نیوز سیتی!
04 فروردین 1402 - 12:01

چرا فضای مجازی پیشران توسعه است؟ / نظام تربیت و چالش توسعه در فضای سایبر

امروزه بحث حکمرانی فضای مجازی و نسبت آن با توسعه، یکی از اولویتهای کشور است. دکتر عزیز نجف پور در برنامه زاویه، در بحث نسبت توسعه و فضای مجازی به این موضوع پرداخته است.

حکمرانی نظام تربیت مستثنی نیست.

دکتر عزیز نجف پور در برنامه زاویه، در بحث "نسبت توسعه و فضای مجازی"، با پرداختن به مسئله حکمرانی فضای مجازی در کشور مان گفت:

 از سال 1382 که اینترنت به عنوان صورت اولیه فضای مجازی وارد ایران شد، شاهد تاثیرات روز افزون آن بر جامعه ایرانی هستیم و ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن به حدی بالا بوده که امروزه بحث حکمرانی فضای مجازی و نسبت آن با توسعه به یکی از اولویتهای کشور تبدیل شده است.

کشورهای پیشرو به جد دنبال سامان دادن حاکمیت خود در فضای مجازی هستند.

 

البته این مساله مختص به ایران نیست و اهمیت حکمرانی فضای مجازی مساله ای جهانی است و غالب کشورهای پیشرو به جد دنبال سامان دادن حاکمیت خود در فضای مجازی هستند و به نوعی درتلاشند فضای مجازی را در چشم انداز توسعه خود ببینند. البته در این مسیر ابهامات و چالشهای فراوانی هم وجود دارد که ذهن اندیشمندان و سیاستگذاران را به خود درگیر کرده و در کشور ما هم کمابیش مطرح شده است.

نسبت فضای مجازی با توسعه و چرایی و چگونگی حکمرانی فضای مجازی، جایگاه آزادی و استقلال و عدالت در فضای مجازی، الزامات حاکمیت ملی و ارتباطات جهانی و موارد دیگر، برخی از چالشهای مذکور هستند.

اصلا ذات فضای مجازی برای حکمرانی است و فناوری اطلاعات متفاوت از فناوری های دیگر بوده و فناوری ای فضاساز و جامعه پرداز است. تجربه سایر کشورهای پیشرو هم در تصویر آینده فیزیکی-سایبری است.

قدرت نرم سکوهای بین المللی، حتی می تواند مسیر نظام تربیت و آموزش را نیز تغییر دهد.

 

این در جهانی رخ می دهد که آمریکا قدرت سایبری مطلق است. اگر تدبیری اندیشده نشود، زمینه شکست کشور و بازماندن از مسیر پیشرفت مهیا خواهد شد، و آزادی واقعی بیشتر از توسعه سکوهای داخلی محقق می شود. و گرنه حکمرانان فضای مجازی موجود و مالکان سکوهای خارجی تا جایی آزادی فرد و جامعه ایرانی را بر می تابند، که خللی در منافعشان ایجاد نشود و از سوی دیگر مداخلات ایشان در اذهان و رفتار جامعه ایرانی قابل انکار نیست....

ما الان به جای اینکه حکمرانی کنیم، حکمرانی می شویم. با اعمال مداخله حکمرانان بین المللی، سکوهای بومی ما، به سادگی توسط بسترهایی نظیر اندروید، یا گوگل پلی، از گوشی های ما یا دسترس ما حذف می شوند.

ما الان به جای اینکه حکمرانی کنیم، حکمرانی می شویم.

 

پنجره تربیت: نظام تربیت نیز مستثنی نیست و باید پند بگیرد. قدرت نرم سکوهای بین المللی، حتی می تواند مسیر نظام تربیت و آموزش را نیز تغییر دهد. فقط به عنوان یک مثال، به سکوی کورسرا و تاثیرگذاری بر نظام‌های آموزشی دانشگاهی در سالهای اخیر توجه کنید.

******

این گفتگو در برنامه زاویه را می توانید اینجا ببینید.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1107796

مهمترین اخبار ایران و جهان: