نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 15:53

این توصیه‌ها شما را از مرگ حتمی نجات می‌دهد+فیلم

هوای سرد این روزهای اغلب نقاط کشور مردم را به سمت استفاده از وسایل گرمایشی هدایت کرده است، اما گاهی بی دقتی و سهل انگاری در چگونگی استفاده از چنین ابزاری باعث گاز گرفتگی و حادثه می‌شود.

گروه سلامت خبرگزاری فارس: روزهای سرد اغلب نقاط کشور را در برگرفته و مردم برای درامان ماندن از سرمای هوا خود را با سیستم‌های مختلف گرمایشی گرم نگه می‌دارند.هوای گرم حاصل سوختن گاز توسط بخاری‌های گازی است اما بی دقتی و اهمال کاری برخی افراد در استفاده صحیح از بخاری‌ها و لوازم گرمایشی گازی باعث بروز حوادث بعضا جبران پذیری می‌شود.

منوکسیدکربن را قاتل بی‌صدا می‌گویند؛ زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در بدن خود شوید و نه می‌توانید آنرا استشمام کنید؛ چون گاز منوکسیدکربن، یک گاز بی‌رنگ و بدون بو است.اما شما با دانستن علایم آن می‌توانید از مسمومیت با این گاز پیشگیری کرده و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.

این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آنها با اکسیژن ایجاد می‌شود. منوکسیدکربن در منازل بیشتر از سوختن مواد نفتی ایجاد می‌شود مانند گاز شهری، نفت، بنزین.

در بدن انسان هموگلوبین که یک ترکیب شیمیایی موجود در گلبولهای قرمز است، وظیفه انتقال دادن اکسیژن را از ریه به بافتهای بدن بر عهده دارد. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که مولکول اکسیژن باید برای نقل و انتقال به بافتها با مولکول هموگلوبین ترکیب شود اما منوکسیدکربن توانایی بسیار بالاتری از اکسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد. یک مولکول منوکسیدکربن 250 برابر میل بیشتری نسبت به مولکول اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد.

نتیجه ناقص سوختن وسائل گرمایشی مانند بخاری‌های گازی فرا گرفتن خانه توسط گاز حاصل از سوخت ناقص بخاری است و این چنینی حالتی باعث شده تا بسیاری از هموطنان دچار گاز گزفتگی شده و در اثر نبود کمک جان خود را از دست بدهند.

در ویدئو زیر با چگونگی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن آشنا می شوید:

 

 

پایان پیام/ 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601420

مهمترین اخبار ایران و جهان: