نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 14:28

آمریکا در شورش واگنر بوی خون شنیده بود

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که واشنگتن انتظار داشته که شورش خنثی‌شده ارتش خصوصی «واگنر» علیه مسکو، «به مراتب خونین‌تر» باشد!

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته که آمریکا انتظار مقاومت بیشتری مقابل آنچه «کودتای ارتش خصوصی واگنر علیه مسکو» خوانده شده، داشته و همچنین پیش‌بینی می‌کرده که این شورش «به مراتب خونین‌تر» از آنچه رقم خورد، باشد.

براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، نهادها و به طور کلی جامعه اطلاعاتی واشنگتن مدعی شده‌اند که پیش از شروع شورش واگنر به فرماندهی یوگنی پریگوژین علیه مسکو، اطلاعاتی درباره آن داشتند و همچنین پیش‌بینی می‌کردند که این اتفاق خشونت‌آمیزتر باشد.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: قطعاً می‌دانم که براساس ارزیابی ما، انتظار می‌رفت این (شورش) به مراتب خشونت‌آمیزتر و خونین‌تر باشد.

گزارش سی‌ان‌ان درحالی است که پیش از این نیویورک‌تایمز مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین سرویس‌های جاسوسی آمریکا دست کم یک روز قبل از شروع شورش، از آن مطلع بودند.

پریگوژین که در تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین که هم‌اکنون «آرتیموفسک» نامیده می‌شود، نقش‌آفرینی داشت، بارها به‌رغم دریافت تجهیزات و تسلیحات از ارتش مسکو، نسبت به عدم تامین سلاح کافی برای نیروهایش از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه انتقاد کرده و او را خائن خوانده بود.

مقامات ارشد نظامی و عالیرتبه روسیه تا پیش از این هرگز نسبت به اظهارات و ادعاهای بی‌اساس پریگوژین واکنشی نشان نداده بودند. پیش‌تر نیز واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که پریگوژین، به دولت اوکراین پیشنهاد داده تا در ازای خروج کی‌یف از شهر راهبردی باخموت، مواضع ارتش روسیه را لو بدهد.

مقامات اوکراین نیز در واکنش به تحولات اخیر در روسیه، با شور و شعف اخبار را به طور هدفمند پوشش داده و میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در پیش‌بینی‌های عجیب و غریب که به نظر هیچ پایه و اساس سیاسی نداشت، دو گزینه را برای سرنوشت شورش واگنر پیش‌بینی کرده بود که یکی از آنها، عزل پوتین بود!

با گزارش سی‌ان‌ان درباره پیش‌بینی آمریکا از «برآورده نشدن خشونت مورد انتظار واشنگتن از شورش واگنر»، به نظر می‌رسد آمریکا و غرب همچون همیشه، توقع به مراتب بیشتری از ناآرامی داخلی در کشورها داشته و درباره شورش واگنر علیه مسکو هم بوی خونریزی به مراتب بیشتری به مشام‌شان رسیده بود.

پریگوژین جمعه هفته گذشته در اقدامی که خود آن را تلاشی برای عزل مقامات ارشد نظامی روسیه توصیف کرد، دست به کودتا زد. نیروهای وی که با سلاح‌هاس سبک و سنگین تا بن دندان مسلح بودند، در جریان تصرف مقرهای نظامی و نهادهای دولتی در شهر جنوبی روستوف، با مقاومتی ناچیز مواجه شدند.

همزمان با پیشروی واگنر به سمت مسکو، پریگوژین با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، به شورش پایان داد و نیروهایش را به بازگشت به مواضع‌شان فراخواند. او دلیل توقف شورش را اجتناب از خونریزی اعلام کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1310808

مهمترین اخبار ایران و جهان: