نیوز سیتی!
01 دی 1402 - 00:23

تفاوت‌های شب یلدای قدیم و جدید بوشهری‌ها

شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال است، خانواده‌ها به دور هم جمع می‌شوند و با داستان سرایی و خاطره‌گویی شُو نشینی جذابی را رقم می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری فارس – سینا ناجی: شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال است، خانواده‌ها به دور هم جمع می‌شوند و با داستان سرایی و خاطره‌گویی شُو نشینی جذابی را رقم می‌زنند. خوانش داستان‌های قدیمی امیر ارسلان نامدار، یوسف و زلیخا، رستم و سهراب و تفأل به دیوان حافظ از نمونه‌های داستان‌سرایی و خاطره‌گویی و شعرخوانی در گذشته بود است. 

بی شک در این دیار یعنی بوشهر، خیام‌خوانی از گونه‌های رایج و مطرح موسیقی محفلی، مسرت بخش محفل‌ها و دورهمی‌ها است.

یلدا در محلات قدیمی بوشهر
خانواده‌های اصیل بوشهری به‌ویژه در چهارمحل و دیگر محل‌های قدیمی بوشهر، بسیار زیاد به این سنت باستانی مقید بودند. البته بنا بر برخی مصاحبه‌های شفاهی انجام گرفته، در گذشته در بوشهر، تنوع میوه‌جات و آجیل و صیفی جات نبود، و گاهی اوقات موارد گفته شده جزء اقلام وارداتی از دیگر کشورها قرار داشت.

در همین رابطه باید گفت در بوشهر قدیم، تنوع میوه‌جات و آجیل و صیفی‌جات کم بود و با توجه به مشکلات تردد برون شهری چند ماهی طول می‌کشید تا برخی مرکبات مانند باقله، خیار و ... وارد بوشهر شود. قدرت خرید اکثر مردم پایین بود و بنابر اظهار نظر سال‌داران بوشهری در سال 1348، پرتقال را از کشتی‌هایی که حامل بار از لبنان بودند، می‌‌خریدند.
به‌طورکلی در بوشهرِ قدیم، شُونشینی‌های مجلل و سفره‌های رنگین رایج نبود؛ در بعضی از خانواده‌های مرفه، اعضای خانواده دورهم می‌نشستند و گاهی آجیل می‌خوردند. در زمستان هندوانه کمتر بفروش می‌رسید و یلدا مثال امروز پر زرق و برق نبود.

 

از رسوم تا خوراکی‌ها

الهه غریب‌زاده محقق و پژوهشگر تاریخ شفاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در ارتباط با شو نشینی‌های  یلدا، مادرم تعریف می‌کرد که در گذشته، سینی‌هایی را با پشمک و نارنگی و آب‌نبات‌های رنگی تزیین می‌کردند و در شیرینی فروشی‌ها عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: چون رسم بوشهری‌ها این بوده که پشمک و نارنگی را باهم می‌خوردند، آجیل شیرین بر سر سفره‌ها خودنمایی می‌کرد و بوشهری‌ها از آجیل‌های شور و نمک‌دار در این شب پرهیز می‌نمودند و بیشتر تمایل داشتند که آجیل‌هایی مختلط با کشمش و انجیر و باسلُق میل کنند.

غریب‌زاده تأکید کرد: در نیم قرن اخیر به مانند امروز ، میوه و هندوانه و انار به‌راحتی در دسترس مردم بوشهر قرار نمی‌گرفت و از تجملات، سفره‌های هفت‌رنگ و زرق و برق‌های امروزی خبری نبود و همه چیز بسیار ساده و در عین صمیمیت برگزار می‌شد.

محقق و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی بوشهر در خصوص سفره‌های زمستانه اظهار کرد: با توجه به جایگاه غذاهای سنتی و اصیل بوشهری در مطبخ خانه‌ها، محصولات وابسته به خرما نظیر ارده و شیره با خرما همچنین غذاهایی با ترکیب چغندر (پَهتی)، حلوا راشی و برنجش (نوعی غذای سنتی ) سفره بوشهری‌ها را زمستانه می‌گرداند.

 

وی افزود: تنقلات از جمله کاذو (بادام زمینی) با پوست، نوعی آجیل به نام اَنچیچک(انچوچک / انچوچه: نوعی تخمه بو داده شده)، پشمک مرغوب و نوعی نارنگی که فصل برداشت کوتاهی داشت، گاهی اوقات انار و هندوانه، پختن آش رشته و شلغم و نخود گرم دیگر اقلام موجود در دورهمی‌های زیبای زمستانه در گذشته بوده است.

با این همه در گذشته به‌خاطر نبود امکانات جاده‌ای، سردی هوا و مشغله‌کاری ارتباط دوستان و خویشاوندان به سردی می‌گرایید، این دورهمی با مولفه‌های ذکر شده گرمابخش خانه‌ها در قلب زمستان می‌شد.

امید که در این شب باستانی فالی نیکو برای مردمان ایران اسلامی رقم بخورد و سایه مهر و تندرستی بر سر مردمان این کهن دیار بسان خوان هفت رنگ یلدا، گسترده و رنگارنگ شود؛ الهی پیوند عمیق دلهایتان به مانند  قشرهای مابین دانه‌های سرخ  انار، تحکم و زیبایی زندگی‌هایتان را دو چندان نماید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1612120

مهمترین اخبار ایران و جهان: