نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 16:45

وزیر جهاد کشاورزی: دستورات جدیدی از دفتر مقام معظم رهبری برای ‌دشت قزوین ابلاغ شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دستورات جدیدی از دفتر مقام معظم رهبری برای نوسازی دشت قزوین ابلاغ شده و برای این کار منتظریم تا لایحه دوفوریتی ما در مجلس مبنی بر ایجاد مناطق آزاد کشاورزی تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدجواد ساداتی‌نژاد امروز در مراسم تحویل اسناد مالکیتی کشاورزان روستای حاجی‌تپه شهرستان آبیک در جمع اهالی روستا و کشاورزان اظهار داشت: کشورهایی که همزمان با ایران اصلاحات اراضی در آنها اتفاق افتاده، امروز به دنبال اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی هستند و برخی از آنها به کمک مردمشان این کار را به سامان رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه تکه‌پاره شدن زمین‌ها باعث شده که کشاورزی اقتصادی ما به کشاورزی معیشتی تنزل پیدا کند، اضافه کرد: وقتی اراضی کشاورزی ما هزار متری و 2 هزار متری باشند، نمی‌توان یک تولید انبوه و منسجم را برنامه‌ریزی کرد. در ضمن کشاورزان ما باید توجه کنند که بین یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به معنای نفت مالکیت کشاورزان بر زمین‌هایشان نیست.

ساداتی‌نژاد همچنین از انتخاب روستای حاجی‌تپه آبیک به عنوان پایلوت اجرای طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی خبر داد و گفت: بنابراین در این روستا برای نخستین بار مدیریت مجتمع و یکپارچه توزیع آب، کود و ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود و بعد از آن این روستا می‌تواند به پایلوت مهم ما در حوزه کشاورزی هوشمند و دانش‌بنیان تبدیل شود.

وی ادامه داد: یکی از حسن‌های اجرای این طرح این است که استخرهای آبیاری مزارع کشاورزی برای قطعات 300 هکتاری در روستای حاجی‌تپه احداث خواهند شد که مدیریت این استخرهای آبیاری توسط شرکت‌ تعاونی کشاورزان این روستا می‌تواند انجام شود و در زمان هر کدام از این قطعات می‌تواند با احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی به یک کشت و صنعت بزرگ تبدیل شود.

اختصاص اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی برای ایجاد مناطق آزاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با ذکر اینکه خیلی علاقه‌مند هستم که تا پایان سال بتوانیم یک سفر ویژه دشت قزوین به این استان داشته باشیم، گفت: دستورات جدیدی از دفتر مقام معظم رهبری برای نوسازی دشت قزوین ابلاغ شده و برای این کار منتظریم تا لایحه دوفوریتی ما در مجلس مبنی بر ایجاد مناطق آزاد کشاورزی تصویب شود.

ساداتی‌نژاد افزود: برای اجرای این طرح یک اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفتیم که در صورت اجرا یک انقلاب در کشاورزی کشور ایجاد می‌کند. اگر لایحه ما در این حوزه تا انتهای دی‌ماه تصویب شود، می‌توانیم از این محل طرح‌های راهبردی خود را در دشت قزوین انجام دهیم و این اتفاق رونق بزرگی در کشاورزی ایران به وجود می‌آورد.

وی ایران را یکی از قطب‌های مهم تأمین امنیت غذایی منطقه و دنیا برشمرد و ادامه داد: در اوج بحران غذایی ماه‌های اخیر ایران تنها کشوری بود که مردم آن به فروشگاه‌ها هجوم نبردند که این مورد نشان‌دهنده اقتدار غذایی و عدم وابستگی ما به دولت‌های خارجی است.

محیط زیست برای احداث استخرهای معیشتی اشکال‌تراشی می‌کند

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در این مراسم توسعه استخرهای معیشتی برای کشاورزان را یکی از نیازهای اساسی استان دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر سخت‌گیری‌ها و اشکال‌تراشی‌های سازمان حفاظت از محیط زیست احداث این استخرها در باغات و زمین‌های شیب‌دار ما را با چالش مواجه کرده است.

لطف‌الله سیاهکلی اضافه کرد: امروز مردم منطقه طارم سفلی استان قزوین از محرومیت‌های زیادی رنج می‌برند، در حالی که برای آنها استخرهای کشاورزی ایجاد کنیم و به آنها اجازه مولدسازی اراضی شیب‌دار را بدهیم، اهالی این منطقه از محرومیت نجات پیدا کرده و به یک درآمد وسیع و پایدار خواهند رسید.

وی ادامه داد: در حوزه طارم سفلی مشکلاتی هم در خصوص تخصیص حقابه از سمت رودخانه شاهرود داریم که این حقابه را مدام کم و زیاد می‌کنند و باید یک فرمول ثابت برای تخصیص حقابه به باغداران طارمی بر مبنای وضعیت خشک‌سالی و مساحت اراضی داشته باشیم.

جلوی دولتی‌سازی اراضی کشاورزی گرفته شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم نظارت بر کمیسیون رفع تداخل‌های اراضی کشاورزی و ملی گفت: متاسفانه با اجرای غلط طرح کاداستر در برخی مناطق روستایی شاهد دولتی‌سازی زمین‌های کشاورزی مردم هستیم که باید در کمیسیون یادشده شرایط کار را به نفع مردم و کشاورزان تغییر دهیم.

سیاهکلی افزود: اجرای 100 درصدی طرح کاداستر در اراضی ملی و اجرای ناقص آن در زمین‌های کشاورزی موجب اختلافات ملکی شدید سازمان منابع طبیعی و کشاورزان شده و از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داریم که با دستور خود به سازمان منابع طبیعی جلوی هر گونه شکایت این سازمان از مردم را تا تکمیل طرح کاداستر در اراضی کشاورزی بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به جهش‌های بزرگی که در حوزه ماهواره داشتیم، امروز ظرفیت بزرگی مثل ماهواره خیام داریم که می‌توانیم با آن به راحتی زمین‌های کشاورزی مردم را از زمین‌های ملی و منابع طبیعی تفکیک کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 958720

مهمترین اخبار ایران و جهان: