نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 15:16

از امدادرسانی در سیلاب مرگبار تا زمین لرزه نوروزی

برف و کولاک،سیل، تصادف، رانش زمین و زلزله از حوادث نوروزی امسال بود که امدادگران موفق شدند ۵۸ هزار نفر را در این حوادث نجات دهند و برای ۵ میلیون مسافر هم ارائه خدمات داشته باشند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: نوروز امسال هم مانند نوروز سال‌های گذشته بدون حوادث نبود و در این مدت متأسفانه فقط حدود ۸۲۱ نفر از مسافران در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی هم مجروح شدند. البته جمعیت زیادی از حادثه دیدگان هم نجات یافتند. دستگاه‌های زیادی در ایام نوروز درقالب اجرای طرح نوروزی آماده باش بودند، از هلال احمر و اورژانس گرفته تا پلیس راهور، تا با همکاری یکدیگر بتوانند در اسرع وقت در حوادث به یاری حادثه دیدگان بشتابند.

۲۴ اسفند سال گذشته بود که طرح نوروزی جمعیت هلال‌احمر با مشارکت ٦٩هزار داوطلب و امدادگر این جمعیت در سراسر کشور آغاز شد. این نیروها علاوه بر خدمات امدادونجات و یاری‌رسانی به حادثه‌دیدگان در حوادث طبیعی و غیرطبیعی، در بخش ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در ورودی شهرها هم اقداماتی انجام دادند.

 از امدادرسانی در سیلاب مرگبار تا زمین لرزه نوروزی

از ورود چندین باره سامانه‌های بارشی تا سیلاب مرگبار در جیرفت

نوروز امسال تحت تأثیر ورود چندین باره سامانه‌های بارشی بود به طوری که حتی سیلاب هم به وقوع پیوست. ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شامگاه سه‌شنبه هشتم فروردین بود که باران سیل‌آسا در شهرستان جیرفت شروع شد و سیل از بالادست روانه روستاها شد. روستاهای بیگمان، آبگرم، ورامین و فتح‌آباد و اکبرآباد اما بیشترین خسارت را دیدند، منازل مسکونی، اراضی کشاورزی، محصولات دچار خسارت شدند و آب زیادی وارد منازل شد.

این مهمان ناخوانده سه نفر را نیز با خود برد و از همان ساعات اولیه مفقودشدن این سه هموطن جستجوی نیروهای سپاه، بسیج، هلال احمر و نیروهای مردمی آغاز شد تا بالاخره جسد دو نفر از مفقودین توسط هلال احمر پیدا و یک مفقودی دیگر مانده بود که آن هم در رودخانه روستای آبگرم بخش بلوک پیدا شد.

۲۳ استان کشور در نوروز متأثر از شرایط جوی‌

و بابک محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات اعلام کرد: ۲۳ استان کشور در نوروز متأثر از شرایط جوی بود که ۱۵ استان کشور نیاز به خدمات امدادی پیدا کرد. در این مدت زمان امدادرسانی به ۲۵ شهرستان، ۳۰ منطقه و ۲۸ محور در قالب چندین مورد عملیات جوی، انجام شد. خودروهای زیادی از برف و کولاک نوروزی رها یافت و تعداد زیادی تخته پتو، قوطی کنسرو، نان، خرما، آب معدنی و بیسکوئیت در میان متاثرین از سوانح جوی توزیع شد همچنان هم امدادرسانی در برخی مناطق ادامه دارد.

به گفته وحید سلیمی سخنگوی طرح‌های نوروزی جمعیت هلال احمر از روز ۲۴ اسفندماه تا روز سیزدهم فرودین‌‎ماه امدادگران جمعیت هلال‌احمر، در ۴۰۷۹ عملیات پوشش حوادث شرکت کردند.

سلیمی اعلام کرد: از تعداد کل عملیات‌های صورت گرفته ۱۸۷۵ مورد حوادث جاده‌ای، ۱۶۱ مورد پوشش حوادث جوی، ۱۵۷ مورد عملیات کوهستان، ۱۵۷۰ مورد مراجعات حضوری، ۲۳۹ عملیات شهری، ۲۳ مورد عملیات زمین‌لرزه، ۱۷ مورد عملیات صنعتی کارگاهی، ۳۵ مورد عملیات در محیط‌های آبی- ساحلی و ۲ مورد نیز سایر عملیات بوده است.

امداد رسانی به ۵۸ هزار حادثه دیده در ایام نوروز

سخنگوی طرح‌های نوروزی هلال‌احمر ادامه داد: در این مدت به ۵۸ هزار نفر امدادرسانی شده است. از این تعداد، ۴۶۶۲ نفر خدمات اسکان اضطراری، ۱۵۸۲ نفر انتقال به مراکز درمانی، ۲۵ هزار و ۱۷۶ نفر درمان در محل و ۲۸۱ نفر نیز، خدمات انتقال به مناطق امن را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امدادگران هلال احمر در این مدت ۳۴۶ مورد عملیات نجات فنی انجام داده و ۳۹۴ مصدوم سوانح جاده‌ای را رهاسازی کرده‌اند، از انجام تست قندوفشارخون برای ۲۶ هزار و ۸۶۳ نفر خبر داد.

 از امدادرسانی در سیلاب مرگبار تا زمین لرزه نوروزی

انجام بیش از ٥ میلیون خدمت به مسافران در طرح ملی نوروزی

همچنین یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این جمعیت همیشه آماده خدمات‌رسانی به مردم است از انجام بیش از ٥ میلیون خدمت به مسافران در طرح ملی نوروزی هلال‌احمر خبر داده و گفته است این خدمات در سایه رشد ٣٥درصدی پایگاه‌ها در مبادی ورودی شهرها و حضور پررنگ امدادگران و داوطلبان جوان هلال‌احمر در این پایگاه‌ها اتفاق افتاده است.

زلزله‌های نوروزی در خوی و بندرعباس

از حوادثی که نوروز امسال در دو منطقه کشور اتفاق افتاد و باعث رعب و وحشت مردم شد، زلزله بود. یکی در خوی و یکی هم در هرمزگان. زلزله خوی صبح جمعه چهارم فروردین رخ داد و بلافاصله تیم‌های ارزیاب به ٣٢روستا و ٦شهر در این شهرستان اعزام شدند. ١١٠نفر به‌دلیل ترس و فرار از محل دچار حادثه شده بودند که ١٧نفرشان به مراکز درمانی منتقل شدند. جمعیت هلال‌احمر سریعاً امکان اسکان اضطراری برای حادثه‌دیدگان از زلزله را فراهم کرد و با توزیع اقلام امدادی و وسایل گرمایشی بین زلزله‌زده‌ها سعی کرد آرامش را در منطقه حاکم کند. زلزله ٣, ٩ریشتری بندرعباس هم ١١دی‌ماه اتفاق افتاد و سریعاً نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر آماده خدمات‌رسانی به مناطق زلزله‌زده شدند. دو تیم ارزیاب اعزام شده به مناطق زلزله‌زده اعلام کردند که خوشبختانه این زلزله خسارتی به مردم وارد نکرده است.

 از امدادرسانی در سیلاب مرگبار تا زمین لرزه نوروزی

مازندران؛ رتبه اول امدادرسانی در طرح ملی نوروزی

در میان استان‌های کشور، مازندران توانست با اختصاص ١٣درصد عملیات‌های امدادونجات کشور رتبه نخست امدادرسانی در طرح ملی نوروزی هلال‌احمر را به‌خود اختصاص دهد. به‌گفته فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران از ٢٤اسفند لغایت پایان روز دوازدهم فروردین ماه ٥١٥عملیات امدادونجات در سراسر این استان انجام شده است که ١٤٣مورد آن را عملیات‌های امدادونجات جاده‌ای تشکیل می‌دهند؛ یعنی چیزی حدود ٨درصد از کل عملیات‌های امداد جاده‌ای کشور.

جمعیت هلال‌احمر استان مازندران در طرح ملی امدادونجات نوروزی ١٤٠٢ با استقرار ٣٤پایگاه ثابت امدادی، ١٠پست موقت امدادی و ٢٣مرکز عملیاتی کشیک پاسخگویی اضطراری به تعداد ٢٧٥نفر روز و ٣٧دستگاه آمبولانس، ١٤دستگاه خودروی ست نجات، یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس پیشرفته و ٣دستگاه خودروی کمک‌دار سبک مشغول خدمات‌رسانی به مردم بود و در این مدت توانست ٤٧مورد عملیات شهری، ٩مورد عملیات برف‌وکولاک، ٣مورد عملیات صنعتی و کارگاهی، ٦مورد عملیات کوهستان، ٤مورد عملیات رانش زمین، ٣مورد عملیات دریایی ساحلی و یک مورد عملیات ریزش آوار انجام دهد و طی این عملیات‌ها به ٢٨٦٥حادثه‌دیده خدمات‌رسانی کند.

طرح نوروزی برای خدمت رسانی به مسافران در شهرها و جاده‌های مختلف از ۲۴ اسفند سال گذشته آغاز و تا امروز همچنان ادامه داشته است. هنوز ۳۳۲ هزار خودروی تهرانی در سفر هستند که به تهران بازنگشتند و عمده انباشتگی در گیلان و مازندران است. امدادگران همچنان پای ثابت حوادث اند و تلاش می‌کنند با اقدامات به موقع هر چه بیشتر در جهت کمک به حادثه دیدگان گام برداند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1125208

مهمترین اخبار ایران و جهان: