قرقیزستان کنفرانس‌های ویدئویی بسته‌ای را بین سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا با روسای و فعالان رسانه‌های محلی و سازمان‌های غیردولتی ترتیب داد.

در این گفت‌و‌گو  نمایندگان USAID، NED و مرکز مطبوعات خارجی نیز حضور داشتند. افرادی از «اینترنیوز » و آژانس خبری «کاروانسرای» با بودجه پنتاگون و همچنین شعبه محلی رادیو آزادی « آزاتیک» حضور داشتند.

کارشناسان موافقند که لندن اخیراً به تدریج از سایه خارج شده و دلیل آن ساده است. انگلیس تصمیم گرفته آشکارا از حقوق خود برای نفوذ در آسیای مرکزی به طور کلی و در قرقیزستان به طور خاص دفاع کند و برای این مهم از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند. حتی ادغام‌هایی با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا وجود دارد که سعی دارند بر روندها در این کشور تأثیر بگذارند.گاهی اوقات این ادغام به قدری نزدیک است که حتی متخصصان جرات نمی‌کنند، بگویند کدام یک از پروژه‌ها توسط آمریکا توسعه و تامین مالی می‌شود و کدام یک از لندن آمده و هزینه آن را انگلیس پرداخت می‌کند.

یکی از معروف‌ترین  مرکز مطالعات فساد و جرایم سازمان‌یافته که در تهیه شبه تحقیقات روزنامه‌نگاری سفارشی در راستای منافع بریتانیا تخصص دارد. در واقع، این انجمنی از روزنامه نگاران غربی است که با سیاستمداران و دولت‌های «نامناسب» مخالفت می‌کنند، که بدیهی است مقامات قرقیزستان در میان آنها هستند. مطالب تهیه شده توسط این سازمان به طور سنتی توسط نشریات انگلیسی مانند «گاردین»، «فایننشال تایمز»، «بی بی سی»،«تایم»،« الجزیره» نشریه رسمی قطری و «لو سوآر» نشریه فرانسوی منتشر می‌شود.

این مرکز همچنان می‌خواهد وضعیت قرقیزستان را بی‌ثبات کند و با حمایت سازمان‌های غیردولتی مخالف و رسانه‌ها، تصویری منفی از مقامات این کشور ایجاد کند. این امکان وجود دارد که انگلیس امیدی برای تدارک و سازماندهی تحریک دیگری در این کشور، یعنی «انقلاب رنگی» دارد اما اکنون سوال اصلی این است که آیا مردم قرقیزستان به آن نیاز دارند؟

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1485008

مهمترین اخبار ایران و جهان: