نیوز سیتی!
02 اسفند 1401 - 13:51

قرارگاه مدیریت کوچ در اصفهان تشکیل شود

اصفهان- مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان گفت: لازم است برای رصد، کنترل و ارزیابی اجرای طرح مدیریت کوچ استان قرارگاه تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا قنبری ظهر سه‌شنبه در جلسه کارگروه استانی ساماندهی و مدیریت کوچ با بیان اینکه سالی یک بار در خصوص مسائل کوچ جلسه برگزار می‌شود در حالی که در مدت اجرای طرح رصد، کنترل و ارزیابی وجود ندارد، اظهار داشت: استان اصفهان از حدود ۲۵ اسفندماه تا پایان اردیبهشت هر سال درگیر طرح مدیریت کوچ است و از این رو لازم است که قرارگاهی تحت عنوان مدیریت کوچ تشکیل شود.

وی ادامه داد: با تشکیل قرارگاه مدیریت کوچ می‌توان هر دو هفته یک بار جلساتی برگزار و روند اجرای طرح را بررسی و ارزیابی کرد تا تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات لازم به لحظه و سریع باشد.

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان با اشاره به مشکلات عشایر کوچ رو نظیر تأمین سوخت و آب و سایر مایحتاج این قشر، خاطرنشان کرد: تا این لحظه اداره امور عشایری یک بار تقاضایی برای تأمین نیازهای عشایر نداشته که برای مثال از سپاه یا ارتش آبرسانی سیار انجام شود زیرا نگاهمان برای کمک به عشایر قرارگاهی نبوده است و می‌دانیم که هیچ کدام از این عشایر متخلف حرفه‌ای نیستند.

قنبری تصریح کرد: اگر که امسال وزارت کشور به مسئله کوچ ورود کرده لازم است جلساتی در سطح ملی برای طرح مسائل کوچ و حل و فصل آنها برگزار شود که برای مثال خارج از فصل کوچ از بوشهر اجازه شروع کوچ و بارگیری عشایر داده نشود.

وی با بیان اینکه در خصوص مدیریت کوچ باید در سطح ملی تصمیم‌گیری و مصوبه ابلاغ شود، اظهار داشت: اگر این مسئله در سطح ملی مطرح شود و درباره موضوعاتی چون ایمنی جاده و مسائل امنیتی راه‌ها قرارگاه حکم کند و ضوابط و قوانین دامپزشکی برای اجازه ورود دام، می‌توان مسائل موجود کوچ زودهنگام را کنترل کرد.

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان تاکید کرد: لازم است یک جلسه منطقه‌ای با محوریت تهران برگزار شود تا دستگاه ملی جلوی بارگیری و شروع کوچ زودهنگام از استان‌های مبدا را بگیرد.

قنبری همچنین به لزوم کنترل‌های هوشمند خطوط و ایل‌راه‌ها با بکارگیری یگان‌های پهپاد اشاره کرد و گفت: تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی به کنترل‌های هوشمند جایگزین استقرار نیرو در مناطق شود.

وی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت قانونی شوراهای عشایری برای مدیریت کوچ تاکید و خاطرنشان کرد: لازم است پلیس پیشگیری از وقوع جرایم توجه ویژه‌ای برای کنترل منازعات در حومه روستاها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه کارگروه استانی ساماندهی و مدیریت کوچ با حضور فرمانداران شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، فریدونشهر، فریدن، خوانسار، چادگان و نجف آباد و نماینده پلیس راه، اداره امور عشایر استان و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صبح سه‌شنبه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان برگزار و در خصوص ساماندهی عشایر در موسم کوچ بهاره بحث و تبادل نظر شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1048108

مهمترین اخبار ایران و جهان: