نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 10:51

نجات «بالابان» توسط شهروند تهرانی دوستدار محیط زیست

شهروند تهرانی دوست‌دار محیط زیست پرنده «بالابان» که امکان فروش توسط قاچاقچیان به صورت میلیاردی را داشت به محیط زیست استان تهران تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اواسط هفته گذشته یک شهروند تهرانی به نام امیر عباس وفایی به طور اتفاقی پرنده‌ای در حیاط خانه مشاهده می‌کند که نابالغ بوده و به درستی امکان بال زدن نداشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادم مشخص شد در واقع این پرنده بالابان و گونه‌ای از شاهین بوده که خیلی کم یاب است و به دلیل شکار بی رویه نسل آن رو به انقراض است و همانطور که قاچاقچیان حیوانات سنجاب ایرانی را از زاگرس قاچاق می‌کنند این پرونده‌ها هم به صورت قاچاق شکار می‌کنند و در دبی و قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس میلیاردی به فروش می‌رسانند.

نجات «بالابان» توسط شهروند تهرانی دوستدار محیط زیست

وفایی که دوستدار محیط زیست است، بیان داشت: این پرنده را بسیار اتفاقی در حیاط منزل در محله نارمک پیدا کردم و پس از حمایت از آن به چند کارشناس محیط زیست تماس گرفتم تا به ما راهنمایی کنند چه کاری باید انجام دهم.

وی گفت: بر اساس توصیه کارشناسان قرار شد پرنده را به بوستان پردیسان، باغ پرندگان لویزان یا به محیط زیست استان تهران تحویل دهم که چهارشنبه ۲۴ خرداد به محیط زیست استان تهران تحویل دادم و پس از معاینه پرنده کارشناسان آنها هم اعلام کردند که این پرنده بالابان است و به من اعلام کردند که آن را به باغ پرندگان تحویل دهم ولی البته زمانی که بیرون می‌آمدم مجدد من را صدا کرده و گفتند ما خودمان تحویل می‌دهیم.

نجات «بالابان» توسط شهروند تهرانی دوستدار محیط زیست

گفتنی است؛ بالابان یا چَرغ (چَرخ) یا صَقر از بزرگ‌ترین انواع شاهین و از محبوب‌ترین پرندگان شکاری نزد بازداران است که با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت آن در دهه‌های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌است.

بالابان در کنار لاچین، شنقار و شاهین بلوچی در زیر سرده شاهین‌های مقدس قرار می‌گیرد. این چهار گونه در زمانی حدود ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار سال پیش از هم جدا شدند اما دورگه‌شدن‌های مکرر آنها موجب شده تا تعیین تبار و بررسی ژنتیکی آنها بسیار دشوار شود.

بالابان، ۴۷ تا ۵۵ سانتیمتر طول و ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ گرم وزن دارد و پس از شنقار بزرگترین نوع شاهین است. البته بالابان‌های ایران کوچک‌ترند و اندازه‌های بیش از ۴۰ سانتیمتر معمول نیست. از دور شبیه لاچین، اما بزرگ‌تر و سنگین‌تر، دیده می‌شود. از لاچین، به‌واسطهٔ تارک سفید و گاهی پسِ‌سرِ نخودی، بدون رگه‌ها و خال‌های پهلوها، نوارهای کمتر مشخصِ زیرتنه، سبیل کوتاه و نوار پشت چشم کمرنگ‌تر، متمایز می‌شود.

بالابان پرنده‌ای در لیست قرمز پرندگان در خطر انقراض اتحادیه حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد و زنده گیری این پرنده پیگرد مراجع قانونی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288152

مهمترین اخبار ایران و جهان: