نیوز سیتی!
06 بهمن 1402 - 14:11

امضای برنامه همکاری وزارتخانه‌های خارجه ترکمنستان و ژاپن برای سال‌های 2024-2026

در دیدار وزرای امور خارجه ترکمنستان و ژاپن برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و وزارت امور خارجه ژاپن برای سال‌های 2024-2026 به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان با «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف طی این دیدار ضمن اشاره به نقش ویژه تماس‌ها در بالاترین سطح در تقویت روابط دوجانبه، خواستار سازمان‌دهی دیدار سران دو کشور در سال جاری میلادی شدند.

سران نهادهای دیپلماتیک ترکمنستان و ژاپن همزمان مسائل برگزاری اولین نشست سران کشورهای شرکت‌کننده قالب گفت‌وگوی «آسیای مرکزی + ژاپن» را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در بخش دیگری، بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی متکی بر ماهیت منظم تبادلات پارلمانی بین دو کشور تاکید و در این راستا، دیدارهای متقابل نمایندگان مجالس دو کشور در طول سال مشخص شدند.

دو طرف در مورد حفظ پویایی فشرده تعامل بین نهادهای خارجی ترکمنستان و ژاپن از طریق برگزاری رایزنی‌های سیاسی در سطح کارمندان ارشد و گسترش تماس‌ها بین نمایندگان دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی توافق و به همکاری اثربخش خود در بسترهای بین‌المللی اشاره کردند.

در بخش دیگر این دیدار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی استراتژیک، پایدار و بلندمدت و نیز وجود تعاملات در زمینه‌های آموزشی، علمی، تبادلات فرهنگی و آموزش زبان ژاپنی توجه شد.

طی این مذاکرات، حوزه‌های دیجیتالی‌سازی و فناوری اطلاعات، محیط‌زیست و تغییرات اقلیم به عنوان زمینه‌های امیدوارکننده شناسایی شدند.

وزاری امور خارجه ترکمنستان و ژاپن همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه دو طرف تبادل نظر کردند.

در پایان این مذاکرات، برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و وزارت امور خارجه ژاپن برای سال‌های 2024-2026 به امضا رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1649864

مهمترین اخبار ایران و جهان: